Citat:
Ursprungligen postat av
Hulk64U
Nej, jag hade tyvärr inte riktigt greppat rent fysiologiskt skillnad på högandrogent kontra lågt.
Blev nog lite lurad av ett inlägg på i tråden om nebido där någon påstod att det skulle vara dumt att trycka ner testot trots att han hade trt med nebido.
Men om jmf dbol så är den stora skillnaden att den höjer egenproduktionen under kur + att den sänker shbg?
Vissa mår dåligt på tbol under kur, borde inte sänkningen shbg göra att ökningen av det fria testosteronet väger upp den sänkta egenproduktionen?
Nej, man kan inte uttrycka skillnaden mellan dbol och OT på det viset. Så länge HPG-axis hämmas, vilket det gör av
alla AAS-preparat även om det är i olika mån, så kommer givetvis endogen testoutsöndring inte öka.
Dbol har ett avsevärt mycket högre androgent värde än OT (Dbol = 40-60 och OT = 6, testo ligger på 100). Värt att veta är att Dbol verkar uppvisa mindre affinitet till SHBG vilket betyder att dbol inte binder lika lätt till proteinet SHBG som t.ex. testosteron gör vilket medför en högre andel fri substans i blodbana och således mer effekt. Det spekuleras också följaktligen kring att en noterbart stor del av dbol's effekt är från s.k. "icke-receptormedierad aktivitet".
Vidare till att må illa på OT - detta är enbart aktuellt i kurer som enbart innehåller OT. Varför? Jo som jag förklarade handlar det om att det hämmar endogen testonivå men har så pass lågt androgent värde att den androgena aktiviteten minskar till en nivå som leder till sänkt välmående och allmän funktion i den manliga kroppen som givetvis vill vara androgen.
Sen märker jag att polletten inte riktigt trillat ner gällande affinitet. Detta betyder alltså att olika hormoner har olika stark bindnings- eller dragningskraft till olika proteiner såsom till exempel SHBG. Detta innebär att så länge testosteron finns i blodbanan så kommer testosteronet binda till SHBG eftersom att testosteron har ett avsevärt mycket högre androgent värde och således även högre affinitet till SHBG än vad OT har.
Är du med på hur det hänger ihop nu?
Mvh,
-Alfred