Hej,
Fick mig en tankeställare när jag läste detta ämne:
https://www.flashback.org/t1077396 om föräldrar som gör sina barn arvslösa, och undrar följande för egen del.
Mina föräldrar skiljdes efter 20 års äktenskap och två barn tillsammans. Min far gjorde massa dumheter vilket fick ett fängelsestraff och fick betala skadestånd samt belades med betalningsanmärkning av den strängare sorten (vill minnas att han var spärrad för krediter etc i 10-15 år typ).
Hur som, pappa träffar ny fru och de flyttar ihop. De har båda arbetat hårt, betalat av pappas skulder och bildat sig ett liv tillsammans. Idag är han skuldfri, och de har tagit lån gemensamt, men hans nya fru står på allting pga pappas historik. Vi har alla god kontakt, och de har inga gemensamma barn (hans fru har inga barn alls).
Det innebär att min pappa äger ingenting (på pappret). Dock har de köpt sin villa tillsammans som idag är så gott som avbetalad. Jag är säker på att de har äktenskapsförord. Det jag vet är att pappas fru säger att hennes syskonbarn kommer att ärva henne.
Min fråga är vad som händer den dagen min och mitt syskons far dör? Orubbat bo och liknande i all ära, men kommer vi som pappas bröstarvingar kunna ärva något alls?
Kan ha missat någon info, säg gärna till i så fall.
//rosa_humla