2010-02-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertKallstrom
Det som talar för att kristna skulle leva längre(om de inte blir dödade för sin tro) är att Gud gett ca 100 löften om att han ska välsigna våran hälsa, och om att han vill bota oss, då är det rimligt att tro att det resulterar i att vi lever längre än den som inte får sin hälsa välsignad av Gud.
Att man tror att Jesus var och är Messias och har beslutat sig för att följa honom, har ingenting med synen på hälsa och sjukdom att göra.
Källa:
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/omsorg.htm
Citera
2010-02-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
Vad är det för skillnad på nådegåvor och profetiskt tungotal om båda kommer från anden?

Det är mycket som kommer från Anden. Profetiskt tungotal och uttydning av det, är två nådegåvor som vissa i församlingen fungerar i. Men alla kan be i tungor, personligt med Gud, då är det inget profetiskt budskap riktat till andra, utan ett bönespråk mellan dig och Gud. Jag hjälper dig gärna lite, för det är väldigt starkt och härligt att komma in i, det ger dig kraft, gör dig andligt stark. Men jag behöver veta om du är Andedöpt? Vilken församling är du med i?
Citera
2010-02-08, 20:31
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Man skulle be högt om att få gåvan. Testa sig fram helt enkelt samtidigt som man ber om det, våga testa. Sen om man skulle ha just den nådegåvan så märker man det. Ge inte upp heller testa vid flera olika tillfällen och be kärleksfullt till Gud om det.

Johannes 15:7 : "Men om ni alltid är i mig och lyder mina bud så kan ni be om vad ni vill, och ni ska få det "

Paulus varnar i 1 Kor. 14 för att utöva tungotal offentligt utan att någon uttolkare av tungotal är närvarande, och tolkningen av tungotal anses som en separat nådegåva.

Guds Frid!

Jag kopierade och klistrade in Johannes 15:7 så jag kunde se den medans jag besvarar ditt inlägg! För jag såg den inte innan.

Jag vill tacka dig för undervisningen som du gav mig där, jag skall be om detta, jag har faktiskt försökt innan, men inget hände! Föresten en fråga, kan man enligt Bibeln be för sig själv? Står det inte att vi skall be för varandra? Det kanske är det som jag skall göra i så fall? Alltså fråga om någon annan kan be för mig? Kan du göra det Simon?

Då det kommer till Joh 15:7 så handlar det om att vi skall vara i Kristus och lyda hans bud. Och det är att vi skall älska varandra! När vi har äkta och sann kärlek i våra hjärtan för våra syskon i Kristus, då kan vi be om vad vi vill! Och Kärlek är ju en frukt som kommer ifrån Den helige Ande.

Jag har nyligen lärt mig detta, (tror att det är med hjälp utav Den helige Ande och Guds Ord) att kärlek är oerhört viktig inom Den Kristna tron, mer än vad jag kanske innan trodde. Om det går att lära sig att älska sina syskon av egen kraft, så vill jag först lära mig att älska mina syskon i Kristus först, innan jag ber om nådegåvor. Men jag är fortfarande lite osäker på vad skriften säger om detta - att älska sina syskon. Kommer den kärleken av egen kraft? eller genom Guds kraft?

Hur ser du och trådskaparen på detta?
Citera
2010-02-08, 20:32
Medlem
Citat:
Du behöver bli Andedöpt. Vad är du med i för församling?

Om du blir döpt i den helige Ande, och spenderar mycket tid i bön, i Guds närvaro, så kommer det att börja flöda från din ande.
Lindvedens missionsförsamling. http://213.50.35.198/

1 Kor 12:
Citat:
Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål. Inte är väl alla apostlar? Inte är väl alla profeter? Inte är väl alla lärare? Inte utför väl alla kraftgärningar? Inte har väl alla gåvor att bota sjuka? Inte talar väl alla tungomål? Inte kan väl alla uttyda? Men sträva efter de nådegåvor som är störst.
1 Kor 12:11:
Citat:
"Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela sina gåvor på var och en så som den själv vill"
Medan någon får förmågan att undervisa och förklara Guds ord, får en annan gåvan att kunna trösta, en tredje får förmågan att tala främmande tungomål (språk) som han eller hon aldrig lärt sig, ytterligare någon får gåvan att visa barmhärtighet osv...
Citera
2010-02-08, 20:37
Medlem
Citat:
Att man tror att Jesus var och är Messias och har beslutat sig för att följa honom, har ingenting med synen på hälsa och sjukdom att göra.
Källa:
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/omsorg.htm

Citera hellre Guds Ord än liberalteologiska websidor.....

