Citat:
Ursprungligen postat av AlanWilder
1) Att hänvisa till att ”Googla på det” känns inte helt solidt.
2) Ännu en gång, ett problem ”den vita rasen” inte är helt främmande för, eller hur?
3) Att påstå att du skulle ha samma moraluppfattningar vilken mental konstitution du än har är en smula absurt.
4) Det jag säger är att födas av andra föräldrar, på en annan plats i en annan kultur i ett annat samhälle ger, även teoretiskt, två helt skilda personer. Givetvis självevident.
5) Finns möjligheten att du tror dig vara samma person med samma värderingar född av andra föräldrar i en annan kultur i ett annat samhälle?
1) Då förtydligar jag. Googla på Child Rape, eller översatt till vilket europeiskt språk som helst, även svenska, så kommer du att se en mycket markant framträdande bild.
2) Väldigt mycket mer främmande än vad de svarta afrikanerna verkar vara, i alla fall. Om du anser att barnvåldtäkt sker med samma frekvens här, eller i något europeiskt land (med hänsyns till invånare, givetvis) så är du mer än välkommen att visa det på något sätt. Jag HAR faktiskt under dagen försökt kolla upp det, men jag är inte mäktig att finna något som tyder på att du har rätt.
3) Men det påstår jag inte! Vad är detta? Du talade förut om socioekonomi som en förklaring till Sydafrikas enorma våldsbrottslighet, och menade att fattigdom skapar den kriminelle, har jag rätt? Jag hävdade att bara för att JAG var fattig så skulle jag inte våldta en bebis, eller hur?
Nu säger du att om JAG inte vore JAG, utan en någon ANNAN, så skulle jag sannolikt ha en annan moraluppfattning... eh... är du seriös?
Har du övergett den socioekonomiska förklaringen? Blir man en potentiell våldtäktsman eller mördare för att man är fattig?
4) Bra! Jag ger dig helt rätt. Jag håller med till 100%. Om jag föds av Sydafrikanska föräldrar, i Sydafrika, så skulle jag vara en helt annan person, med kanske en annan moraluppfattning än den jag har som etniskt svensk. Även teorietiskt sett. Självklart. Och nu följer en beskrivning av den verklighet du nu har sagt dig tro på:
De flesta människor som föds i Sydafrika, i denna andra kultur, av sydafrikanska föräldrar, har möjligen en annan moraluppfattning än vad:
Vita människor som föds i Europa, i en kultur skild från Sydafrikas, har.
Där! Det var väl inte så svårt att erkänna?
5) Och med tanke på ovan, nej, det tror jag inte. Som född Sydafrikan skulle jag sannolikt inte vara så värst lik en svensk på ett flertal moraliska plan. Vi är helt enkelt olika.
Jag som svensk, och inte du heller, skulle tydlien INTE gruppvåldta en bebis eller mörda eller stympa på grund av att vi vore fattiga, men om du och jag vore sydafrikaner så skulle vi KANSKE göra det.
Fint. Jag håller med.