2010-02-08, 20:59
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
Rom 5:5:

Jesus uppmanade sina lärjungar att prata med Gud så som man pratar med en nära vän, som man vet lyssnar och bryr sig. Visst går att be för sig själv att man ska få hjälp med att påminnas att göra gott. Men man behöver gemenskapen:
Matteus 18:20:

Matteus 6:7:

Kom ihåg vad som står i Joh 15:7 och be med kärlek. Jag ska be för dig och be andra att be för dig. Vad heter du?

Tack för bibelhänvisningarna! Jag heter Caroline!

Men om vi älskar varandra med den kärlek som Anden ger, då är det ju inte vi som älskar, utan Kristus älskar oss genom oss? För det är den bilden som jag har av Guds heliga Frukter!

Att Gud till exempel tröstar och uppmuntrar, genom att han ger oss tröst och uppmuntran, och att vi sedan ger tröst och uppmuntran till varandra. Men i grunden så är det ju Gud som ger tröst och uppmuntran genom oss till varandra, förstår du?

Som att ge en liknelse! Du vinner en miljon, och så ger du sedan den här miljonen till en vän till dig med ordern att han skulle dela med sig utav pengarna till sin familj. Han delar då ut dessa pengar till sin familj, så att alla delar på denna miljon och får lika. Det var bra av honom att han gav ut denna miljon och delade den med sin familj, och därmed följde din order, men i grunden så kommer ju pengarna ifrån dig.

Jag ser lite så på Guds barn, Gud ger oss Kärlek, därför skall vi älska varandra. Gud ger oss glädje, alltså skall vi ge glädje och visa glädje mot varandra "mycket tänkvärd då man skall tjäna varandra" Gud ger oss frid, och därför skall vi vara fridsamma! Och när vi vandrar i Anden och följer Guds vilja så kommer människorna se våra goda gärningar och prisa våran Fader i Himlen!

Kan det vara så att jag tänker rätt?

Guds frid!
Citera
2010-02-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertKallstrom
Har du fått undervisning om dopet i den helige Ande som det står om i Apostlagärningarna? Tror ni på det i din församling?
Ja... Det är ju en ganska stor grundsten för den kristna tron.
Citera
2010-02-08, 21:10
Medlem
Citat:
Jag är andedöpt. Men alla som är det kan inte tala i tungor.

1 Kor 12:

Det står ju att alla får olika. Alla kan ju då inte få samma.

Jo det kan de...

Fast du kanske inte har kommit in i det än, jag började tala i tungor några månader efter att jag blev andedöpt. Ägna dig åt stark bön, där du höjer din röst till Gud, det händer saker när man ropar, och lyft händerna som Paulus säger i 1 Tim 2.

Det personliga tungotalet mellan din ande och Gud, är för alla, nådegåvan att tala profetiskt tungotal som nämns i 1 Kor 12, är iallfall inte samtidigt för alla. Varför skulle inte Gud låta dig få hjälp av tungotal i din personliga bön?
Citera
2010-02-08, 21:12
Medlem
Citat:
mmmm... Men jag bara undrade alltså.

Det är ok...

Trodde du kände till Psalm 91.
Citera
2010-02-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Tack för bibelhänvisningarna! Jag heter Caroline!

Men om vi älskar varandra med den kärlek som Anden ger, då är det ju inte vi som älskar, utan Kristus älskar oss genom oss? För det är den bilden som jag har av Guds heliga Frukter!

Att Gud till exempel tröstar och uppmuntrar, genom att han ger oss tröst och uppmuntran, och att vi sedan ger tröst och uppmuntran till varandra. Men i grunden så är det ju Gud som ger tröst och uppmuntran genom oss till varandra, förstår du?

Som att ge en liknelse! Du vinner en miljon, och så ger du sedan den här miljonen till en vän till dig med ordern att han skulle dela med sig utav pengarna till sin familj. Han delar då ut dessa pengar till sin familj, så att alla delar på denna miljon och får lika. Det var bra av honom att han gav ut denna miljon och delade den med sin familj, och därmed följde din order, men i grunden så kommer ju pengarna ifrån dig.

Jag ser lite så på Guds barn, Gud ger oss Kärlek, därför skall vi älska varandra. Gud ger oss glädje, alltså skall vi ge glädje och visa glädje mot varandra "mycket tänkvärd då man skall tjäna varandra" Gud ger oss frid, och därför skall vi vara fridsamma! Och när vi vandrar i Anden och följer Guds vilja så kommer människorna se våra goda gärningar och prisa våran Fader i Himlen!

Kan det vara så att jag tänker rätt?