Dels när Jesus kom, så botade han de sjuka överallt, blinda fick sin syn, lama gick, döva hörde, det står att han botade "alla slags sjukdommar och krämpor."

När han dog på korset:
Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad. (Jes 53)

Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. (1 Petr 2)

Sedan befallde han sina lärjungar att gå ut och ropa ut evangeliet i hela världen: "De skall lägga händerna på sjuka, och de skall blir friska" (Mark 16)

Han sa också att "Skriften kan inte göras om intet" Och i skriften så har vi ca 100 löften från Gud om helande och hälsa och beskydd från sjukdom.

Så det påverkar synen på sjukdom och hälsa ganska mycket, om man ska följa Jesus.
Citera
2010-02-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Guds Frid!

Jag kopierade och klistrade in Johannes 15:7 så jag kunde se den medans jag besvarar ditt inlägg! För jag såg den inte innan.

Jag vill tacka dig för undervisningen som du gav mig där, jag skall be om detta, jag har faktiskt försökt innan, men inget hände! Föresten en fråga, kan man enligt Bibeln be för sig själv? Står det inte att vi skall be för varandra? Det kanske är det som jag skall göra i så fall? Alltså fråga om någon annan kan be för mig? Kan du göra det Simon?

Då det kommer till Joh 15:7 så handlar det om att vi skall vara i Kristus och lyda hans bud. Och det är att vi skall älska varandra! När vi har äkta och sann kärlek i våra hjärtan för våra syskon i Kristus, då kan vi be om vad vi vill! Och Kärlek är ju en frukt som kommer ifrån Den helige Ande.

Jag har nyligen lärt mig detta, (tror att det är med hjälp utav Den helige Ande och Guds Ord) att kärlek är oerhört viktig inom Den Kristna tron, mer än vad jag kanske innan trodde. Om det går att lära sig att älska sina syskon av egen kraft, så vill jag först lära mig att älska mina syskon i Kristus först, innan jag ber om nådegåvor. Men jag är fortfarande lite osäker på vad skriften säger om detta - att älska sina syskon. Kommer den kärleken av egen kraft? eller genom Guds kraft?

Hur ser du och trådskaparen på detta?
Rom 5:5:
Citat:
"Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den heliga anden"
Jesus uppmanade sina lärjungar att prata med Gud så som man pratar med en nära vän, som man vet lyssnar och bryr sig. Visst går att be för sig själv att man ska få hjälp med att påminnas att göra gott. Men man behöver gemenskapen:
Matteus 18:20:
Citat:
För där två eller tre samlas därför att de tillhör mig, där ska jag vara med dem.

Matteus 6:7:
Citat:
Rabbla inte upp samma bön gång på gång. Det gör de som inte känner Gud. De tror att bönen blir besvarad bara man använder många ord. Kom ihåg att er Far vet precis vad ni behöver, innan ni ens ber honom om det!

Kom ihåg vad som står i Joh 15:7 och be med kärlek. Jag ska be för dig och be andra att be för dig. Vad heter du?
Citera
2010-02-08, 20:50
Medlem
Citat:
Citera hellre Guds Ord än liberalteologiska websidor.....

Dels när Jesus kom, så botade han de sjuka överallt, blinda fick sin syn, lama gick, döva hörde, det står att han botade "alla slags sjukdommar och krämpor."

När han dog på korset:
Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad. (Jes 53)

Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. (1 Petr 2)

Sedan befallde han sina lärjungar att gå ut och ropa ut evangeliet i hela världen: "De skall lägga händerna på sjuka, och de skall blir friska" (Mark 16)

Han sa också att "Skriften kan inte göras om intet" Och i skriften så har vi ca 100 löften från Gud om helande och hälsa och beskydd från sjukdom.

Så det påverkar synen på sjukdom och hälsa ganska mycket, om man ska följa Jesus.
Okej
Men en olycka då? Om någon skulle drink and drive framför ratten och råka köra över dig imorgon så spelar det ju ingen roll om du är kristen eller inte för att den som körde fordonet hade ju den fria viljan att inte dricka innan eller samtidigt han/hon körde.
Citera
2010-02-08, 20:51
Medlem
Citat:
Lindvedens missionsförsamling. http://213.50.35.198/

1 Kor 12:

1 Kor 12:11:

Medan någon får förmågan att undervisa och förklara Guds ord, får en annan gåvan att kunna trösta, en tredje får förmågan att tala främmande tungomål (språk) som han eller hon aldrig lärt sig, ytterligare någon får gåvan att visa barmhärtighet osv...

Jag tror att det i 1 Kor 12 syftas på det profetiska tungotalet, och inte det personliga som alla kan tala. Det är också den erfarenhet man har från väckelser och från församlingar som tror på och praktiserar den helige Andes liv.

Har du fått undervisning om dopet i den helige Ande som det står om i Apostlagärningarna? Tror ni på det i din församling?
Citera
2010-02-08, 20:54
Medlem
Citat:
Okej
Men en olycka då? Om någon skulle drink and drive framför ratten och råka köra över dig imorgon så spelar det ju ingen roll om du är kristen eller inte för att den som körde fordonet hade ju den fria viljan att inte dricka innan eller samtidigt han/hon körde.

Psalm 91:
1 Den som sitter under den Högstes beskydd
och vilar under den Allsmäktiges skugga,
2 han säger: "I HERREN har jag min tillflykt och min borg,
min Gud som jag förtröstar på."
3 Han skall rädda dig från fågelfängarens snara
och från den förödande pesten.
4 Med sina fjädrar skall han övertäcka dig,
under hans vingar skall du finna tillflykt.
Hans trofasthet är sköld och skärm.
5 Du skall inte frukta nattens fasor, inte pilen som flyger om dagen,
6 inte pesten som går fram i mörkret eller farsoten som härjar vid middagens ljus.
7 Om än tusen faller vid din sida, ja, tio tusen vid din högra sida,
så skall det inte drabba dig.
8 Med egna ögon skall du se hur de ogudaktiga får sitt straff.
9 Ty du har sagt att HERREN är ditt skydd,
du har gjort den Högste till din tillflykt.
10 Ingen olycka skall drabba dig, ingen plåga närma sig din hydda.
11 Ty han skall ge sina änglar befallning om dig
att bevara dig på alla dina vägar.
12 De skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten.

Den helige Ande skulle varna mig, det har han gjort flera gånger tidigare i samband med olycksrisker.
Citera
2010-02-08, 20:56
Medlem
Citat:
Okej

Börja läsa bibeln min kära vän, och lita inte på vad människor säger, och inte på websidor, utan lita bara på vad Gud säger i sitt Ord.
Citera
2010-02-08, 20:57
Medlem
Citat:

Det är mycket som kommer från Anden. Profetiskt tungotal och uttydning av det, är två nådegåvor som vissa i församlingen fungerar i. Men alla kan be i tungor, personligt med Gud, då är det inget profetiskt budskap riktat till andra, utan ett bönespråk mellan dig och Gud. Jag hjälper dig gärna lite, för det är väldigt starkt och härligt att komma in i, det ger dig kraft, gör dig andligt stark. Men jag behöver veta om du är Andedöpt? Vilken församling är du med i?
Jag är andedöpt. Men alla som är det kan inte tala i tungor.

1 Kor 12:
Citat:
Det finns olika slags nådegåvor, men Anden är densamme. Det finns olika slags tjänster, men Herren är densamme. Det finns olika slags kraftgärningar, men Gud är densamme, han som verkar allt i alla.

Men hos var och en uppenbarar sig Anden så att det blir till nytta. Den ene får av Anden ord av vishet, den andre ord av kunskap genom samme Ande. En får tro genom samme Ande, en får gåvor att bota sjuka genom samme Ande, en annan att utföra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål.
Det står ju att alla får olika. Alla kan ju då inte få samma.
Citera
2010-02-08, 20:58
Medlem
Citat:
Börja läsa bibeln min kära vän, och lita inte på vad människor säger, och inte på websidor, utan lita bara på vad Gud säger i sitt Ord.
mmmm... Men jag bara undrade alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in