Rödlök är min absoluta favoritlök. Mild, god en härlig färg plus att den gör sig bra med det mesta i köket, oavsett om det är varmt eller kallt.
Schalottenlök är också en höjdare bland lökarna med sin mycket trevliga smak.
Har sen länge ratat den gula löken i all min matlagning. Visst, den är billig, men man kan knappast kalla den för god?
Precis som övriga grönsaker så varierar lökens smak beroende på årstid och annat. Själv gillar jag nog bäst lök i knippe med blast som brukar finnas på sommaren. Den är mild och mycket god rå.
Gul lök - ovärderlig i köttbullar, pannbiff, köttfärssås eller alla former av soppor. Blir härligt söt och god när den steks på rätt sätt, vilket alla som ätit pannbiff med lök vet om.
Röd lök - god i sallader eller på smörgås. Som redan nämnts tjänar den inte på tillagning, dels då den får en oaptitlig färg, dels då den redan är så pass mild i smaken att den kan ätas ändå.
Silverlök - underbar "ny" lök som är minst lika mild som rödlöken, och därför gärna bör användas rå.
Schalottenlök - god i alla former, rå som tillagad. Prova att laga köttbullar med schalottenlök istället för gul lök, men öka mängden lök rejält. Gott.
Purjolök - kan skilja ganska mycket i smak och styrka mellan olika sorter/storlekar, men passar enligt mig bäst i matlagning, särskilt soppor.
Salladslök - som namnet antyder god i sallader. Testa att bland en burk tonfisk med två hårdkokta, hackade ägg, salt, svartpeppar och fint skivad salladslök. Lägg till lite burkmajs om du vill, och du har en mycket god och enkel tonfisksallad.
Vitlök - antagligen den lök som jag allra minst skulle vilja leva utan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!