Guds frid!
När Gud skapade människan gjorde han det med ett enda, klart uttalat syfte. En enda målsättning. Att skapa sin avbild:

"Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika..." (1 Mos 1:26)

"Gud är kärlek" (1 Joh 4:8)

"Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd” (Matt. 22:37)

"Kristus, som led för er, är ert föredöme. Följ i hans fotspår." (1 Petr 2:21)

"Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv." (Johannes 3:16)

Vi lär oss att älska för vi blir älskade.
Citera
2010-02-08, 21:15
Medlem
Citat:
Det är ok...

Trodde du kände till Psalm 91.
Jo det har man ju hört men tänkte inte på det bara...
Citera
2010-02-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ordet kristen är från grekiskan och betyder liten Kristus. Kristus är grekiska för det hebreiska Messiach(Messias). Messias betyder på hebreiska den Smorde, eller den som är insmörjad med kraft från Gud. Profeterna i de heliga Skrifterna talar också om att Messias ska komma, sänd från Gud för att upprätta/återställa mänskligheten till Gud, Jesus säger sen att han sänder ut oss på samma sätt som han blivit sänd.

Petrus säger: "...hur Gud smörjde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, för Gud var med honom." (Apg 10)

Att vara kristen betyder alltså att vara insmörjad med kraft från Gud, och vara utsänd av Gud för att upprätta/återställa mänskligheten till Gud.

Två andra saker som bibeln talar om ska känneteckna en kristen är:

1. Att leva i kärlek, med kärlek menas i bibeln inte lagom svensk kärlek, snällhet, eller lagom hjälpsamhet, utan en kärlek där man är beredd att förneka sig själv, och tömma ut hela sitt för andra människor, där man är beredd att mista sitt liv, utan att hålla något tillbaka.

2. Att leva ett heligt liv, den vanligaste benämningen på de kristna i nya testamentet är "de heliga". Det mesta av undervisningen i nya testamentet handlar om hur de kristna ska leva heligt och Petrus skriver: "....liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv." (1 Petr 1)

Vad säger ni om detta? Stämmer det med bibeln?

Säger Jesus någonstans i bibeln : Jag är Gud , dyrka mig?
Citera
2010-02-09, 08:47
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Varför är alla kristna inte det? Vill dom inte ge sitt liv till den Gud som "dom är så säkra" på att den finns?
Varför gå in halvhjärtat?
Man får tänka på att synden fortfarande finns i vårt kött. Människan är beroende av nåden.
Citera
2010-02-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningen1431

Han tillbes i uppenbarelseboken, och han tillbes av lärjungarna utan att han protesterar, medans änglarna eller gudsmän i bibeln alltid protesterar när människor faller ner för dem.
Citera
2010-02-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Man får tänka på att synden fortfarande finns i vårt kött. Människan är beroende av nåden.

Nåden ger ju oss kraft att besegra köttet, den onda naturen. "Om ni vandrar i Anden så kommer ni inte att göra vad köttet begär."
Citera
2010-02-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningen1431
Johannesevangeliet 8:28: ”jag inte gör något av mig själv”
Johannesevangeliet 14:28: ”Fadern är större än jag.”
Markusevangeliet 12:29: ”Herren, vår Gud, är den ende Herren”
Markusevangeliet 15:34: ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”
Lukasevangeliet 23:46: ”Fader, i dina händer, lämnar jag min ande.”

Citat:
Han tillbes i uppenbarelseboken, och han tillbes av lärjungarna utan att han protesterar, medans änglarna eller gudsmän i bibeln alltid protesterar när människor faller ner för dem.
Vart i Uppenbarelseboken?
Senast redigerad av Simon112 2010-02-09 kl. 18:17.
Citera
2010-02-09, 18:32
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Johannesevangeliet 8:28: ”jag inte gör något av mig själv”
Johannesevangeliet 14:28: ”Fadern är större än jag.”
Markusevangeliet 12:29: ”Herren, vår Gud, är den ende Herren”
Markusevangeliet 15:34: ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”
Lukasevangeliet 23:46: ”Fader, i dina händer, lämnar jag min ande.”

Vart i Uppenbarelseboken?

Om man läser uppenbarelseboken 4:9-11 och Uppenbarelseboken 5:9-14 noggrant, så märker man att Lammet och Gud är jämlika.

I upp 4:11 säger de tjugofyra Äldste: "Du vår Herre och Gud, är VÄRDIG att ta emot härligheten* och äran och makten. Ty du har skapat världen, och genom din vilja blev den till och skapades den."

På samma sätt blir Lammet värdigt att ta emot makten, och få rikedom och vishet och styrka och ära och härlighet och lovsång! i upp 5:12

Sedan står det att allt skapat i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns där skall säga: "Den som sitter på tronen, honom och Lammet tillhör lovsången och äran och härligheten och väldet i evigheters evighet. Och de fyra varelserna sade: "Amen" och de äldste föll ner och tillbad! Upp 5:13-14

Guds Frid!
Senast redigerad av Rottweilern 2010-02-09 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in