Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-08, 17:26
  #1
Medlem
Någon som läst/läser rättssociologi eller kanske har koll på ämnet ändå..?
Försöker bestämma mig för vad f-n jag vill rikta in mig på men det går sådär.
Är utbildningen något att ha? Kan man få något vettigt jobb? (dvs med hyfsad lön, hyfsat stimulerande osv.)
Har lite (15hp) juridik och företagsekonomi i bagaget..

http://www.soclaw.lu.se/
Citera
2010-02-08, 20:34
  #2
Medlem
AceInTheHoles avatar
Allt som innefattar ordet "Sociologi" brukar kräva minst magister (helst en master/doktor titel) för att få ett bra jobb. Vet inte vad just "Rättssociologi" innebär men det låter nästan som ett komplement till blivande jurister att bredda sin utbildning med.

Minns även en tråd för ett tag sen som tog upp samma ämne, då skrev en respondent till tråden något sådant här om Rättssociologi: "Jag hoppas hela jävla Rättssociologi institutionen i Lund brinner ner". Grundat på det uttalandet verkar ämnet inte vara så populärt.

Mitt tips är, brinner du verkligen för ämnet så ska du studera det, Men i sådana fall måste du vara beredd på att gå över en kandidat i ämnet och sikta högre. Om du vill studera för att få ett garanterat jobb alternativt tjäna mycket pengar tycker jag att du borde istället söka dig till ett sådant yrke som kan ge dig det, som tex läkare.

EDIT: Fann det fulla citatet av användare "Buffeln": Säg att du skämtar? Du ska inte räkna med jobb av varken rättssociologi - vilket åtminstone i Lund för övrigt är ett stort jävla skämt, hela den institutionen borde ta mej fan brännas ned - eller kriminologi. Läs av intresse om du så önskar, men förvänta dig inte en bra utbildning.

Hoppas det hjälper.
__________________
Senast redigerad av AceInTheHole 2010-02-08 kl. 20:37.
Citera
2010-02-09, 21:02
  #3
Medlem
Haha, tack. Det avskräckte iallafall. Det får troligtvis bli ekonomutbildning istället... halvtråkigt men tryggt och hyfsat brett
Citera
2017-12-21, 21:13
  #4
Medlem
SunWukongs avatar
Någon som läst grundkursen i Lund? Är den kul?
Citera
2017-12-21, 21:38
  #5
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Någon som läst grundkursen i Lund? Är den kul?


Rättssociologi läses lämpligen inom ramen för ett juristprogram. En fristående kandidat i rättssociologi lär dessvärre inte leda till så mkt i jobbväg, tyvärr.

Pluggar man jurist kan man lätt inrikta sig mot rättssociologi det sista året inkl. skriva sin uppsats inom det. Sedan har man dörrarna öppna för att söka "vanliga" juristjobb med såväl hög jobbsäkerhet som hyfsad lön.

Med enbart en kandidat i rättssociologi är risken nog stor att man i bästa fall blir offentlig handläggare.
Citera
2017-12-21, 21:41
  #6
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Rättssociologi läses lämpligen inom ramen för ett juristprogram. En fristående kandidat i rättssociologi lär dessvärre inte leda till så mkt i jobbväg, tyvärr.

Pluggar man jurist kan man lätt inrikta sig mot rättssociologi det sista året inkl. skriva sin uppsats inom det. Sedan har man dörrarna öppna för att söka "vanliga" juristjobb med såväl hög jobbsäkerhet som hyfsad lön.

Med enbart en kandidat i rättssociologi är risken nog stor att man i bästa fall blir offentlig handläggare.
Jobb spelar ingen roll. Jag läser redan Juristprogrammet och hade tänkt läsa dubbelt i vår. Undrar mest om kursen är spännande.
Citera
2017-12-21, 21:43
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Jobb spelar ingen roll. Jag läser redan Juristprogrammet och hade tänkt läsa dubbelt i vår. Undrar mest om kursen är spännande.

Ok, förstår.

Ingen egen erfarenhet av kursen tyvärr. Men rättssociologi låter intressant, är nog allmänbildande samt bra att integrera juridik med sociologi, inte minst om man är sugen på att forska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback