• 1
  • 2
2010-02-06, 21:42
Awaiting Email Confirmation
Varumärket och produkterna har tagits upp i en del trådar. Men jag finner ingen tråd med produkterna i fokus. Jag är själv ägare till ett antal produkter och är nöjd. Men inte övertygad. Är det värt priset?

Emaljbeläggningen är onekligen praktisk då man gärna slabbar som glad amatör, lite varmt vatten så är det rent och fint. Utseendet, med sin rustika franska framtoning adderar också till värdet, enligt mig. Men innan jag konsumerar för mycket vill jag gärna få insiktsfulla råd gällande produkternas faktiska egenskaper.

Kort och gott, är det bra prylar?
Citera
2010-02-07, 08:20
Medlem
dePauls avatar
Ja, Le Creuset tillverkar en del fina produkter. Jag har bara två pjäser, en gryta som var READ på Cervera dagarna innan jul och en liten såsskål. Grytan är på ca 4 liter, rund i formen och rödorange i färgen.

Den är tung och gedigen, sprider värme väl och ger ett rejält intryck. Den tjocka bottenplattan är jämn, dvs grytan ligger dikt an mot underlaget. Värmespridningen är därför perfekt och råvarorna blir unisont brynta.

Locket är utrustat med den sedvanliga svarta T-knoppen som tål hög värme. Personligen så anser jag att dessa "knoppar" är en av de få missar som trots allt finns i samband med den här grytan och flera andra pjäser. Jag hade föredragit ett D-handtag eller ett omvänt U-handtag så att man har möjlighet att hänga locket. Ett sådan är också greppvänligare.

Beläggningen är slät och fin, inga prickar eller upphöjningar som det ibland kan bli i emaljerade grytor. Jag vet inte hur pass reptålig den är eftersom jag kör med trä eller silikonredskap. Man bör som vanligt undvika stora temperaturskillnader. Dvs, släng inte en upphettad gryta i diskhon med kallt vatten! Emaljen tar omedelbart skada och det bildas små sprickor som ser ut som ett rutnät. Detta hände med en av mina Kockums-grytor när mitt ex gjorde precis det här misstaget.

Helhetsintrycket är således gott. Till detta bidrar dessutom livstidsgarantin för förstahandsköparen och det faktum att LC-produkter funkar tillsammans med alla typer av spisar, så även induktion.

I samband med köpet så finns det en dekal som förklarar alla användningsområden, bland annat att grytan kan köras i diskmaskin. Mitt råd är att undvika detta i samband med emaljerade grytor!!! Det bildas trots allt mikroskopiska prickar i emaljens yta. Trots att den är så hård så tar den alltså skada av de mycket potenta kemikalierna i diskmedlen och det stora spruttrycket.

Avslutningsvis. Hur är då denna gryta jämfört med mina åtskilliga Kockums-grytor? Är den bättre? ................. Njaaaa .

~Paul~
Citera
2010-02-07, 11:18
Awaiting Email Confirmation
Håller med om bristerna med locket. Om jag inte missminner mig är den rekommenderade maxtemperaturen för knoppen lägre än grytorna. En stor miss i mina ögon. Men senast jag var och spanade in prylar verkade det som knopparna bytts ut. Men jag kan tyvärr inte komma ihåg vad den var utbytt till.

Har även en grillpanna som jag tycker funkar bra. Men det är makalöst att instruktionerna för den säger att den tål maskindisk...

Tack för rådet att undvika maskindisk för grytorna, jag har slängt in dom i maskinen fram till nu. Glad i hågen och utgått från att det inte var några problem.
Citera
2010-02-07, 12:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agan
1. Håller med om bristerna med locket. Om jag inte missminner mig är den rekommenderade maxtemperaturen för knoppen lägre än grytorna.

2. senast jag var och spanade in prylar verkade det som knopparna bytts ut. Men jag kan tyvärr inte komma ihåg vad den var utbytt till.

3. makalöst att instruktionerna för den säger att den tål maskindisk...
1. Ja, det vill jag också minnas att det är. Kommer dock inte ihåg skillnaden i grader.

