• 1
  • 2
2004-02-26, 15:56
Medlem
Jag blir så irriterad när jag är ute och äter och ska ta något som innehåller lök enligt matlistan, och sedan när jag får inte det så är det RÖDLÖK. Vissa personer kanske inte bryr sig men jag hatar rödlök. Det kan förstöra vilken måltid som helst. Senast idag beställde jag en pizza med lök som smakade skit bara för att det istället var rödlök på den. Irriterande!
Citera
2004-02-26, 16:01
Medlem
Hispervispers avatar
Nu måste jag bara fråga om det så att rödlök inte ÄR släkt med vanlig gul lök eller om det är så att DU inte tycker att det är samma sak och inte BORDE vara samma sak.

Om de inte är släkt då rubbas min världsbild.

Ang. din uppfattning så är det bäst att du undviker rödlök, den verkar inverka menligt på din sinnesfrid.

/Lök-Bob
Citera
2004-02-26, 16:24
Medlem
Citat:
Nu måste jag bara fråga om det så att rödlök inte ÄR släkt med vanlig gul lök eller om det är så att DU inte tycker att det är samma sak och inte BORDE vara samma sak.

Om de inte är släkt då rubbas min världsbild.

Ang. din uppfattning så är det bäst att du undviker rödlök, den verkar inverka menligt på din sinnesfrid.

/Lök-Bob

Jag är ingen expert på lökar men jag antar att vanlig lök och rödlök är ganska nära besläktade. Det är bara det att smaken är så fruktansvärt olika!
Citera
2004-02-26, 16:48
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingar
Jag är ingen expert på lökar men jag antar att vanlig lök och rödlök är ganska nära besläktade. Det är bara det att smaken är så fruktansvärt olika!

Tja, båda smakar ...lök.. Den ena lite starkare än den andra fast båda är klart smakliga. Hur ställer du dig till schalottenlök - en liten dark horse i sammanhanget, av många ansedd som den finaste av lökar?

Personligen vill jag utrota squash som grönsak! Det lilla gröna missfostret ville förmodligen bli en gurka men något gick fruktansvärt fel...
Citera
2004-02-26, 17:07
Medlem
Hispervispers avatar
Personligen föredrar jag röd lök före gul.

Ang. grönsakernas svarta lista så vill jag ha rå paprika på en första plats. Tillagad paprika är däremot gott. Jag är icke konsekvent man glad ändå.
Citera
2004-02-26, 17:18
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Personligen föredrar jag röd lök före gul.

Ang. grönsakernas svarta lista så vill jag ha rå paprika på en första plats. Tillagad paprika är däremot gott. Jag är icke konsekvent man glad ändå.

Hädare! Inlagd eller upphettad paprika som får en sladdrig, svampartad konsistens kan aldrig mäta sig med krispigheten i rå, eller möjligen hastigt wokad, paprika!
Citera
2004-02-26, 17:19
Medlem
Nezhs avatar
Rödlök är godare än gul lök, men gul lök är mer allsidig och passar till fler rätter.

Konstigt, innan älskade jag purjolök, men nu tycker jag inte om det längre. Det kan fortfarande vara gott i vissa rätter, men inte alls som förr.

Schalottenlök, mmm...

Citat:
Ursprungligen postat av LT
rödlök ska användas kall, den gula i varma anrättningar.
Där satte du huvudet på spiken. Hellre rödlök i en sallad till exempel.
Citera
2004-02-26, 17:19
Medlem
LadyTieras avatar
Citera
2004-02-26, 17:36
Medlem
Aziraphales avatar
Jag köper bara hem röd lök eftersom jag inte märker så stor skillnad när de är tillagade och röd lök är mycket godare rå.

Är det förresten som har nåt bra tips mot lökgråten? Själv brukar köra med ett gäng tändstickor i munnen, men det funkar bara ibland..
Citera
2004-02-26, 17:40
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Jag föredrar gul lök i mat såsom köttfärssås och liknande. Röd lök är gott i sallad och när man grillar den men egentligen är de tinte mycket skillnad i smak. Gul lök är starkare. Schalottenlök däremot...mums. Klart godast men de är så jävla små.
Citera
2004-02-26, 17:40
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aziraphale
Jag köper bara hem röd lök eftersom jag inte märker så stor skillnad när de är tillagade och röd lök är mycket godare rå.

Är det förresten som har nåt bra tips mot lökgråten? Själv brukar köra med ett gäng tändstickor i munnen, men det funkar bara ibland..
Personligen tycker jag att rödlök ser så sunkig ut om man tillagar den, gråaktigt färglös liksom.

Angående lökgråten så kan du testa att hacka den brevid en rinnande kran. Tycker det hjälpar för mig iaf men det kan vara inbillning.
Citera
2004-02-26, 17:41
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera

Menar du att det är att "kasta pärlor för svin" att använda den ofta dyrare rödlöken i varma anrättningar eller finns det andra skäl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in