Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
Skämtar du? Bara för att man är kristen så kan man inte tala i tungor. Känner folk som har vart kristna i flera flera år som aldrig har talat i tungor. Själv har jag aldrig gjort det, jag har försökt men inte lyckats.
Jag har även hört talas om folk som har testat att tala i tungor som vart icke troende och lyckats!
Hejsan Simon112!
Jag vill bara ge min synpunkt på det hela!
Eftersom tungotalet är en nådegåva, så tror jag inte att det är något som vi kan träna oss till, eller testa oss till!

Nådegåvorna är en gåva ifrån Gud, och som vi endast kan få om Gud ger oss den nådegåvan! Men jag tror däremot att vi kan be om detta, men jag tror samtidigt att det vore en fördel att vi innan denna bön bar Den helige Andes frukter i tron på Kristus först, så vi kan vara säkra på att vi tillhör Gud och Kristus!
Jesus säger ju nämligen att: "Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan en uselt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem. inte alla som säger Herre, herre till mig skall komma in i himmelriket*, utan bara de som gör min himmelske Faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: "Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn* och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn? Då skall jag säga dem som det är: Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare."
Här talar Jesus om falska profeter, som är förklädda till får - alltså förklädda till Jesu lärljungar. Men som i sitt inre är som rovlystna vargar. (de har ingen kärlek i sina hjärtan) Med andra ord så bär de ingen bra frukt, och vi sanna lärljungar är ju faktiskt kallade att bära god frukt, och det är den goda frukten som består. "tror jag personligen"
Därför tror jag verkligen att det är viktigt att vi Kristna bär God Frukt - Frukt som består. För även de falska profeterna kommer att göra stora underverk i Jesu namn, och profetera och driva ut demoner i Jesu namn, så dessa underverk behöver inte alls vara ett bevis på att de är sanna lärljungar till Kristus, Det är frukten som vi skall känna igen dem!
Joh 15:6 " Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut i världen och bära frukt, frukt som består, och då skall Fadern ge er vad ni än ber honom om i mitt namn."
Guds Frid!