2010-02-07, 19:31
Medlem
Ordet kristen är från grekiskan och betyder liten Kristus. Kristus är grekiska för det hebreiska Messiach(Messias). Messias betyder på hebreiska den Smorde, eller den som är insmörjad med kraft från Gud. Profeterna i de heliga Skrifterna talar också om att Messias ska komma, sänd från Gud för att upprätta/återställa mänskligheten till Gud, Jesus säger sen att han sänder ut oss på samma sätt som han blivit sänd.

Petrus säger: "...hur Gud smörjde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, för Gud var med honom." (Apg 10)

Att vara kristen betyder alltså att vara insmörjad med kraft från Gud, och vara utsänd av Gud för att upprätta/återställa mänskligheten till Gud.

Två andra saker som bibeln talar om ska känneteckna en kristen är:

1. Att leva i kärlek, med kärlek menas i bibeln inte lagom svensk kärlek, snällhet, eller lagom hjälpsamhet, utan en kärlek där man är beredd att förneka sig själv, och tömma ut hela sitt för andra människor, där man är beredd att mista sitt liv, utan att hålla något tillbaka.

2. Att leva ett heligt liv, den vanligaste benämningen på de kristna i nya testamentet är "de heliga". Det mesta av undervisningen i nya testamentet handlar om hur de kristna ska leva heligt och Petrus skriver: "....liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv." (1 Petr 1)

Vad säger ni om detta? Stämmer det med bibeln?
Citera
2010-02-07, 19:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertKallstrom
1. Att leva i kärlek, med kärlek menas i bibeln inte lagom svensk kärlek, snällhet, eller lagom hjälpsamhet, utan en kärlek där man är beredd att förneka sig själv, och tömma ut hela sitt för andra människor, där man är beredd att mista sitt liv, utan att hålla något tillbaka.

Finns såna människor?
Citera
2010-02-07, 19:49
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ordet kristen är från grekiskan och betyder liten Kristus. Kristus är grekiska för det hebreiska Messiach(Messias). Messias betyder på hebreiska den Smorde, eller den som är insmörjad med kraft från Gud. Profeterna i de heliga Skrifterna talar också om att Messias ska komma, sänd från Gud för att upprätta/återställa mänskligheten till Gud, Jesus säger sen att han sänder ut oss på samma sätt som han blivit sänd.

Petrus säger: "...hur Gud smörjde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, för Gud var med honom." (Apg 10)

Att vara kristen betyder alltså att vara insmörjad med kraft från Gud, och vara utsänd av Gud för att upprätta/återställa mänskligheten till Gud.

Två andra saker som bibeln talar om ska känneteckna en kristen är:

2. Att leva ett heligt liv, den vanligaste benämningen på de kristna i nya testamentet är "de heliga". Det mesta av undervisningen i nya testamentet handlar om hur de kristna ska leva heligt och Petrus skriver: "....liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv." (1 Petr 1)

Jag tror personligen att du har uppfattat detta helt korrekt!

Guds frid!
Citera
2010-02-07, 19:56
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Finns såna människor?

Ja, det tror jag nog! Moder Theresa och Shane Claiborne är två exempel!
Citera
2010-02-07, 20:02
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag tror personligen att du har uppfattat detta helt korrekt!

Guds frid!

Lite OT, men....

... det där med "Guds frid!" Du vet väl att gud är en massmördare av rang, att h*n
ägnat sig åt folkmord i den största av skalor.

Gud är varken kärleksfull eller förlåtande, ej heller minskar gud med hjälp av
kristendomen mängden ångest i världen.

Du får gärna utveckla det där med "Guds frid!", fast kanske i en annan mer
lämplig tråd.
.
Citera
2010-02-07, 20:15
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Lite OT, men....

... det där med "Guds frid!" Du vet väl att gud är en massmördare av rang, att h*n
ägnat sig åt folkmord i den största av skalor.

Gud är varken kärleksfull eller förlåtande, ej heller minskar gud med hjälp av
kristendomen mängden ångest i världen.

Du får gärna utveckla det där med "Guds frid!", fast kanske i en annan mer
lämplig tråd.
.

Skapa en tråd om detta, så skall jag och de andra som vill och känner för det försöka besvara din fråga! Annars kan vi ta det via pm! Du får bestämma!

Guds Frid!
Citera
2010-02-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Finns såna människor?

Ja, alla riktiga kristna ska leva så. Finns nog inte så många i västvärlden, men desto fler i Kina, Afrika och Sydamerika.
Citera
2010-02-07, 20:34
Medlem
Att vara kristen handlar inte om att vara perfekt utan att göra så gott man kan med den heliga andens hjälp.

