2012-02-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Inte maxvärme! Kör på ca 110 grader i ca 1 h. Då bör du vara säker på att allt är borta.

~Paul~

aha, tack igen! finns några fina på tradera ... nu blev jag förvirrad igen. =)
Citera
2012-02-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
såg att de hade rea på LC på cervera nu. 999 för 4l oval.

noterar dock att flera diggar staub, den finns för samma pris
http://www.bagarenochkocken.se/kokka...8-liter-svart/
dock rund.

inte helt enkelt val. mest sugen på kockum. min käre mor har en sådan men de slutades tillverkas på 70-80 talet om jag förstår rätt. så man är hänvisad till tradera/blocket för en begagnad. enda läbbiga är att köpa något av nån man inte har en aning om vad de gjort med den.

det lutar åt en LC ändå.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s84024889
Skulle tagit Staub men i färgen Aubergine Kör Le Creuset och den känns lite feminin/tam i designen jämfört med Staub..
Senast redigerad av Drizzel 2012-02-23 kl. 20:04.
Citera
2012-02-24, 21:07
Medlem
sobshaks avatar
köpte en gryta idag på Cervera för 990 istället för 1699, känns som ett kap utan att ha lagat mat i den och utan erfarnhet av LC.

Har plockat fram rådjur ur frysen så det blir en viltgryta imorgon som jag kokat många gånger i en vanlig 'fiskars' kastrull. "Stay tuned" återkommer med en smakrapport.
Citera
2012-02-25, 21:36
Medlem
sobshaks avatar
Idag blev det gryta med rådjur, kantareller, lök, paprika, buljong, grädde och vin.
Smakade väldigt bra, tror inte att det blev godare är innan men grytan var väldigt mer lätthanterlig och kokade mer stabilt än tidigare. För att vara min fösta gjutgärnsgryta så är jag väldigt nöjd.
Citera
2013-01-25, 09:52
Medlem
irrblosss avatar
Jag har länge funderat på en Le Creuset-gryta men har aldrig kommit till skott. Idag tänkte jag gå iväg och kolla utbudet. Har bara några funderingar:

1. Vilken form/storlek är att föredra? Det finns ju ovala och runda. De ovala är kanske bättre om man lägger ner en hel stor köttbit så att den får plats på längden, medan en rund kanske är lite behändigare? Den runda 3.3 L vs den runda 4.nånting skiljer bara 2 cm i diameter (22 vs 24 cm). Är det värt den extra tyngden/volymen? För de där två cm lär väl inte göra någon praktisk skillnad?

2. I skötselråden står det att man aldrig ska köra på maxvärme, utan långsamt värma upp grytan på medelvärme och sedan sänka temperaturen ytterligare. Hur går det då om man vill bryna en köttbit för att sedan låta den gå färdigt långsamt? Bryns den även i lägre temperaturer, eller bör man bryna den i en separat stekpanna bredvid?

3. Är det någon nackdel med emaljerad insida som Le Creuset har, jämfört med med en oemaljerad? Är det svårare att få en fin stekyta t.ex? Är de känsligare för upphettning?

Om jag i huvudsak vill använda grytan till diverse grytor som kalops, boeuf borguignon, bolognese och liknande, men ibland även vill kunna tillaga större köttbitar - typ porterstek, eller en fläskfilé, vilken storlek/form bör jag skaffa tycker ni? Kommer som mest laga mat till 3-4 personer, men oftast är det bara till mig själv, men man kan ju alltid göra storkok och frysa in...
Citera
2013-01-25, 10:31
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har länge funderat på en Le Creuset-gryta men har aldrig kommit till skott. Idag tänkte jag gå iväg och kolla utbudet. Har bara några funderingar:

1. Vilken form/storlek är att föredra? Det finns ju ovala och runda. De ovala är kanske bättre om man lägger ner en hel stor köttbit så att den får plats på längden, medan en rund kanske är lite behändigare? Den runda 3.3 L vs den runda 4.nånting skiljer bara 2 cm i diameter (22 vs 24 cm). Är det värt den extra tyngden/volymen? För de där två cm lär väl inte göra någon praktisk skillnad?

