Citat:
Ursprungligen postat av
Pleiadesz
Förövrigt för vara on-topic så har jag fått upp nytt intresse för Etiopien efter hört om Graham Hancooks resor dit och alla berättelser om arken osv, är det platser du besökt ? i Tigray?
Etiopien är ett väldigt intressant land.
Tigray har jag inte besökt än. Men jag har varit i Jijiga i Somaliregionen, i Bahir Dar Amhara många gånger samt Kosober, Amhara, Lalibela, Amhara samt i Debre Zeit i Oromia.
I Bahir Dar har jag besökt Tana sjön, sam klostrena där, Blå nilen, och varit och tittat på Blue nile falls.
I Lalibela besökte jag en Skottsk/Etiopisk restaurang som ägdes av en kvinna från Skottland.
Jag var även förbi och tittade på klippkyrkorna. Rättare sagt, jag var utanför.
I Kosober hamnade jag, när jag och min Etiopiska vän skulle åka till Gondar, men eftersom vägarna var avstängda pågrund av oroligheter i staden så åkte vi till Kosober.
Där hamnade vi på en krog där folk sjöng regimkritiska sånger och dansade.
I Debre zeit finns det Svenska kopplingar. Det fanns en ”koloni” Svenskar som bodde där och arbetade tillsammans/för Carl Gustaf von Rosen.
Jag planerar att resa runt till alla delar av Etiopien, men det är idag i princip inte möjligt pågrund av alla väpnade konflikter i landet.