Se t.e.x församlingen i korint. Den församlingen fanns ju efter att den heliga anden hade blivit utgjuten ändå gjorde dom många misstag. När man precis blivit kristen är man ju född på nytt och är som ett litet barn och man lär sig allt eftersom man växer. Även världsmästaren i maraton löpning kan ju snubbla och falla.

Det finns ingen perfekt församling. Man måste hjälpa varandra det är därför församlingen finns. Det gäller att se på sina syskon med kärlek och förlåtelse även när dom misslyckas och man ska inte döma andra. Gud ser på oss med kärlek och förlåtelse och det är han som ska döma oss och ingen människa.
Citera
2010-02-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
Att vara kristen handlar inte om att vara perfekt utan att göra så gott man kan med den heliga andens hjälp.

Se t.e.x församlingen i korint. Den församlingen fanns ju efter att den heliga anden hade blivit utgjuten ändå gjorde dom många misstag. När man precis blivit kristen är man ju född på nytt och är som ett litet barn och man lär sig allt eftersom man växer. Även världsmästaren i maraton löpning kan ju snubbla och falla.

Det finns ingen perfekt församling. Man måste hjälpa varandra det är därför församlingen finns. Det gäller att se på sina syskon med kärlek och förlåtelse även när dom misslyckas och man ska inte döma andra. Gud ser på oss med kärlek och förlåtelse och det är han som ska döma oss och ingen människa.

Ja, det fanns problem i korintförsamlingen, men Paulus inställning var att de fort skulle omvända sig från felen, och att de skulle "i Gudsfruktan(phobos Theos på grekiska, fruktan för Gud) fullborda vår helgelse..." (2 Kor 7:1)

Paulus säger också i 1:a Korintierbrevet kapitel 11 att det vara många i församlingen som hade dött, och många som blivit sjuka, på grund av att de levt fel.

Han skriver också i 1:a Korintierbrevet kapitel 5:
"Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan.........är det inte dem som står innanför ni skall döma?.......Driv ut ifrån er den som är ond."

Och i samma kapitel

"Jag som är frånvarande till kroppen men närvarande i anden har för min del redan som vore jag närvarande, i vår Herre Jesu Kristi namn fällt domen över den som handlat så. Det skedde sedan ni och min ande med vår Herre Jesu makt förts samman, för att överlämna den mannen åt Satan till köttets fördärv, för att anden skall bli frälst på Herrens dag."
Citera
2010-02-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ja, det fanns problem i korintförsamlingen, men Paulus inställning var att de fort skulle omvända sig från felen, och att de skulle "i Gudsfruktan(phobos Theos på grekiska, fruktan för Gud) fullborda vår helgelse..." (2 Kor 7:1)

Paulus säger också i 1:a Korintierbrevet kapitel 11 att det vara många i församlingen som hade dött, och många som blivit sjuka, på grund av att de levt fel.

Han skriver också i 1:a Korintierbrevet kapitel 5:
"Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan.........är det inte dem som står innanför ni skall döma?.......Driv ut ifrån er den som är ond."

Och i samma kapitel

"Jag som är frånvarande till kroppen men närvarande i anden har för min del redan som vore jag närvarande, i vår Herre Jesu Kristi namn fällt domen över den som handlat så. Det skedde sedan ni och min ande med vår Herre Jesu makt förts samman, för att överlämna den mannen åt Satan till köttets fördärv, för att anden skall bli frälst på Herrens dag."
Alla blir ju sjuka oavsett hur mycket man lever i anden. Alla människor/kristna dör ju oavsett.
Citera
2010-02-07, 21:19
Medlem
mrclean3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja, det tror jag nog! Moder Theresa och Shane Claiborne är två exempel!

Varför är alla kristna inte det? Vill dom inte ge sitt liv till den Gud som "dom är så säkra" på att den finns?
Varför gå in halvhjärtat?
Citera
2010-02-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
Alla blir ju sjuka oavsett hur mycket man lever i anden. Alla människor/kristna dör ju oavsett.

Dö gör vi ju till slut, även om man som kristen dör senare, eftersom Gud ger oss hälsa, eller tidigare för att man blir dödad för sin tro. Det är inte alls säkert att man blir sjuk lika ofta som hedningarna, i apostlagärningarna så räkte det med att Petrus skugga föll på sjuka så blev de helade, tror att det också påverkade Petrus hälsa positivt, och jag tror inte att Jesus var sjuk.

Men det jag syftade på här är när Paulus säger i 1 Kor 11 att "därför finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade." pga de fel som han beskrivit innan i kapitel 11. Alltså ledde problemen i Korintierförsamlingen till allvarliga konsekvenser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in