Ja, Le Creuset tillverkar en del fina produkter. Jag har bara två pjäser, en gryta som var READ på Cervera dagarna innan jul och en liten såsskål. Grytan är på ca 4 liter, rund i formen och rödorange i färgen.
Den är tung och gedigen, sprider värme väl och ger ett rejält intryck. Den tjocka bottenplattan är jämn, dvs grytan ligger dikt an mot underlaget. Värmespridningen är därför perfekt och råvarorna blir unisont brynta.
Locket är utrustat med den sedvanliga svarta T-knoppen som tål hög värme. Personligen så anser jag att dessa "knoppar" är en av de få missar som trots allt finns i samband med den här grytan och flera andra pjäser. Jag hade föredragit ett D-handtag eller ett omvänt U-handtag så att man har möjlighet att hänga locket. Ett sådan är också greppvänligare.
Beläggningen är slät och fin, inga prickar eller upphöjningar som det ibland kan bli i emaljerade grytor. Jag vet inte hur pass reptålig den är eftersom jag kör med trä eller silikonredskap. Man bör som vanligt undvika stora temperaturskillnader. Dvs, släng inte en upphettad gryta i diskhon med kallt vatten! Emaljen tar omedelbart skada och det bildas små sprickor som ser ut som ett rutnät. Detta hände med en av mina Kockums-grytor när mitt ex gjorde precis det här misstaget.
Helhetsintrycket är således gott. Till detta bidrar dessutom livstidsgarantin för förstahandsköparen och det faktum att LC-produkter funkar tillsammans med alla typer av spisar, så även induktion.
I samband med köpet så finns det en dekal som förklarar alla användningsområden, bland annat att grytan kan köras i diskmaskin. Mitt råd är att undvika detta i samband med emaljerade grytor!!! Det bildas trots allt mikroskopiska prickar i emaljens yta. Trots att den är så hård så tar den alltså skada av de mycket potenta kemikalierna i diskmedlen och det stora spruttrycket.
Avslutningsvis. Hur är då denna gryta jämfört med mina åtskilliga Kockums-grytor? Är den bättre? ................. Njaaaa

.
~Paul~