Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Ja det ser ju inget vidare ut det kan jag hålla med om, och jag är inte blind för att det finns en klar vilja ifrån makteliterna att på olika sätt styra folks värderingar och livssyn osv. Men jag får nog höra lite ifrån motståndarsidan också innan jag förbereder mig för raskrig.
Det är nog väldigt, väldigt få om ens någon alls som
vill ha "raskrig".
Att lyfta dessa frågor handlar till stor del om att
undvika ett "raskrig".
Risken för en våldsam motreaktion när folket inser att politiker och system skaffat sig demokratiska mandat genom att ljuga/förtiga fakta för väljarna är ganska stor, och större ju värre skadeverkningarna hinner bli - jag förstår att uppgifter som motsäger egalitarianismen förtigs, men det gör det inte rätt.
Snarare tvärt om, om man verkligen tror på demokrati som koncept trots sina brister.
Om du borrar ordentligt i argumenten från "motståndarsidan" så kommer du märka att i kärnan finns "tabula rasa";
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tabula_rasa
Citat:
är en humanfilosofisk hypotes som hävdar att människan föds utan förutbestämda egenskaper, och att alla hennes egenskaper är förvärvade under livets gång.
Jag skulle nästan gå så långt som att säga att allt som brukar kallas "vänster" = derivat av "tabula rasa".
Att människor skulle födas helt utan några egenskaper i någon form av "tomt tillstånd" är som du säkert redan vet/förstått rent nonsens och sedan länge motbevisat.