2024-11-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Så du åker dit för att begå tidelag.
Det var väl inte så svårt kläcka ur sig.
Har själv belägrat någa bamsingar men varför åka jorden runt när man snubblar över dom på våra gator?

Tidelag är inget jag ägnar mig åt, men alla är vi olika, och vem är jag att döma?

Det finns många vackra Afrikanskor i Sverige också ja. Men det är inte riktigt samma sak.
Citera
2025-10-22, 17:47
Medlem
Landade igår morse på Bole international airport I Addis Abeba.
Allt gick väldigt smidigt, och jag var snabbt ute. Tog en promenad till hotellet. Trinity hotell precis vid cirkulationsplatsen vid Edna mall. Mer centralt i Bole kan det knappast bli. Åt en snabb frukost som bestod av havregrynsgröt, omelett, lite frukt samt kaffe. Det fanns en hel del annat också förstås som Shiro, kyckling m.m.
Drack två koppar kaffe innan jag gick upp på rummet och tog en dusch. Tyvärr var det ont om varmvatten, och duschkabinen läckte, så att det blev en liten sjö i badrummet. Det är inte helt ovanligt här i Etiopien.
Upptäckte även att två små kackerlackor hade bestämt sig för att bo i samma rum som mig, men det stör mig inte. Dom var ju där innan mig.

Efter en liten vila så fick jag ett snabbbesök av min kompis innan hon skulle till sitt jobb. Efter att hon gått igen så gick jag till hamburgerkedjan In-Joy och tog en vanlig hamburgare. Den smakade helt ok, även om den inte är någon sensation.
Efter maten besökte jag ett massageställe, vilket kändes skönt efter en sju timmars flygresa.
Passade på att besöka ett av många Kaldis kaffe innan jag gick tillbaka till hotellet för att sova.

Jag sov riktigt bra, och vaknade runt klo 05:30 och var helt utvilad. Gick ner till frukosten klo 06, och fick vänta ca 15 minuter, även fast det står att frukosten öppnar klo 06 alla dagar. Men detta är ju Afrika, så...
Min kompis kom på besök igen innan hon skulle till jobbet igen.
När hon gått, så bestämde jag mig för ta en promenad till dom Somaliska kvarteren eftersom jag ville äta kamel. Jag skulle ju ha gjort det när jag besökte Jijiga i Ogaden Somaliregionen, men dom hade inte kamel just då.

Det tog ett litet tag innan jag hittade rätt, men när antalet Somalier växte, och växte så insåg jag att jag var på rätt väg.
Såg en liten restaurang som hette Amira Cafe & restaurant med bland annat en kamel på en stor bild utanför, så jag gick in. Som vanligt på dom Somaliska restaurangerna, så fanns inga textade menyer, utan man får välja från bilder på väggen.
Jag bad om kamel med ris, och kyparen sprang genast iväg och hämtade ett stort fat med kokt kamel samt ett stort fat med ris. Jag fick även en stark sås.
Kamelen smakade ungefär som nötkött. Väldigt gott faktiskt. Jag tog en cola samt en flaska vatten också. Allt gick på 900 birr vilket motsvarar ca 56 sek.

Efter maten tog jag en promenad upp mot Mickey Leland street, för att kolla lite.
Jag håller på med ett litet fotoprojekt, och har denna gång med mig min Rolleicord art deco från 1934, så jag försöker hitta folk att fotografera, vilket inte är helt enkelt här i Addis.
Utanför mitt hotell hittade jag dock en kvinna med en son som frågade om jag kunde hjälpa henne med lite pengar. Jag svarade att jag kunde det, ifall jag fick fotografera henne. Hon var lite tveksam, men gick sedan med på det.
Dock kommer det alltid folk och lägger sig i när man fotograferar här, och ifrågasätter varför man fotograferar, vad man ska göra med bilderna och så vidare.
Nåväl, det gick bra, och hon fick 400 birr för besväret.
Tyvärr vill inte filmen ligga helt plant i kameran, så när jag spolade tillbaka filmen, så låg inte rullen så platt som jag hade önskat. Tyvärr förlorade jag säkert ett par bilder, vilket inte är så roligt eftersom filmerna bara innehåller 12 bilder på 6*6.

Om ett par dagar ska jag flyga till Aksum i Tigray regionen precis vid gränsen till Eritrea.
Det ska bli intressant. Addis är förvisso en intressant stad, men man kan tröttna ganska snabbt.
Citera
2025-10-23, 18:30
Medlem
Idag tog jag en promenad till Meskel square samt Lion of Judah statue. Jag har många gånger tänkt besöka dessa platser, men det har inte blivit så förens nu. Det blev en långpromenad tillbaka eftersom jag gick lite fel.
Har inga problem annars med att gå långa sträckor, men på 2400 meters höjd är det lite kämpigt.

Väl tillbaka i Bole åt jag en hamburgare på Burger King. Dock saknade den Burger King dressingen, men det var gott iallafall. Kaffet blev tyvärr fördröjt eftersom kaféet jag besökte hade strömavbrott.

Tillbaka på hotellet tog jag en välbehövlig dusch. Halva Namibia street är under ombyggnad och det dammar något fruktansvärt. Tunga lastbilar åker i skytteltrafik och gör att det dammar ännu värre.
Trottoaren på ena sidan vägen är helt uppgrävd, så man får samsas om utrymmet med alla bilar, vilket är riskfyllt.
Citera
2025-10-23, 19:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Idag tog jag en promenad till Meskel square samt Lion of Judah statue. Jag har många gånger tänkt besöka dessa platser, men det har inte blivit så förens nu. Det blev en långpromenad tillbaka eftersom jag gick lite fel.
Har inga problem annars med att gå långa sträckor, men på 2400 meters höjd är det lite kämpigt.

Väl tillbaka i Bole åt jag en hamburgare på Burger King. Dock saknade den Burger King dressingen, men det var gott iallafall. Kaffet blev tyvärr fördröjt eftersom kaféet jag besökte hade strömavbrott.

Tillbaka på hotellet tog jag en välbehövlig dusch. Halva Namibia street är under ombyggnad och det dammar något fruktansvärt. Tunga lastbilar åker i skytteltrafik och gör att det dammar ännu värre.
Trottoaren på ena sidan vägen är helt uppgrävd, så man får samsas om utrymmet med alla bilar, vilket är riskfyllt.

Tack för reseberättelserna. Jag drömmer mig bort, dit, för att uppleva maten, naturen, dofterna, kultur och friheten från det dagliga livet.
Citera
2025-10-23, 19:28
Medlem
Eftersom man kan semestra där obehindrat och rent av njuta av det, varför åker inte "flyktingarna" tillbaka och förhöjer den exptiska turismen med sitt kunnande?
Citera
2025-10-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Eftersom man kan semestra där obehindrat och rent av njuta av det, varför åker inte "flyktingarna" tillbaka och förhöjer den exptiska turismen med sitt kunnande?

Man kan inte semestra obehindrat i Etiopien, eftersom det är stridigheter i många delar av landet. Speciellt i Amhara regionen. Även i Tigray förekommer det stridigheter. Oromo är också drabbat på sina ställen, likaså Gambella regionen.

Addis är dock relativt säkert.

Det finns förövrigt väldigt många flyktingar och invandrare i Etiopien. Många Eritreaner, Somalier, Sudaneser, Araber samt Indier och Kineser förstås.
Det finns en liten del Italienare och Greker vars ättlingar flyttade till Etiopien för många, många år sedan.

På planet till Addis fanns en Afrikansk kvinna som blev deporterad. Polis följde henne ombord.
Citera
2025-10-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tack för reseberättelserna. Jag drömmer mig bort, dit, för att uppleva maten, naturen, dofterna, kultur och friheten från det dagliga livet.

Tack själv. Ja, det är roligt att vara tillbaka i kaoset haha. Det ska bli intressant att åka till Aksum. Min långsiktiga plan är ju att besöka varje del av Etiopien. Det är så intressant att se hur olika dom olika regionerna är, samt folket.
Citera
2025-10-24, 23:49
Medlem
godboys avatar
Riktigt trevlig tråd, tack för allt ni delar med er, kul att läsa.
Jag har själv rest mycket, men framförallt på öst; såsom Ryssland innan kriget, Ukraina, Georgien, Azerbajdzjan, Rumänien, Moldavien m fl.

Korruption finns och yttrar på olika och flera sätt, lite beroende på var i världen man är. O staterna jag nämnt ovan har den varit och är omfattande.

Likaså förekommer brottslighet över allt i världen men olika mycket, och Sverige är inte världens bästa land. Personligen känner jag mig mer trygg i Polen.

Men man ska inte vara naiv när man är ute och reser, är man ovan resenär så kanske man inte ska välja just Etiopien eller Azerbajdzjan. Dock så gör många som reser tabben att inte läsa på alls om stället de ska till.
Citera
2025-10-25, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Riktigt trevlig tråd, tack för allt ni delar med er, kul att läsa.
Jag har själv rest mycket, men framförallt på öst; såsom Ryssland innan kriget, Ukraina, Georgien, Azerbajdzjan, Rumänien, Moldavien m fl.

