• 1
  • 2
2010-02-06, 00:35
Bannlyst
Hej, hur gör jag mitt egna OS?

Jag vill göra mitt egna OS. Jag tänkte inte mig det särkilt bra elle något Typ liksom "Basic". Men hur? Vad för datasrpåk behöver jag lära mig då? och behöver jag något mer än en dator för att göra det?
Citera
2010-02-06, 00:38
Medlem
ewelyn91s avatar
Troligen stora kunskaper i c++. Säkert fler språk man ska kunna men det är en bra början.
Citera
2010-02-06, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiggy-boy

Jag vill göra mitt egna OS. Jag tänkte inte mig det särkilt bra elle något Typ liksom "Basic". Men hur? Vad för datasrpåk behöver jag lära mig då? och behöver jag något mer än en dator för att göra det?
kan du tydliggöra lite? vart vill du börja; från scratch (med bara hårdvarukomponenterna alltså) eller?
Citera
2010-02-06, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av serein
kan du tydliggöra lite? vart vill du börja; från scratch (med bara hårdvarukomponenterna alltså) eller?

Vad e scratch??

Men asså jag vill göra mitt egna OS från grunden. Sen bryr jag mig inte så mkt om det blir bra. bara det liksom fungerar.
Citera
2010-02-06, 00:47
Medlem
ewelyn91s avatar
Citat:
Vad e scratch??

Men asså jag vill göra mitt egna OS från grunden. Sen bryr jag mig inte så mkt om det blir bra. bara det liksom fungerar.
Om du inte vet vad h*n menar med scratch så lyckas du nog fan inte att göra ett eget os heller..
Citera
2010-02-06, 01:00
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Vad e scratch??

Det är ingenting du gör på 10 min precis... Hur mycket tid/energi hade du tänkt lägga ner?
Citera
2010-02-06, 01:23
Medlem
myrmeldjyrs avatar
Citat:

Varför BÖRJA med ett OS? Och du kan ju inte säga att du inte bryr dig om det är dåligt, bara det funkar.
Är det dåligt funkar det inte. :x
Citera
2010-02-06, 01:45
Medlem
TrapperJohnMcIntyres avatar
Citat:

Utifrån de krav du har räcker det med C++ som programmeringsspråk. Men inser du hur mycket arbete och tid det behövs bara för kärnan (kernel)?

Om du är seriös i detta, rekommenderar jag att du läser hyllmeter efter hyllmeter med fördjupningar och drar ned flera open source system och försöker förstå koden. Jag skulle föreslå flera Linux distros, de primära BSD varianterna och eventuellt desktop spin-offarna på dessa och OpenSolaris som en start. Vill du dessutom ha någon prestanda, behöver du även lära dig Assmebler till vissa lågnivåfunktioner i framförallt kernel och även köra C istället för C++, eftersom den förstnämnda genererar effektivare maskinkod (att börja med C++ och gå "ned" till C, kan vara svårare än tvärtom; eftersom C++ är en utökning av C är det lätt att man försöker använda C++ funktionalitet, och blir förvirrad när det inte går, om man börjat från det hållet).

Men ärligt talat, utifrån det intryck ditt inlägg gör, funderar jag på om du försöker trolla. Och är du allvarlig, så tror jag att du bör börja lära dig enklare programmering innan du går på operativsystem.
Citera
2010-02-06, 02:42
Medlem
andropas avatar
jag skrev några enklare operativsystem för länge sedan.

Jag antar att du tänker göra ett x86-baserat OS, då den arkitekturen är vanligast.
Börja lära dig assembler, om du nu inte redan kan det. speciellt, lär dig hur minnet är uppbyggt, och skillnaden mellan olika adressing modes. Lär dig hur adressering fungerar och skiljer sig åt i real mode och protected mode.

vet inte hur avancerat du satsar, eller om du trollar, men att bygga ett enklare real-mode operativsystem är faktiskt inte så svårt som man kan tro .

Även om du kan använda dig av högnivåspråk såsom C och C++, så behöver du göra grunden i assembler. bootloadern (ev. chainloader) ivf. tänker du göra ett pmode OS så kan du göra GPT/IDT-setup, A20-line etc. och allt därefter i högnivåspråk.
du måste dock bygga ditt eget std-lib (eller kopiera någon annans), vilket båda är lärorikt och kul!
Senast redigerad av andropa 2010-02-06 kl. 03:20.
Citera
2010-02-06, 05:21
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Hur stora erfarenheter av programmering har du sådär i största allmänhet, du lär behöva minst sagt skapligt stora portioner C/C++ kunskaper för att kunna fixa ett os, utöver detta behöver du ha en kompilator.
Citera
2010-02-06, 07:28
Bannlyst
Citat:

Med tanke på din fråga, så tror jag inte du skall ge dig in på detta.

Ha en trevlig dag.
Citera
2010-02-06, 07:32
Medlem
[Strange Days]s avatar
Som sagt, du verkar inte ha tänkt igenom det här särskilt noga.
Antingen det, eller så trollar du bara.

Här har du i vilket fall som helst lite intressant läsning och nybörjartips:

http://mjc88.0catch.com/
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-02-06 kl. 07:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in