2010-02-07, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Bra att du sa till! Jag retar mig också något enormt på ouppfostrade barn och ohyfsade föräldrar. Brukar aldrig säga till själv, men gjorde ett undantag nyligen. Jag var på ett museum där det fanns ett litet föreläsningsrum i vilket en guide höll anföranden två gånger dagligen. Folk hade slagit sig ner och lystnade intresserade på guiden som inte hade någon mikrofon. Då plötsligt dyker det upp en mamma med två horungar som sätter sig precis bakom mig och börjar tjattra. Jag vet inte vem som förde mest oväsen, om det var horungarna eller mamman, men efter en rad "scch" från övriga i publiken så fick jag till slut nog vänder mig om. Först fräser jag till "håll käften" till barnen och sen sätter jag upp ett pekfinger 10cm från mammans ansikte och säger "nu håller du käften för helvete!".

Det var en enormt befriande och behaglig känsla att se kärringen och horungarna bli knäpptysta. Och så förblev de också de resterande 10 minuterna.

Moralen här är att om barnen brås på sina föräldrar så måste man ibland tukta dessa.

Hm haha finns ju olika sätt att säga till folk på.
Citera
2010-03-10, 12:59
Medlem
Mummies avatar
De barnen du talar om hade gått över gränsen och du sa att även Pappan försökte säga ifrån.
Hade jag varit han hade jag tackat dig för hjälpen.
Citera
2010-03-10, 16:14
Medlem
paradoxalts avatar
Visst finns det många som skulle ta illa upp. Men, låter de ungarna härja fritt så får de fan ta att folk blir less och säger till själva.
Citera
2010-03-10, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
De barnen du talar om hade gått över gränsen och du sa att även Pappan försökte säga ifrån.
Hade jag varit han hade jag tackat dig för hjälpen.

Ja han tackade för hjälpen också Och min huvudvärk släppte haha.

Citat:
Ursprungligen postat av paradoxalt
Visst finns det många som skulle ta illa upp. Men, låter de ungarna härja fritt så får de fan ta att folk blir less och säger till själva.

Ja så kände jag också, det fick vara nog och vi satt på akuten och det finns allt för mycket människor som inte orkar med högljudda barn.
Citera
2010-03-10, 21:59
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag tycker att TS gjorde rätt och på rätt sätt. Jag har själv barn och om någon på ett korrekt sätt agerade om inte jag gjorde det (det kommer iofs aldrig att hända, men ) är det helt okej med mig. Jag har inget problem med att agera när andras barn inte sköter sig, men man ska vara noga med att göra det lugnt och sakligt.
Citera
2010-03-10, 23:37
Medlem
wh0res avatar
Det har hänt fler gånger än jag har fingrar (ja, jag har 10 som alla andra) att barn varit så jobbiga att man velat ge dem en käftsmäll...

Klart man ska säga till!

Om föräldrarna misslyckas med sin uppfostran är det väl bättre att någon annan får försöka?
Citera
2010-03-10, 23:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Hittade inte en liknande tråd eller så har jag letat för dåligt.

Men vilket fall som helst, har suttit på akuten hela dagen idag pga att jag hade svårt att andas.
Vilket fall som helst så är det inte det jag ska skriva.
Men efter att ha suttit på akuten i fem timmar utan mat och druckit lite vatten så åkte jag på en helvetisk huvudvärk.

In kommer en pappa med sina två barn till väntrummet, barnen förde liv och sprang runt.
Pappan sa till barnen hela tiden men de lyssnade inte.
Efter en timme så börjar hans äldsta dotter slå på sin yngre syster.
Pappan har då slutat säga till eftersom barnen inte lyssnar.

Jag får nog utav yngsta barnets gråt och andra barnets skrik medan hon slår sin syster.
Så jag säger ifrån och får den äldsta att sluta bråka.
Hon stirrar chockad på mig och sätter sig lugnt och stilla hos sin pappa och gör ingenting mer.

Så min fråga, är det rätt att säga till andras barn eller är man respektlös mot föräldern som inte lyckas få sina barn att lyssna?

Vad tycker ni och hur skulle ni ha gjort i min situation?

Helt rätt att säga ifrån. Varför ska man som vuxen inte få säga ifrån när andras barn beter sig illa? Finns det någon helig regel som säger att den enda som har något att säga till om när det gäller mina barns uppfostran är jag och min fru?

Självklart ligger uppfostringsansvaret hos barnets föräldrar men om de inte kan få fason på ungen på en offentlig plats så är det upp till var och en att ta tag i problemet och kan inte föräldrarna acceptera det är de dåliga föräldrar. Det borde anses som tämligen självklart att en person som beter sig illa ska kunna räkna med en åthutning av i stort sett vem som helst utanför familjekretsen.

Vi hyllar ofta folk som har civilkurage nog att sätta ned foten när idioter vandaliserar eller trackasserar folk omkring dem. Varför ska det då vara så tabu att säga till eller t.o.m skälla ut andras ungar?

Jag fick iaf lära mig av mina föräldrar att om jag betedde mig illa offentligt när de inte fanns i närheten så uppskattade de ifall någon annan sa till mig på skarpen, skällde ut mig efter noter eller tog kontakt med dem.
Citera
2010-03-11, 00:01
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MizzY-
Jag skulle nog ta illa upp om någon gjorde sa till mina barn. Av den enkla anledningen att jag skulle skämmas om jag inte hade "pli" på dem. Finns inget värre än barn som vägrar lyssna och beter sig illa! (förutom föräldrar som låter dem komma undan med det....)

Sen beror det nog på tillfället. Vart man är, vad som händer när någon säger till osv.
Vet en mamma som var på stan utanför någon affär och lilla bebisen blev ledsen (typ trött eller nåt) och nån surkärring gick förbi med mord i blick och kläckte ur sig nån kommentar om att få barnet att sluta. såna gånger skulle jag nog rikta in en spark i röven på tanten i fråga som bara ANTAR att man är en kass föräldrer som skiter i att försöka trösta sitt/sina barn.
Jag tycker alltså att man ska ha koll på vad som händer och sker innan man säger till.

Med detta sagt avslutar jag med att säga att jag tycker du gjorde rätt.
Varför kan du som förälder inte acceptera att andra säger ifrån när du inte har stake eller ork nog att göra det?

För nåt år sen satt jag på tuben. Trött efter en lång jävlig arbetsdag. Tunnelbanevagnen var i stort sett tom sånär som på några lika trötta resenärer. Det fanns m.a.o hur många lediga platser som helst.

Plötsligt kliver en ensam mamma på med sin lilla unge. De sätter sig förstås mitt emot mig och börjar föra oväsen. Det var uppenbart även för en blind, hårt svagbegåvad att jag var trött eftersom jag satt och lutade mig mot väggen, blundandes. Ingen hänsyn visades. Barnet började föra ett jäkla liv (inget gråt eller så) och mamman uppmuntrade det utan en tanke på att det satt en trött människa som försökte vila mitt emot henne. Jag öppnade således ögonen, tittade lite irriterat på henne och sa nåt i stil med (minns inte ordagrant)
- ska jag behöva lyssna på det här? Det finns hur många platser som helst att sitta på. Måste ni sätta er här och föra sånt liv?
Morsan blev förstås skitförbannad och sa att jag kunde sätta mig någon annanstans ifall det inte passade. Jag surnade förstås till och sa
- ska JAG flytta mig? Jag satt här först, lugnt och fredligt och vilade medan ni kliver på, sätter er bredvid mig när det finns massor av platser i hela vagnen, och börjar föra oväsen. Vet du vad respekt är? varpå hon svarade
- lät du aldrig som barn?
- Jo men förde jag oväsen på offentlig plats sa mina föräldrar till mig.
- Det finns visst en massa psykiskt sjuka människor sa spektaklet varpå jag replikerade med
- ja och vissa av dem skaffar tydligen barn också varpå hon packade ihop sina pinaler och slog sig ned längre bort i vagnen.