Korruption finns och yttrar på olika och flera sätt, lite beroende på var i världen man är. O staterna jag nämnt ovan har den varit och är omfattande.

Likaså förekommer brottslighet över allt i världen men olika mycket, och Sverige är inte världens bästa land. Personligen känner jag mig mer trygg i Polen.

Men man ska inte vara naiv när man är ute och reser, är man ovan resenär så kanske man inte ska välja just Etiopien eller Azerbajdzjan. Dock så gör många som reser tabben att inte läsa på alls om stället de ska till.

Jag var i Odessa i Ukraina 2016. En mycket vacker stad. Bra mat. Jag har även besökt Belarus, Rumänien samt varit tre gånger i Moldavien.

Nej man bör ju inte resa till Etiopien som första Afrikanska land "även om jag gjorde just detta". Många som reser hit är väldigt naiva, och tror att saker och ting fungerar ungefär som hemma. Man kollar inte upp vilka delar allt landet, städerna som är säkra.

Jag har besökt Etiopien femton gånger nu, och jag har lärt mig mycket. Men det är ett väldigt komplext land.
Citera
2025-10-25, 14:25
Medlem
Checkade ut från Trinity hotell ca 09:30 och promenerade ner till Bole international terminal 1, där mitt flyg till Aksum skulle avgå från.
Det hela gick hyfsat smidigt, men det är som sagt lite jobbigt att resa med kamerafilm och hela tiden be om handkontroll av filmen. Nu är jag medveten om att dom gamla röntgenapparaterna är i regel väldigt skonsamma mot kamerafilm upp till åtminstone 800 iso, men eftersom det handlar om väldigt många omgångar i olika apparater, samt att det är rullfilm, så vill jag inte chansa.

En resa med ett litet Bombardier turoprop plan som tog ca 1:30.
Jag hade inte bokat något hotell i förväg, men hade tittat lite på olika hotel på nätet. Eftersom transfern till Consolar hotell stod utanför ingången, och det verkade vara ett av dom bättre hotellen här i Aksum, så valde jag denna.

Rummet kostar ca 450 kr per natt, och jag ska stanna i tre dygn.
Innan jag gick upp på rummet så bestämde jag mig för att ta en kaffe. Eller två rättare sagt, eftersom glasen är så små.
Det satt en kille där som började prata med mig. Han ska tydligen ha suttit bredvid mig på planet.
Han frågade lite olika saker, samt berättade att han var i Aksum för ett bröllop, vilket verkade stämma.
Man ska dock vara väldigt försiktig med att lita på folk här.
Nåväl, han insisterade på att betala för mitt kaffe, och det var jag tacksam över.
Citera
2025-10-26, 15:50
Medlem
Jaha, så var första heldagen i Aksum avklarad.
Vaknade klo 06:30, och gick ned till frukosten 07. Frukosten var väldigt medioker minst sagt, men jag drack den godaste avokadosmoothien jag någonsin druckit. Den bestod av enbart avokado. Beställde sedan scrambled eggs. Kaffe drack jag förstås också.

När frukosten var avklarad så gick jag upp till rummet och duschade. Här finns det ordentligt med varmvatten, men vattentrycket lämnar mycket att önska. Det blir även här en liten pöl på golvet från duschkabinen. Dock inte i närheten så mycket som det kan bli här i Etiopien.

Gick sedan ut för att titta på alla sevärdheter som finns här, och dom är många. Aksum är en väldigt gammal stad som blev kristet redan på 300-talet. Det finns många gamla kyrkor, obelisker, Queen of Shebas bath som är en stor vattenreservoar där unga pojkar badade.

Jag gick förbi detta bad, och fortsatte upp mot King Kalebs palace. På vägen dit mötte jag två unga flickor som ville sälja smycket, vilket jag inte var intresserad av. Dom såg mina kameror och sa foto, foto. Eftersom jag är i landet bland annat för att fotografera porträtt, så tänkte jag varför inte. Även om jag var ute efter lite äldre modeller. Hur som helst så tog jag ett antal bilder, och vi gick sedan in på palatsområdet. Efter ett litet tag kommer en man som säger att jag måste betala för att vara på området. Jag frågade hur mycket, och han svarade 800 birr, vilket är ungefär 50 kr.
Fortsatte att fotografera dessa unga modeller ett litet tag innan jag betalade dom, och gav mig iväg.

Till skillnad från i Addis, så blir det inte lika mycket uppmärksamhet när man fotograferar här, vilket är skönt.

