Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har länge funderat på en Le Creuset-gryta men har aldrig kommit till skott. Idag tänkte jag gå iväg och kolla utbudet. Har bara några funderingar:
1. Vilken form/storlek är att föredra? Det finns ju ovala och runda. De ovala är kanske bättre om man lägger ner en hel stor köttbit så att den får plats på längden, medan en rund kanske är lite behändigare? Den runda 3.3 L vs den runda 4.nånting skiljer bara 2 cm i diameter (22 vs 24 cm). Är det värt den extra tyngden/volymen? För de där två cm lär väl inte göra någon praktisk skillnad?
2. I skötselråden står det att man aldrig ska köra på maxvärme, utan långsamt värma upp grytan på medelvärme och sedan sänka temperaturen ytterligare. Hur går det då om man vill bryna en köttbit för att sedan låta den gå färdigt långsamt? Bryns den även i lägre temperaturer, eller bör man bryna den i en separat stekpanna bredvid?
3. Är det någon nackdel med emaljerad insida som Le Creuset har, jämfört med med en oemaljerad? Är det svårare att få en fin stekyta t.ex? Är de känsligare för upphettning?
Om jag i huvudsak vill använda grytan till diverse grytor som kalops, boeuf borguignon, bolognese och liknande, men ibland även vill kunna tillaga större köttbitar - typ porterstek, eller en fläskfilé, vilken storlek/form bör jag skaffa tycker ni? Kommer som mest laga mat till 3-4 personer, men oftast är det bara till mig själv, men man kan ju alltid göra storkok och frysa in...
1. Jag föredrar runda grytor av den anledningen att våra plattor på spisen är runda. Rund gryta borde då ge en jämnare värmespridning. När det kommer till storlek så föredrar jag större, inte så mycket för den extra ytan utan den extra volymen. Det gör att när man gör ett större kok så behöver man inte överfylla grytan vilket ger lite mer svängrum att t.ex. röra i grytan.
2. Emaljerade grytor är känsligare för värme, men inte så pass att man inte kan värma upp dom så pass att man kan bryna kött i dom. Kanske inte att föredra om man vill bryna en bit biff eller oxfilé och vill ha pannan rykande varm, men till det mesta annat funkar det utan problem.
3. Den största nackdelen är väl att emaljen är mycket ömtåligare än gjutjärn. Den kan spricka ifall du tappar grytan ellelr hanterar den väldigt ovarsamt, eller i samband med hastiga temperaturförändringar. Att sätta grytan direkt på högsta temperaturen på en induktionsspis är därför ingen bra idé, inte heller att ta en väldigt varm gryta och spola kallt vatten på. Kan hända att det är något sämre att bryna saker i en emaljgryta jämfört med bart gjutjärn, men det är ingen stor skillnad.