Jag hade inte dåligt samvete för det.
Citera
2010-03-11, 00:33
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Varför kan du som förälder inte acceptera att andra säger ifrån när du inte har stake eller ork nog att göra det?

För nåt år sen satt jag på tuben. Trött efter en lång jävlig arbetsdag. Tunnelbanevagnen var i stort sett tom sånär som på några lika trötta resenärer. Det fanns m.a.o hur många lediga platser som helst.

Plötsligt kliver en ensam mamma på med sin lilla unge. De sätter sig förstås mitt emot mig och börjar föra oväsen. Det var uppenbart även för en blind, hårt svagbegåvad att jag var trött eftersom jag satt och lutade mig mot väggen, blundandes. Ingen hänsyn visades. Barnet började föra ett jäkla liv (inget gråt eller så) och mamman uppmuntrade det utan en tanke på att det satt en trött människa som försökte vila mitt emot henne. Jag öppnade således ögonen, tittade lite irriterat på henne och sa nåt i stil med (minns inte ordagrant)
- ska jag behöva lyssna på det här? Det finns hur många platser som helst att sitta på. Måste ni sätta er här och föra sånt liv?
Morsan blev förstås skitförbannad och sa att jag kunde sätta mig någon annanstans ifall det inte passade. Jag surnade förstås till och sa
- ska JAG flytta mig? Jag satt här först, lugnt och fredligt och vilade medan ni kliver på, sätter er bredvid mig när det finns massor av platser i hela vagnen, och börjar föra oväsen. Vet du vad respekt är? varpå hon svarade
- Det finns visst en massa psykiskt sjuka människor sa spektaklet varpå jag replikerade med
- ja och vissa av dem skaffar tydligen barn också varpå hon packade ihop sina pinaler och slog sig ned längre bort i vagnen.

Varför skulle du ha det? Jag skulle snarare har varit väldigt stolt över mig själv.
Citera
2010-03-11, 06:14
Medlem
Hade jag varit pappan hade jag tackat dig.
"Vuxenvärleden", "den sociala kontrollen" och andra begrepp har ju minskat mycket i betydelse och "individen" blivit Gud. JAg tycker att det är ok, att på ett sjysst sätt, säga ifrån till andras barn. Och det funkade ju. En förälder som reagerar negativt på det har själv problem.
Citera
2010-03-11, 07:04
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Jag säger till barn, ungdomar och allt annat som för väsen på allmän plats. Dock brukar jag faktiskt prata engelska, många har en tendens att lyssna bättre då. När jag sagt till på svenska så kan de ofta tala emot, men självförtroendet och förmågan att argumentera sjunker för dem flesta när dem tvingas använda sig av engelska. Dessutom är svenskar väldigt toleranta och jag ses ju inte som en svensk när jag pratar engelska.
Det där ska jag fan börja köra på!

Dock är jag också säkrare på svenska, så jag säger ibland till 12-åriga ungar som sitter och skriker för att de åker tunnelbana utan mamma för första gången att de ska dämpa sig lite.
Annars vore ju drömmen att med dånande stämma säga "DO YOU MIND?!" till tjattrande fjortisar.
Citera
2010-03-11, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Haha jag hade velat vara där och sett allt
Men jag som förälder förstår inte hur man kan låta sina barn göra som dom vill, springa runt och skrika så fort dom inte får någonting.
Vet en gång när min son började lägga sig på golvet inne i en affär och skrika för att han inte fick det han ville ha.

Jag tittade runt omkring i affären la ner korgen på golvet och la mig sen ner och gjorde exakt samma sak som min son.
Haha stackarn slutade med en gång och började putta på mig och sa att sluta mamma dom tittar.
Sen efter det gjorde han aldrig om det.
Fine om att folk måste tro att jag är skvatt galen men det fungerade haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in