2. I skötselråden står det att man aldrig ska köra på maxvärme, utan långsamt värma upp grytan på medelvärme och sedan sänka temperaturen ytterligare. Hur går det då om man vill bryna en köttbit för att sedan låta den gå färdigt långsamt? Bryns den även i lägre temperaturer, eller bör man bryna den i en separat stekpanna bredvid?

3. Är det någon nackdel med emaljerad insida som Le Creuset har, jämfört med med en oemaljerad? Är det svårare att få en fin stekyta t.ex? Är de känsligare för upphettning?

Om jag i huvudsak vill använda grytan till diverse grytor som kalops, boeuf borguignon, bolognese och liknande, men ibland även vill kunna tillaga större köttbitar - typ porterstek, eller en fläskfilé, vilken storlek/form bör jag skaffa tycker ni? Kommer som mest laga mat till 3-4 personer, men oftast är det bara till mig själv, men man kan ju alltid göra storkok och frysa in...

1. Jag föredrar runda grytor av den anledningen att våra plattor på spisen är runda. Rund gryta borde då ge en jämnare värmespridning. När det kommer till storlek så föredrar jag större, inte så mycket för den extra ytan utan den extra volymen. Det gör att när man gör ett större kok så behöver man inte överfylla grytan vilket ger lite mer svängrum att t.ex. röra i grytan.

2. Emaljerade grytor är känsligare för värme, men inte så pass att man inte kan värma upp dom så pass att man kan bryna kött i dom. Kanske inte att föredra om man vill bryna en bit biff eller oxfilé och vill ha pannan rykande varm, men till det mesta annat funkar det utan problem.

3. Den största nackdelen är väl att emaljen är mycket ömtåligare än gjutjärn. Den kan spricka ifall du tappar grytan ellelr hanterar den väldigt ovarsamt, eller i samband med hastiga temperaturförändringar. Att sätta grytan direkt på högsta temperaturen på en induktionsspis är därför ingen bra idé, inte heller att ta en väldigt varm gryta och spola kallt vatten på. Kan hända att det är något sämre att bryna saker i en emaljgryta jämfört med bart gjutjärn, men det är ingen stor skillnad.
Citera
2013-01-28, 18:25
Medlem
irrblosss avatar
Inhandlade en rund 4.2 l-gryta i helgen och invigde den med att göra en mycket god bolognese. Är väldigt nöjd med grytan. Har tidigare använt stekpanna i kombination med en vanlig gryta i rostfritt stål, och det var ju som sagt skillnad med en riktig gjutjärnsgryta som kunde stå och puttra ett par timmar på låg temperatur utan att något brände fast det minsta.

Nu har jag hittat brödrecept som man kan tillaga i gjutjärnsgryta som ser riktigt gott ut:
http://www.simplysogood.com/2010/03/crusty-bread.html

Funderar bara lite på några saker. På bilden ser man ju tydligt att det är Le Creuset med plastknopp. Dessa ska enligt uppgift tåla 190 grader C, medan receptet säger att ugnen ska vara 450 grader F (ca 230 grader C). Funderar på att köpa en metallknopp till min, men tror ni det är safe att göra som de gör i receptet ovan? En annan sak jag funderar på är att det står att man ska värma upp ugnen och därefter sätta in grytan i ugnen i 30 minuter. Blir det inte en temperaturchock då? Mer logiskt borde väl vara att värma upp ugnen långsamt medan grytan står där?
Senast redigerad av irrbloss 2013-01-28 kl. 18:32.
Citera
2013-01-28, 19:20
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Inhandlade en rund 4.2 l-gryta i helgen och invigde den med att göra en mycket god bolognese. Är väldigt nöjd med grytan. Har tidigare använt stekpanna i kombination med en vanlig gryta i rostfritt stål, och det var ju som sagt skillnad med en riktig gjutjärnsgryta som kunde stå och puttra ett par timmar på låg temperatur utan att något brände fast det minsta.

Nu har jag hittat brödrecept som man kan tillaga i gjutjärnsgryta som ser riktigt gott ut:

Funderar bara lite på några saker. På bilden ser man ju tydligt att det är Le Creuset med plastknopp. Dessa ska enligt uppgift tåla 190 grader C, medan receptet säger att ugnen ska vara 450 grader F (ca 230 grader C). Funderar på att köpa en metallknopp till min, men tror ni det är safe att göra som de gör i receptet ovan? En annan sak jag funderar på är att det står att man ska värma upp ugnen och därefter sätta in grytan i ugnen i 30 minuter. Blir det inte en temperaturchock då? Mer logiskt borde väl vara att värma upp ugnen långsamt medan grytan står där?

Är det verkligen plastknopp? Ser ut precis som knoppen på min gryta, och den är av gjutjärn.

Och jag tror att luft har för dålig värmeöverföring för att orsaka en temperaturchock om du inte har väldigt extrema temperaturer. Grytan kommer förmodligen värmas upp långsammare i en 230 grader ugn än på de flesta plattor, speciellt om du har ett bröd i grytan
Senast redigerad av Haak0n 2013-01-28 kl. 19:24.
Citera
2013-01-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Är det verkligen plastknopp? Ser ut precis som knoppen på min gryta, och den är av gjutjärn.

Och jag tror att luft har för dålig värmeöverföring för att orsaka en temperaturchock om du inte har väldigt extrema temperaturer. Grytan kommer förmodligen värmas upp långsammare i en 230 grader ugn än på de flesta plattor, speciellt om du har ett bröd i grytan
Gjutjärnsknopp på LC? Aldrig sett eller hört talas om. Det är plast eller metall. Kolla igen
Citera
2013-01-28, 21:31
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Jag har ingen Le Creuset-gryta, men har gjort bröd på det sättet som beskrivs i receptet i min billiga emaljerade gryta från Ö&B (200 kr ) Brödet blir fantastiskt, men första gången jag testade det, så smälte plasten i originalknoppen; det luktade apa i hela lägenheten. Jag köpte en förpackning metallknoppar till typ kökskåp och skruvade dit en sådan istället. Har funkat hur bra som helst. Le Creuset säljer visst ersättningsknoppar i metall av eget märke, så det är väl ett alternativ. Nu lär väl LCs plastknoppar tåla mer värme än no-name-grytans från Ö&B, men för säkerhets skull.

Jag ställer in grytan samtidigt som jag slår på ugnen. Om inte annat verkar det som slöseri med el att först värma upp ugnen och sedan en kall gryta.

Oavsett vilket: Baka no-knead bread, det är hur gott som helst. Lyssna gärna på brödet någon minut efter att du stjälper det ur grytan. Det knäpper och sprakar av att ytan spricker, helt underbart.
Citera
2013-01-29, 08:39
Medlem
Tror det här är originalreceptet för "no knead bread":
http://www.nytimes.com/2006/11/08/di...mrex.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2006/11/08/di...tml?ref=dining

Enligt det sätter man in grytan när man slår på ugnen, så har jag gjort.
Citera
2013-01-29, 20:38
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Tror det här är originalreceptet för "no knead bread":
http://www.nytimes.com/2006/11/08/di...mrex.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2006/11/08/di...tml?ref=dining

Enligt det sätter man in grytan när man slår på ugnen, så har jag gjort.

Det är möjligt att det är, men jag tänker inte skaffa inloggning till NYT bara för att vara säker.

Här är en youtubevideo: http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU

Det är verkligen lika enkelt att göra och gott att äta som det ser ut.

Wheat bran = vetekli. Vissa använder majsmjöl istället, jag gillar inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in