Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Hittade inte en liknande tråd eller så har jag letat för dåligt.
Men vilket fall som helst, har suttit på akuten hela dagen idag pga att jag hade svårt att andas.
Vilket fall som helst så är det inte det jag ska skriva.
Men efter att ha suttit på akuten i fem timmar utan mat och druckit lite vatten så åkte jag på en helvetisk huvudvärk.
In kommer en pappa med sina två barn till väntrummet, barnen förde liv och sprang runt.
Pappan sa till barnen hela tiden men de lyssnade inte.
Efter en timme så börjar hans äldsta dotter slå på sin yngre syster.
Pappan har då slutat säga till eftersom barnen inte lyssnar.
Jag får nog utav yngsta barnets gråt och andra barnets skrik medan hon slår sin syster.
Så jag säger ifrån och får den äldsta att sluta bråka.
Hon stirrar chockad på mig och sätter sig lugnt och stilla hos sin pappa och gör ingenting mer.
Så min fråga, är det rätt att säga till andras barn eller är man respektlös mot föräldern som inte lyckas få sina barn att lyssna?
Vad tycker ni och hur skulle ni ha gjort i min situation?
Jo tycker det är rätt, ibland är barn helt omöjliga och när någon okänd säger till blir de chockade oftast. Problemet är ju oftast att föräldrar tar illa upp när andra tillrättavisar deras egna barn. Det kan ju bero från situation till situation. Själv brukar jag dock låta föräldrar göra sitt eget jobb och tillrättavisa sina egna barn man ska inte ta det ifrån dem. Det kan ta ett tag att göra det beroende på vad som skett. Men tyvärr kan det ju uppstå att man ibland inte helt fullföljer och ger upp istället. Vid detta tillfälle tycker absolut att någon utomstående är berättigad att tillrättavisa.
Just det du nämner händer mina barn ofta den äldre slår den yngre. Eftersom barn är så uppe i det dem gör och speciellt om det är kul blir de väldigt euforiska och hör inte vad man säger. Ibland måste man ta tag i sitt barn får få kontakt med dem.
Att ta tag i sina barn får man göra men vissa kanske inte vågar det pga vad omgivningen ska tycka. Tyvärr finns det vissa personer som inte låter föräldrar göra sitt jobb och tillrättavisa sina barn utan lägger sig i från sekund 1. Det tycker jag är helt fel att inte ge föräldrarna en chans att själva åtgärda. Hur som helst svårt det där...