2. OK, det var nytt för mig. Kanske därför de sålde ut grytan.

3. Hm, det är inget som man kan läsa sig till, tyvärr.

~Paul~
Citera
2010-06-17, 12:41
Medlem
Cantorass avatar
Finns det någon Le Creuset outlet i Sverige?
Citera
2010-06-17, 13:52
Medlem
rob1234s avatar
Jag har lange funderat pa en Le Creuset, men nar jag laste pa sa hittade jag ett marke som heter Staub.
Ar det nagon som har erfarenhet av bada?
Jamforelse?
Citera
2010-06-17, 13:54
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Finns det någon Le Creuset outlet i Sverige?

Nu bor jag inte i Sverige da...

Men jag kopte hem en 7 liters oval Le Creuset pa var lokala outlet och upptackte till min forvaning att botten var konvex. Enligt vad jag forstar skall de vara lite konkava for att bli platta vid uppvarmning.

Hursomhelst, om du koper pa en outlet sa kolla noga!
Citera
2010-06-17, 14:27
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Nu bor jag inte i Sverige da...

Men jag kopte hem en 7 liters oval Le Creuset pa var lokala outlet och upptackte till min forvaning att botten var konvex. Enligt vad jag forstar skall de vara lite konkava for att bli platta vid uppvarmning.

Hursomhelst, om du koper pa en outlet sa kolla noga!

Outletarna säljer sekunda produkter, men det brukar oftast vara ytterst små defekter - men du har nog rätt i att det är värt att försöka hitta felet innan man köper. Jag betalade 40 Euro gryta med utgången färg (persika) i Bordeaux - bra priser, men man köper inte alltför mycket gjutjärn när man flyger.

Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Jag har lange funderat pa en Le Creuset, men nar jag laste pa sa hittade jag ett marke som heter Staub.
Ar det nagon som har erfarenhet av bada?
Jamforelse?

Jag undrar samma sak - Staub har snygg design och svart emalj, vilket kan vara en fördel - priset verkar vara ungefär detsamma.
Citera
2010-06-17, 15:24
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Outletarna säljer sekunda produkter, men det brukar oftast vara ytterst små defekter - men du har nog rätt i att det är värt att försöka hitta felet innan man köper. Jag betalade 40 Euro gryta med utgången färg (persika) i Bordeaux - bra priser, men man köper inte alltför mycket gjutjärn när man flyger.

Jag undrar samma sak - Staub har snygg design och svart emalj, vilket kan vara en fördel - priset verkar vara ungefär detsamma.

Jag lamnade tillbaka min Le Creuset. Nar man tittar pa outlets sa galler det att kolla alla aspekter. Min hade en liten emaljslappa som jag antog var felet. Nar jag kom hem och stallde den pa en platt yta...

Staub har ju ocksa spikar fran locket som skall droppa vatska over kottet...
Prisbilden ar valdigt lika pa 1a sortering, men tyvarr har vi ingen Staub-outlet i narheten.
Citera
2011-07-25, 14:26
Medlem
Kan faktiskt inte rekommendera Le Creuset alls..beläggningen är faktiskt inte bra övh och priset är kraftigt övervärderat över vad man får för pengarna.

Köp ngt bättre, typ Staub.

http://chowhound.chow.com/topics/469551
Citera
2011-07-25, 15:42
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
Kan faktiskt inte rekommendera Le Creuset alls..beläggningen är faktiskt inte bra övh och priset är kraftigt övervärderat över vad man får för pengarna.

Köp ngt bättre, typ Staub.

http://chowhound.chow.com/topics/469551
Grundar du det på egna erfarenheter eller innehållet i länken?
För i forumet du länkar till tycks det inte råda nån enighet angående Staubs överlägsenhet mot LC.
Och inte heller tvärtom för den delen.
Mest handlar det om att LC beläggning med tiden blir missfärgad vilket inte den svarta ytan i Staubs inte ska bli.
Uttalandet att värme och fördelning av av värme skulle vara överlägsen i Staub pga av sin svarta färg tycker jag känns lite skrattretande.
Senast redigerad av svinpäls7 2011-07-25 kl. 15:44.
Citera
2011-07-25, 16:39
Medlem
W.Irvings avatar
Finns inget bättre än Le Creuset..
http://img850.imageshack.us/img850/2182/dsc00245p.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto