2010-02-07, 22:36
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertKallstrom
Bor i Falköping och är med i Pingstförsamlingen. Två bra saker man kan göra i Sverige är att hjälpa till på härbärgen för hemlösa, och att besöka ensamma äldre på ålderdomshemmen.

Ja, dessa saker har jag också funderat på! Måste snacka med pastorerna om detta i församlingen. Har hört att det finns en grupp i församlingen som åker hem till ensamna människor på ålderdomshem!

Guds Frid!
Citera
2010-02-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ja, det fanns problem i korintförsamlingen, men Paulus inställning var att de fort skulle omvända sig från felen, och att de skulle "i Gudsfruktan(phobos Theos på grekiska, fruktan för Gud) fullborda vår helgelse..." (2 Kor 7:1)

Paulus säger också i 1:a Korintierbrevet kapitel 11 att det vara många i församlingen som hade dött, och många som blivit sjuka, på grund av att de levt fel.

Jesus botar en blindfödd
Citat:
När Jesus kom gående fick han se en man som var blind från födelsen. Hans lärjungar frågade: "Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?" 3Jesus svarade: "Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.
Johannes 9:1-4

(Läs gärna hela berättelsen i Bibeln till vers 41)
Senast redigerad av Simon112 2010-02-07 kl. 23:06.
Citera
2010-02-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
En del sjukdomar är till Guds förhärligande:
Jesus botar en blindfödd

Johannes 9:1-4

(Läs gärna hela berättelsen i Bibeln till vers 41)

Jo, men i fallet i 1 Kor 11, så står det ju tydligt att de hade blivit sjuka pga felen i församlingen. Jag säger inte att alla sjukdommar skulle bero på det, men jusst de här sjukdommarna i 1 Kor 11 berodde på det. Med det ville jag säga att när kristna lever fel så kan det få allvarliga konsekvenser.
Citera
2010-02-07, 23:24
Medlem
Citat:
Jo, men i fallet i 1 Kor 11, så står det ju tydligt att de hade blivit sjuka pga felen i församlingen. Jag säger inte att alla sjukdommar skulle bero på det, men jusst de här sjukdommarna i 1 Kor 11 berodde på det. Med det ville jag säga att när kristna lever fel så kan det få allvarliga konsekvenser.
Johannes 9:31:
Citat:
We know that God does not listen to sinners. He listens to the godly man who does his will.
Urdrag från ett tidigare inlägg från dig i "Stening i bibeln" :
Citat:
Nya testamentet är fullt av höga krav på våra liv, Guds nåd ger oss förmåga att uppfylla de kraven, det är ett falskt, laglöst och urvattnat evangelium som säger att vi kristna syndar lika mycket som alla andra, det är att ha ett sken av gudsfruktan med förneka dess kraft. Låt dig inte luras av det min vän, fast det är så utbrett i västvärlden. Lyssna på våra bröder och systrar från Afrika och Kina, lyssna på John Bevere på youtube, om grace och holiness.
Menar du att Gud inte lyssnar på mig för att jag tror annorlunda? Syndar jag bara för att jag tror på:
Citat:
Att vara kristen handlar inte om att vara perfekt utan att göra så gott man kan med den heliga andens hjälp.
"Även världsmästaren i maraton löpning kan ju snubbla och falla."
Citera
2010-02-07, 23:54
Medlem
Vad menar du mer exakt med perfekt?

Citat:
"Även världsmästaren i maraton löpning kan ju snubbla och falla."

"Vet ni inte att av alla löparna som springer på en tävlingsbana är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det. Men alla som tävlar underkastar sig i allt hård träning....." (1 kor 9:24-25)

Om han snubblar och faller för mycket så är det ju inte säkert att han vinner.

"Detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern..." (1 Joh 2:1)
Citera
2010-02-07, 23:57
Medlem
Jesus:

"Den som segrar skall inte skadas av den andra döden" (Upp 2:11)
Citera
2010-02-08, 01:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja, det tror jag nog! Moder Theresa och Shane Claiborne är två exempel!

Moder Theresa är ingen person som lärde ut den kristna människokärleken såsom jag uppfattar den. Läs detta inlägg.
Citera
2010-02-08, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Moder Theresa är ingen person som lärde ut den kristna människokärleken såsom jag uppfattar den. Läs detta inlägg.

Läste inlägget..

Jobbigt att vara kristen idag. Vad jag menar är att trots att hennes insatser för de fattiga erkändes i Indien redan 1962( då hon tilldelades Pdma Shri av den indiska regeringen), och hennes rörelse vid hennes död verkade bland fattiga i 123 länder( en verksamhet hon fick nobelpris för) så lever hon inte upp till din definition av en god kristen.

Men jag antar att det är hedrande att ni förväntar så perhört mycket av oss..
Citera
2010-02-08, 16:54
Medlem
Citat:
Däremot så är ju bibeln full av löften från Gud att han ska hjälpa oss med vår hälsa, och om han gör det så är det ju logiskt att tänka sig att man lever längre än om han inte hade hjälpt en med hälsan.

Gud har gett oss löfte om att vårt moderlivs frukt ska vara välsignat, och i Kristus har alla Guds löften fått sitt ja och amen. Är man i Kristus så kan man räkna med att Gud välsignar moderlivets frukt och beskyddar oss. Men då måste man också tro det("ske dig i enlighet med din tro") och bekänna det, om man till exempel sitter och bekänner/säger "vi som kristna blir lika sjuka och råkar ut för olyckor lika mycket som andra, då avsäger man sig beskyddet från Gud" Och man förnekar alla de löften som Gud faktiskt gett oss.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4985117.ab

Dör dom för sin synd? Syndens lön är döden
Citera
2010-02-08, 16:56
Medlem
Citat:
Vad menar du mer exakt med perfekt?

"Vet ni inte att av alla löparna som springer på en tävlingsbana är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det. Men alla som tävlar underkastar sig i allt hård träning....." (1 kor 9:24-25)

Om han snubblar och faller för mycket så är det ju inte säkert att han vinner.

"Detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern..." (1 Joh 2:1)
Hur mycket går att kräva från en människa? Det känns som att det är omöjligt att uppfylla vissa krav även om man har anden.
Citera
2010-02-08, 17:11
Medlem
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4985117.ab

Dör dom för sin synd? Syndens lön är döden

Att syndens lön är döden syftar väl först och främst på andlig död.
Jag tror att Gud har förmåga att skydda och att hela alla människor. Jag tror också att han är villig att göra det. Ett fantastiskt löfte och en fantastisk möjlighet för oss människor. Gud är varken svag eller ovillig att hjälpa oss.
Citera
2010-02-08, 17:21
Medlem
Citat:
Hur mycket går att kräva från en människa? Det känns som att det är omöjligt att uppfylla vissa krav även om man har anden.

Frågan är inte om du "har anden". Frågan är om du vandrar i Anden. Du kan ha den helige Ande boende i din ande, och ändå vandra i köttet. Börja varje morgon med att läsa Guds Ord 30 minuter,sen lyfter du dina händer och ber högt i tungor i 30-60 minuter, så ska du få se på Andens liv, och Andens kraft som börjar verka i dig.

Det som går att kräva av en människa är det som nya testamentet kräver, alltså: "Liksom han som har kallat er är helig, ska ni föra ett alltigenom helgat liv." "Fullborda vår helgelse i Gudsfruktan" "Lev nu bara på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium" "så att ni kan leva värdigt Herren och i allt behaga honom, när ni bär frukt i alla slags goda gärningar och växer till i kunskapen om Gud. 11 Hans härlighets makt skall då styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga och tåliga i allt."

Grejjen är den att i nya testamentet så ger Gud oss förmåga, problemet blir om vi inte vill tro på det, inte vill ta emot det, inte vill göra det som krävs av oss för att hans förmåga ska börja verka i oss, som att lägga bort synd, be på morgonen m.m. Då blir man en svag kristen, som faller hela tiden, och sen vill man trösta sig med en fel förkunnelse om att vi är så svaga, och vi syndar lika mycket som hedningarna, istället för att betala priset och lyda det som Jesus befaller oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in