2011-07-25, 18:06
Medlem
Imperators avatar
Jag vet inte varför, men jag har alltid föredragit en rejäl gjutjärnsgryta utan glasyr på insidan. Man behöver inte oroa sig för sprickor eller andra problem. Det enda är att man ska se upp med rödvinsgrytor de första åren och man får inte diska dem med diskmedel. Använder man dem inte tillräckligt ofta (vilket aldrig brukar vara problem) så kan de behöva infettning, men det är enkelt att göra.
Citera
2011-07-25, 18:19
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Finns inget bättre än Le Creuset..
http://img850.imageshack.us/img850/2182/dsc00245p.jpg

Oj, ser inte kul ut. Hur gick det till ?
Citera
2011-07-25, 19:57
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Oj, ser inte kul ut. Hur gick det till ?

3-4 månader gammalt fat (present), torskrygg, in i ugnen, ett par minuter senare - ett subtilt klick, och formen var i två lika stora bitar. Räddade firren i ett IKEA-fat istället..
Citera
2011-08-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Grundar du det på egna erfarenheter eller innehållet i länken?
För i forumet du länkar till tycks det inte råda nån enighet angående Staubs överlägsenhet mot LC.
Och inte heller tvärtom för den delen.
Mest handlar det om att LC beläggning med tiden blir missfärgad vilket inte den svarta ytan i Staubs inte ska bli.
Uttalandet att värme och fördelning av av värme skulle vara överlägsen i Staub pga av sin svarta färg tycker jag känns lite skrattretande.

Av egen erfarenhet. Har haft Le Creuset ett par år men tyckte grytan bara blev fulare med åren. Köpte en Staub och kan säga utan att överdriva att skillnaden är enorm.
Citera
2011-08-21, 00:51
Medlem
abbe101s avatar
Har ingen erfarenhet av Le Creuset mer än o stått o funderat på dem i butiken där deras grytor inte ens haft lock som varit plana utan vars kanter varit böjda på sina ställen o skapat stora springor är detta ett vanligt problem eller har jag bara haft otur med de jag tittat på?
Citera
2011-08-21, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Avslutningsvis. Hur är då denna gryta jämfört med mina åtskilliga Kockums-grytor? Är den bättre? ................. Njaaaa .

~Paul~

ah sånna vill jag ha. riktiga 'sommerstugevibbar' från min barndom. tror ni de finns att få tag på loppisar o sånt?
Citera
2012-02-23, 12:12
Medlem
såg att de hade rea på LC på cervera nu. 999 för 4l oval.

noterar dock att flera diggar staub, den finns för samma pris
http://www.bagarenochkocken.se/kokka...8-liter-svart/
dock rund.

inte helt enkelt val. mest sugen på kockum. min käre mor har en sådan men de slutades tillverkas på 70-80 talet om jag förstår rätt. så man är hänvisad till tradera/blocket för en begagnad. enda läbbiga är att köpa något av nån man inte har en aning om vad de gjort med den.

det lutar åt en LC ändå.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s84024889
Citera
2012-02-23, 13:02
Medlem
dePauls avatar
Fast om man bränner ur grytan ordentligt så är alla eventuella bakterier borta. Det bör därför inte vara någon risk att köpa begagnat.

~Paul~
Citera
2012-02-23, 13:13
Medlem
Citat:
Fast om man bränner ur grytan ordentligt så är alla eventuella bakterier borta. Det bör därför inte vara någon risk att köpa begagnat.

~Paul~

hur går man tillväga då?
Citera
2012-02-23, 13:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
hur går man tillväga då?
Stoppa den i ugnen och dra på värme. Var försiktig när du tar ut grytan. Du skall inte slänga in den i ett kallt bad!! Den kan slå sig då.

Låt den kallna i rumsmiljö.

~Paul~
Citera
2012-02-23, 13:20
Medlem
Citat:
Stoppa den i ugnen och dra på värme. Var försiktig när du tar ut grytan. Du skall inte slänga in den i ett kallt bad!! Den kan slå sig då.

Låt den kallna i rumsmiljö.

~Paul~

aha maxvärme i nån timme?

tack!
Citera
2012-02-23, 13:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
aha maxvärme i nån timme?

tack!
Inte maxvärme! Kör på ca 110 grader i ca 1 h. Då bör du vara säker på att allt är borta.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in