• 1
  • 2
2010-02-06, 10:44
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiggy-boy
Hej, hur gör jag mitt egna OS?

Jag vill göra mitt egna OS. Jag tänkte inte mig det särkilt bra elle något Typ liksom "Basic". Men hur? Vad för datasrpåk behöver jag lära mig då? och behöver jag något mer än en dator för att göra det?

Okej, men det är cake. Först kan du ju studera ett par år vad ett operativsystem är för något, hur komplex det är och varför du inte bara kan "göra ett eget os". Sen borde du studera ett par programmeringsspråk i ett par år. När du väl vet hur ett os fungerar och har ett verktyg att använda så är det bara börja bygga. Eller? Nej, du får nog ta och anställa ett par hundra programmerare som kan sitta och skriva program åt dig då det behövs ett par miljarder rader kod. Lycka till!
Citera
2010-02-06, 12:28
Medlem
okey att TS kanske inte ska bygga från scratch, men ett seriöst tips är att kolla in LFS; http://www.linuxfromscratch.org/
det kräver en del kunskap i linux och hårdvara, men om TS seriöst övervägt att bygga eget os har TS förhoppningsvis den grundläggande kunskapen.
Citera
2010-02-06, 12:56
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
TS vet nog inte vad han pratar om. Men visst, om han faktiskt är bra på C/C++ så behöver det inte vara omöjligt för honom att på några år skriva ihop en minimal liten kärna som fungerar på hans hårdvara.

Men antagligen kan han ingenting. Ledsen att jag krossar dina drömmar, men att göra ett OS, en kärna, är svårt, tar lång tid och kommer aldrig att bli bra om du inte har några hundra programmerare som under flera år hjälper till på heltid.

Något du kan göra är däremot att titta på Arch Linux. Då får du sätta ihop din egen Linux variant med precis det du vill. Har man tålamod, läskunnighet och lite sunt förnuft är det ganska trevligt.
Citera
2010-02-06, 13:45
Medlem
doctor-0xEFs avatar
För vad skall OS:et användas? Ett enkelt OS görs väl på de flesta mikroelektronikkurser ute på högskolorna?

När jag pluggade använde vi maskinkod och assembly för att skapa ett litet OS som styrde en maskin, tog oss ungefär 3 dagar att skriva hela OS:et men då fick vi klara oss utan en skärm, tangentbord och mus. All input var via en spak som kunde styra motorn framåt eller bakåt.
Citera
2010-02-06, 21:22
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
För vad skall OS:et användas? Ett enkelt OS görs väl på de flesta mikroelektronikkurser ute på högskolorna?

När jag pluggade använde vi maskinkod och assembly för att skapa ett litet OS som styrde en maskin, tog oss ungefär 3 dagar att skriva hela OS:et men då fick vi klara oss utan en skärm, tangentbord och mus. All input var via en spak som kunde styra motorn framåt eller bakåt.

Räknas det som det ett riktigt OS? Är inte det mer... firmware?
Citera
2010-02-06, 21:35
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Räknas det som det ett riktigt OS? Är inte det mer... firmware?
JA! och våga inte säga något annat!
Citera
2010-02-10, 22:23
Medlem
pingvinens avatar
TS är definitivt ett troll, alt ofantligt naiv. Många som svarat är inte mycket bättre
  • C++ som språk, bah
  • Miljarder rader kod, bah
  • 100-tals programmerare, bah

Att skriva en multitasking kärna med modern minneshantering, plus ett basic i/o system kan bara göras i assembler och en del C (i alla fall på x86 arkitektur). Det handlar troligare om några 10-tusentals rader kod och kan säkert göras på drygt 1 år av en person. Förutsätter en nörd typ Linus och god kunskap om hårdvaruarkitektur. Plus en jävla massa tålamod. Har själv skrivit C o asm kod i 20 år, men det är trots (eller kanske tack vare) det som jag aldrig skulle tänka tanken. Jag kan tänka mig att 1000 tals har försökt men givit upp ganska snart när de springer in i vägg efter vägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in