Jag gick runt lite nere i dom gamla kvarteren, innan jag bestämde mig för att äta något.
Det blev en liten restaurang på väg mot hotellet. Dom hade ingen meny, men frågade mig om jag ville ha kött. Jag sa att det ville jag gärna. Han frågade om jag ville ha 500 gram, men riktigt så mycket kände jag inte att jag behövde. Han sa något som jag inte förstod, men sa att det skulle kosta 400 birr. Jag frågade om det var ris till. Han svarade att det var det.
Sedan kom maten, och det var tibs på get, och något ris blev det inte utan injera. Injera är ju som en syrlig pannkaka gjord på sädesslaget teff. Etiopierna äter detta till allt. Jag är dock inte överförtjust i injera och undviker det helst, men, men här är jag nu och får ta seden dit jag kommer. Nå, inte helt riktigt eftersom jag bad om gaffel och sked. Etiopierna äter ju detta med händerna. Beställde två cola också.
Allt detta kostade 500 birr vilket är ungefär 31 kronor. Mycket billigt för en stor måltid + två läsk.

När jag betalat så gick jag till mitt hotell för att dricka kaffe. Jag bad om tre koppar eftersom dom är så små. Servitrisen verkade inte riktigt förstå, så då sa jag det igen fast på Amarinja. Det kanske inte är så bra eftersom dom pratar Tigrinja här.
Nåväl, det kom en man och sa att han skulle ordna det. Jag fick en stor kopp, som han fyllde tills den nästan rann över. 180 birr kostade det vilket är ungefär 11 kronor.
Citera
2025-10-28, 16:42
Medlem
Tillbaka i Addis.
Åt en återigen väldigt medioker frukost bestående av äggröra på Consolar hotell i Aksum. Jag fick dock en avokadosmoothie igen, och den var nästan lika god som sist.

Jag hade beställt transfer till flygplatsen klo 08, men dom brukar tydligen köra lite senare. Flyget gick ju förvisso inte förens 10:05, men jag vill vara ute i god tid. Speciellt när jag är i Afrika. Chauffören verkade lite missnöjd, men, men.
På flygplatsen gick det mesta smidigt, även om det var lite svårare med handkontroll av mina kamerafilmer. En kvinnlig anställd tyckte att det visst gick att köra filmerna genom röntgenapparaten, vilket hon förvisso hade rätt i, men med tanke på antal röntgenapparater innan jag är hemma i Stockholm så vill jag undvika dom så gott jag kan.

Flyget var i tid, och det var återigen en Bombardier Q400 som tog oss tillbaka till Addis. En timme och trettio minuter tog det. Denna gång bjöds det på muffins och dryck. Förra gången blev det smörgås med chicken Nuggets. Jag undviker ju alltid kyckling och liknande när jag är utomlands, men jag gjorde ett undantag, och det var inte alls tokigt.
Muffinsen var inte lika rolig.

Väl framme på Bole terminal 1 så tog jag en promenad till mitt hotell. Denna gång blev det Best Western Plus Pearl som ligger ca 10-15 minuters gångväg från flygplatsen.
Hotellpersonalen brukar alltid bli förvånade när dom får reda på att jag promenerar till hotellen. Vanligen brukar gästerna åka transfer eller taxi.
Detta hotell håller en väldigt hög standard jämfört med många andra hotell här i Etiopien. Priset är förstås lite högre, men ändå väldigt rimligt.
Jag tog en dusch, och denna gång fungerade allt. Varmt vatten, bra vattentryck, rättbyggd dusch där vattnet rinner ner i avloppet istället för ut på golvet.
När duschen var avklarad tänkte jag gå till Burgerking, men ändrade mig i trappen, och besökte hotellrestaurangen istället.
Jag beställde surf and turf vilket bestod av Nilabborre och biff. Denna gång fick jag ris samt två olika såser. Som vanligt var köttet väldigt omört och segt, men man vänjer sig.
Jag drack två st Mirinda till. Jag kommer aldrig att växa upp och sluta dricka läsk till maten.
Efter maten blev det kaffe.
Allt som allt blev det ändå lite billigare än mina besök på Burgerking.

Efter maten tog jag en promenad innan jag gick till ett massageställe.
Denna gång var det en trevlig Oromotjej som var massös. Hon pratade bra Engelska vilket är ganska ovanligt här.
Imorgon natt reser jag hem till Sverige igen. Det ska bli väldigt skönt. Även om jag vet att efter ett par dagar hemma, så längtar man tillbaka till kaoset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in