Citat:
Ursprungligen postat av -MizzY-
Jag skulle nog ta illa upp om någon gjorde sa till mina barn. Av den enkla anledningen att jag skulle skämmas om jag inte hade "pli" på dem. Finns inget värre än barn som vägrar lyssna och beter sig illa! (förutom föräldrar som låter dem komma undan med det....)
Sen beror det nog på tillfället. Vart man är, vad som händer när någon säger till osv.
Vet en mamma som var på stan utanför någon affär och lilla bebisen blev ledsen (typ trött eller nåt) och nån surkärring gick förbi med mord i blick och kläckte ur sig nån kommentar om att få barnet att sluta. såna gånger skulle jag nog rikta in en spark i röven på tanten i fråga som bara ANTAR att man är en kass föräldrer som skiter i att försöka trösta sitt/sina barn.
Jag tycker alltså att man ska ha koll på vad som händer och sker innan man säger till.
Med detta sagt avslutar jag med att säga att jag tycker du gjorde rätt.
Varför kan du som förälder inte acceptera att andra säger ifrån när du inte har stake eller ork nog att göra det?
För nåt år sen satt jag på tuben. Trött efter en lång jävlig arbetsdag. Tunnelbanevagnen var i stort sett tom sånär som på några lika trötta resenärer. Det fanns m.a.o hur många lediga platser som helst.
Plötsligt kliver en ensam mamma på med sin lilla unge. De sätter sig förstås mitt emot mig och börjar föra oväsen. Det var uppenbart även för en blind, hårt svagbegåvad att jag var trött eftersom jag satt och lutade mig mot väggen, blundandes. Ingen hänsyn visades. Barnet började föra ett jäkla liv (inget gråt eller så) och mamman uppmuntrade det utan en tanke på att det satt en trött människa som försökte vila mitt emot henne. Jag öppnade således ögonen, tittade lite irriterat på henne och sa nåt i stil med (minns inte ordagrant)
-
ska jag behöva lyssna på det här? Det finns hur många platser som helst att sitta på. Måste ni sätta er här och föra sånt liv?
Morsan blev förstås skitförbannad och sa att jag kunde sätta mig någon annanstans ifall det inte passade. Jag surnade förstås till och sa
-
ska JAG flytta mig? Jag satt här först, lugnt och fredligt och vilade medan ni kliver på, sätter er bredvid mig när det finns massor av platser i hela vagnen, och börjar föra oväsen. Vet du vad respekt är? varpå hon svarade
-
lät du aldrig som barn?
-
Jo men förde jag oväsen på offentlig plats sa mina föräldrar till mig.
-
Det finns visst en massa psykiskt sjuka människor sa spektaklet varpå jag replikerade med
-
ja och vissa av dem skaffar tydligen barn också varpå hon packade ihop sina pinaler och slog sig ned längre bort i vagnen.
Jag hade inte dåligt samvete för det.