2025-10-28, 21:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Tillbaka i Addis.
Åt en återigen väldigt medioker frukost bestående av äggröra på Consolar hotell i Aksum. Jag fick dock en avokadosmoothie igen, och den var nästan lika god som sist.

Jag hade beställt transfer till flygplatsen klo 08, men dom brukar tydligen köra lite senare. Flyget gick ju förvisso inte förens 10:05, men jag vill vara ute i god tid. Speciellt när jag är i Afrika. Chauffören verkade lite missnöjd, men, men.
På flygplatsen gick det mesta smidigt, även om det var lite svårare med handkontroll av mina kamerafilmer. En kvinnlig anställd tyckte att det visst gick att köra filmerna genom röntgenapparaten, vilket hon förvisso hade rätt i, men med tanke på antal röntgenapparater innan jag är hemma i Stockholm så vill jag undvika dom så gott jag kan.

Flyget var i tid, och det var återigen en Bombardier Q400 som tog oss tillbaka till Addis. En timme och trettio minuter tog det. Denna gång bjöds det på muffins och dryck. Förra gången blev det smörgås med chicken Nuggets. Jag undviker ju alltid kyckling och liknande när jag är utomlands, men jag gjorde ett undantag, och det var inte alls tokigt.
Muffinsen var inte lika rolig.

Väl framme på Bole terminal 1 så tog jag en promenad till mitt hotell. Denna gång blev det Best Western Plus Pearl som ligger ca 10-15 minuters gångväg från flygplatsen.
Hotellpersonalen brukar alltid bli förvånade när dom får reda på att jag promenerar till hotellen. Vanligen brukar gästerna åka transfer eller taxi.
Detta hotell håller en väldigt hög standard jämfört med många andra hotell här i Etiopien. Priset är förstås lite högre, men ändå väldigt rimligt.
Jag tog en dusch, och denna gång fungerade allt. Varmt vatten, bra vattentryck, rättbyggd dusch där vattnet rinner ner i avloppet istället för ut på golvet.
När duschen var avklarad tänkte jag gå till Burgerking, men ändrade mig i trappen, och besökte hotellrestaurangen istället.
Jag beställde surf and turf vilket bestod av Nilabborre och biff. Denna gång fick jag ris samt två olika såser. Som vanligt var köttet väldigt omört och segt, men man vänjer sig.
Jag drack två st Mirinda till. Jag kommer aldrig att växa upp och sluta dricka läsk till maten.
Efter maten blev det kaffe.
Allt som allt blev det ändå lite billigare än mina besök på Burgerking.

Efter maten tog jag en promenad innan jag gick till ett massageställe.
Denna gång var det en trevlig Oromotjej som var massös. Hon pratade bra Engelska vilket är ganska ovanligt här.
Imorgon natt reser jag hem till Sverige igen. Det ska bli väldigt skönt. Även om jag vet att efter ett par dagar hemma, så längtar man tillbaka till kaoset.

Du har det bra där nede. Hade gärna haft dig som guide när jag en dag besöker Etiopien.
Citera
2025-10-29, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du har det bra där nede. Hade gärna haft dig som guide när jag en dag besöker Etiopien.

Ja, jag har haft en fin vistelse här. Om vi är här samtidigt någon gång så är jag gärna din guide 😀
Citera
2025-10-31, 05:44
Medlem
Hemma i Sverige igen.
Jag landade på Arlanda igår runt klo 06. Flyget var något försenat.

Sista dagen i Addis blev väldigt bra. Min kompis och hennes syster hämta upp mig i taxi och som tog oss till Totot traditional restaurant i Gurd Shola, en bit bort från mitt hotell. Fick tyvärr inte ta med mig mina kameror in på restaurangen, men att fotografera med mobil gick hur bra som helst. Detta är tyvärr ganska vanligt i Etiopien, och jag vet inte riktigt varför det är så.
Det kändes inte bra att lämna min väska med min Leica M9M samt min Rolleicord art deco vid ingången, men det är deras regler.
Maten var helt ok. Jag åt fiskkotlett av Nilabborre med ris och drack en Sprite till det. Min kompis och hennes syster åt någon sallad och drack inhemsk öl. Man tillverkar ganska många olika sorters öl i Etiopien.

Klo 15 var jag tillbaka på mitt hotell. Jag hade bestämt med Oromotjejen som jag träffat dagen innan att jag skulle komma till henne omkring klo 15. Meddelade henne att jag var påväg, och tog sedan en promenad dit.
Hon var verkligen trevlig. Hon berättade att hon pluggade till journalist, vilket gjorde mig lite förvånad, eftersom yrket journalist är ett ganska farligt yrke här ( och på många andra ställen i världen).
Jag tog en rulle Kodak TriX400 med min Rolleicord samt ett antal foton med min Leica M9M och M10 på henne innan jag lämnade stället.
Vi bestämde oss för att träffas nästa år igen.

Gick tillbaka till hotellet för att duscha samt packa.
Checkade ut omkring klo 19. Min kompis sa åt mig att ta hotelltransfer eller taxi, men envis som jag är så tog jag en promenad till flygplatsen. Det är förvisso nära, men det är inte att rekommendera att promenera i mörkret här.
Kriminaliteten även dagtid har ökat dramatiskt, och polisen gör inte mycket åt det.
Hur som helst så klarade jag mig helskinnad även denna gång.
Väl på flygplatsen flöt allt på bra, även om det var lite bökigare denna gång att få mina filmer handkontrollerade.

Det som slog mig under denna resa, var ökningen av elbilar i landet. Mest BYD, men även antalet Teslor. Dom satsar verkligen på elbilar i detta land. Åtminstone i Addis.
Senast redigerad av podofil1981 2025-10-31 kl. 05:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in