2010-02-08, 13:04
Medlem
Ja som rubriken lyder. Hur länge stod ni i kön i stocholms stads bostads förmedling innan ni fick lägenhet?

Har själv stått knappt 2 år och hamnar alltid på plats 100-200 +. Så ser ju rätt så hopplöst ut.

Tacksam för svar
Citera
2010-02-08, 13:23
Medlem
LANGELss avatar
Aldrig stått i kö men har för mig att man måste stå i många år innan man får tillgång till en lägenhet.
Citera
2010-02-08, 15:43
Medlem
Sex år, fick en ungdomslägenhet! Om du är äldre än 25 tycker jag synd om dig! Antar att alla känner till det kommunala ugndomslägenhetssytemet och orkar inte förklara det förutom att säga att om du är över 25 så är det tvåor eller större som du har chans på och för det krävs en jävla lång kötid!

Tänk på alla 18-19-åringar som har fått ettor på Götgatan (japp har sett ett gäng såna!)
Citera
2010-02-08, 17:42
Medlem
Sen beror det ju väldigt mycket på var du vill ha lägenhet. I innerstan? Då får du vänta lääänge till. Men en lägenhet i Grimsta kan du nog få efter en veckas kötid.
Citera
2010-02-08, 18:49
Medlem
En kompis till mig stod i kön i 5 år och fick en lägenhet i liljeholmen(uppe i backen). Sedan hade han en jävla tur eftersom han träffade på en annan hyresgäst i huset vid visningen som berättade för honom att dom var mitt uppe i en ombildningsprocess! Han fick köpa en 2:a på runt 50-60kvm för 1miljon. Dom går för säkert 2 miljoner om man tänker slutpris på budgivningar. Han var på plats runt 80 i kön för lägenheten men det visade sig att många inte klarade kravet på fast anställning ELLER inkomstkravet. Han fick således komma till visningen och han sa faktiskt att eftersom hyran var på runt 6-7k så hade han tänkt att inte ta den först(tyckte inte den var tillräckligt fräsch, han renoverade den lite efter köpet kommer jag ihåg). Andra som var på visningen men som inte fick samma insiderinfo om ombildningsprocessen resonerade väl likadant och därför fick han erbjudandet.

Så man kan definitivt ha ganska mycket tur med bostadskön. Att tänka på är att det finns många privata fastighetsägare som jag tror vill sälja ut fastigheten på grund av hyressystemet och därför förmodligen aktivt går runt och raggar upp hyresgäster som är positiva till en ombildning. Det gäller att man känner andra som bor hon privata fastighetsägare och ber dom fråga runt hos fastighetsägaren, det kan definitivt funka.
Citera
2010-02-14, 16:33
Medlem
*Puffar*
Citera
2010-02-14, 17:22
Medlem
vaselines avatar
Här finns en tråd på lite samma ämne och en del svar du kanske söker:

https://www.flashback.org/t851977
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera