2010-10-07, 23:54
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1302
Har talat med pappa idag.
Han fick ut cirka 10% av arvet när farfar dog och lät farfars fru vara kvar i boet. Alltså har han arv att ta ut, men jag misstänker starkt att hennes två barn på något sätt kommer vilja blåsa honom. Har alltid uppfattat dem som arroganta och kalla människor, medan min far är alldeles för snäll för sitt eget bästa.
Det är en månad sedan farfars fru dog och ingen har hört av sig, trots att hon enligt vad som kommit överens om för länge sedan ska ligga i samma grav som farfar. Att vi fick reda på dödsfallet berodde endast på att vi läste nekrologen i lokaltidningen...

Frågan är fortfarande om det finns papper på dealen att han inte tog ut sitt arv.. Annars är ni rätt rökta skulle jag säga. Be honom att kontakta en familjerättsjurist - ofta brukar man kunna få en timmes gratis rådgivning.
Citera
2010-10-08, 08:10
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2010-10-17, 23:15
Medlem
Arvfråga (fader i finland)

Jag kommer att formulera mig kort.

Min far bor i finland sedan ett antal år tillbaka och har gift om sig där, den dagen han går bort -vad händer då? Kommer jag ärva något alls eller går allt till nya frun?
Nu sitter jag ju inte och vänta ut gubben på något sätt men det kan ju vara intressant att veta, eller har han i princip gjot mig arvslös?

Mvh
Citera
2010-10-17, 23:25
Medlem
Herrtrosas avatar
Jag gissar att pengarna går till henne så länge han inte skriver ett äktenskapsförord eller testamenterar alltihop till dig.
Citera
2010-10-17, 23:32
Medlem
Giggis avatar
Nu kanske jag gissar, men om din far fortfarande är svensk medborgare så bör det väl kvitta att han bor i Finland. Men så kanske inte är fallet?

Men, ska det följa svensk arvsordning så är du ju ett särkullebarn och har laglig rätt till din del av arvet. Denna del kan du plocka ut med detsamma eller när din pappas nya fru också gått bort.

I vissa fall kan det löna sig att vänta, om tex din pappa och hans nya fru äger en fastighet, den lär ju förhoppningsvis stiga i värde och den dagen hans nya fru dör kommer du att få en större del än vad du får idag då fastigheten värderas lägre.
Citera
2010-10-17, 23:34
Medlem
Det låter ju inte så värst bra.
Man vill ju inte gärna ta upp sådant med fargubben heller
Citera
2010-10-17, 23:42
Medlem
Nu är jag inte helt säker på om han är svensk medborgare fortfarande, han var det när han bodde i sverige i alla fall.
Tillgångar han har är (vad jag vet om): Fastighet i ett område som bara ökar i värde (vid kusten typ), aktier till ett ganska rejält värde och massa fondsparanden.
Citera
2010-10-18, 08:33
Medlem
skogspromenads avatar
Om han inte har skrivit ett testament så går väll 50% till dig och 50% till henne väll?
Citera
2010-10-18, 08:43
Medlem
ApolloGrekens avatar
Du kan läsa på här:

http://www.successions-europe.eu/sv/finland/topics/which-law-applies_can-i-choose-the-applicable-law-to-my-inheritance

Den första frågan är vilken lagstiftning som gäller. Som framgår av texten ovan gäller finsk lag om din far bott där i fem år. Har han bott i olika länder avgör hans medborgarskap. Alltså troligen finsk lag om jag läser rätt mellan raderna.

Finska justieministeriet har en pdf på engelska. http://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1965/en19650040.pdf Där framgår, som jag fattar det, att barnen ärver, men att den överlevande maken får fortsätta att besitta egendomen. Det finns också giftorätt i Finland. Jag såg ingen regel om särkulllbarn som vi har i Sverige.

Min gissning är alltså följande om din far dör före sin nya fru.
1. Boet delas enligt giftorätten. I normalfallet blir hälften hennes och hälften ärvs av dig (och eventuella syskon)
2. Du (och ev syskon) får ut arvet med fördröjning, först när frun dör.

Hade svenska regler gällt hade du haft rätt att få ut din del redan då far avled.
Citera
2010-10-18, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Du kan läsa på här:

http://www.successions-europe.eu/sv/finland/topics/which-law-applies_can-i-choose-the-applicable-law-to-my-inheritance

Den första frågan är vilken lagstiftning som gäller. Som framgår av texten ovan gäller finsk lag om din far bott där i fem år. Har han bott i olika länder avgör hans medborgarskap. Alltså troligen finsk lag om jag läser rätt mellan raderna.

Finska justieministeriet har en pdf på engelska. http://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1965/en19650040.pdf Där framgår, som jag fattar det, att barnen ärver, men att den överlevande maken får fortsätta att besitta egendomen. Det finns också giftorätt i Finland. Jag såg ingen regel om särkulllbarn som vi har i Sverige.

Min gissning är alltså följande om din far dör före sin nya fru.
1. Boet delas enligt giftorätten. I normalfallet blir hälften hennes och hälften ärvs av dig (och eventuella syskon)
2. Du (och ev syskon) får ut arvet med fördröjning, först när frun dör.

Hade svenska regler gällt hade du haft rätt att få ut din del redan då far avled.

Finns här på svenska:
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1965/19650040

huvudregeln för efterlevande är att "bröstarvingar mfl" dvs i de arvsklasser som omnämns har rätt till hälften.

Om arvingarna kräver skifte så kan inte makan sitta kvar på egendom.

Nu snabbläste jag enbart, så visst finns säkert något om och ett men.

Finns mer info på svenska :P
http://www.om.fi/13312.htm

För ts kan väl detta vara lämpligt o nämna för sin far:

Enligt de nya bestämmelserna kan arvlåtaren genom testamente bestämma att även lagen i någon annan stat än den ovan nämnda skall tillämpas. Endast lagen i en sådan stat till vilken arvlåtaren har i lagen nämnd anknytning kan dock tillämpas.
Citera
2010-10-18, 20:58
Medlem
rosa_humlas avatar
Omgift far där allt står på nya frun - ärver barnen pappa?

Hej,

Fick mig en tankeställare när jag läste detta ämne: https://www.flashback.org/t1077396 om föräldrar som gör sina barn arvslösa, och undrar följande för egen del.

Mina föräldrar skiljdes efter 20 års äktenskap och två barn tillsammans. Min far gjorde massa dumheter vilket fick ett fängelsestraff och fick betala skadestånd samt belades med betalningsanmärkning av den strängare sorten (vill minnas att han var spärrad för krediter etc i 10-15 år typ).
Hur som, pappa träffar ny fru och de flyttar ihop. De har båda arbetat hårt, betalat av pappas skulder och bildat sig ett liv tillsammans. Idag är han skuldfri, och de har tagit lån gemensamt, men hans nya fru står på allting pga pappas historik. Vi har alla god kontakt, och de har inga gemensamma barn (hans fru har inga barn alls).

Det innebär att min pappa äger ingenting (på pappret). Dock har de köpt sin villa tillsammans som idag är så gott som avbetalad. Jag är säker på att de har äktenskapsförord. Det jag vet är att pappas fru säger att hennes syskonbarn kommer att ärva henne.

Min fråga är vad som händer den dagen min och mitt syskons far dör? Orubbat bo och liknande i all ära, men kommer vi som pappas bröstarvingar kunna ärva något alls?

Kan ha missat någon info, säg gärna till i så fall.
//rosa_humla
Citera
2010-10-18, 22:22
Medlem
ApolloGrekens avatar
Antag att Far dör och FarFru lever. Då görs det en bodelning. Finns inga äktenskapsförord är huvudregeln att det blir hälften var. Nu tror du att den fördelningen kommer att modifieras kraftigt genom ett äktenskapsförord, icke desto mindre är det en del som faller på din Far och en del på FarFru.

Eftersom ni är särkullbarn har ni rätt att få ut er del omedelbart. Det du och ditt syskon får dela på är alltså din fars andel i boet. Din far kan ha skrivit ett testamente, men mindre än hälften av vad ni skulle fått annars kan det inte bli.

Den väsentligaste parametern i detta tycks vara det eventuella äktenskapsförordet, vars innehåll du tyvärr inte känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in