2010-02-04, 23:52
Bannlyst
Hittade inte en liknande tråd eller så har jag letat för dåligt.

Men vilket fall som helst, har suttit på akuten hela dagen idag pga att jag hade svårt att andas.
Vilket fall som helst så är det inte det jag ska skriva.
Men efter att ha suttit på akuten i fem timmar utan mat och druckit lite vatten så åkte jag på en helvetisk huvudvärk.

In kommer en pappa med sina två barn till väntrummet, barnen förde liv och sprang runt.
Pappan sa till barnen hela tiden men de lyssnade inte.
Efter en timme så börjar hans äldsta dotter slå på sin yngre syster.
Pappan har då slutat säga till eftersom barnen inte lyssnar.

Jag får nog utav yngsta barnets gråt och andra barnets skrik medan hon slår sin syster.
Så jag säger ifrån och får den äldsta att sluta bråka.
Hon stirrar chockad på mig och sätter sig lugnt och stilla hos sin pappa och gör ingenting mer.

Så min fråga, är det rätt att säga till andras barn eller är man respektlös mot föräldern som inte lyckas få sina barn att lyssna?

Vad tycker ni och hur skulle ni ha gjort i min situation?
Citera
2010-02-04, 23:54
Medlem
Jim Divines avatar
Helt rätt, bara du inte var för otrevlig i tonen. Rak och bestämd.
Citera
2010-02-04, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Divine
Helt rätt, bara du inte var för otrevlig i tonen. Rak och bestämd.

Nej då jag sa det lugnt och bestämt och pappan tackade faktiskt mig ett tag efter händelsen.
Men jag vet att många föräldrar skulle ta illa upp och känna att man inkräktar på deras sätt att uppfostra barnen.

Men jag säger så här, jag skulle verkligen inte ta illa upp om någon sa till min son om han inte lyssnade på det jag sa.
För jag vet att som förälder kan man många gånger känna sig trött och hjälplös när ens barn inte alltid lyssnar.
Citera
2010-02-04, 23:57
Medlem
Du gjorde rätt helt klart! Barn lyssnar nog oftast mer på någon okänd än en trött förälder.
Citera
2010-02-05, 00:01
Bannlyst
''Här på Stjärnsberg tillämpar vi kamratuppfostran''

Nä, det är bara bra att berätta för ungarna vad som är rätt och fel. De lär sig ju snabbare.
När jag var liten fick jag ofta tillsägelser från en massa främlingar, ofta blev man väl så rädd så att man bara lydde och följde order.
Senast redigerad av pentagonis 2010-02-05 kl. 00:03.
Citera
2010-02-05, 00:01
Medlem
CarltonBankss avatar
Det varierar från förälder till förälder hur pass dåligt dom tar up. lol..
Senast redigerad av CarltonBanks 2010-02-05 kl. 00:04.
Citera
2010-02-05, 00:05
Medlem
Tycker det är helt rätt att säga till. Är den egna föräldern oförmögen att göra något åt deras beteende så tror jag nog de flesta normalt funtade föräldrar uppskattar att någon annan säger till också. Så de vet om att de inte bara kan göra som de vill även om föräldern inte kan göra så mycket åt det.
Citera
2010-02-05, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pentagonis
''Här på Stjärnsberg tillämpar vi kamratuppfostran''

Nä, det är bara bra att berätta för ungarna vad som är rätt och fel. De lär sig ju snabbare.
När jag var liten fick jag ofta tillsägelser från en massa främlingar, ofta blev man väl så rädd så att man bara lydde och följde order.

Ja det är nog det, barn blir nog så chokade och lite rädda att de lyder
Min faster brukade alltid använda mig när hennes näst yngsta son aldrig lyssnade haha.
Citera
2010-02-05, 00:28
Medlem
Liberaliss avatar
Jag säger till barn, ungdomar och allt annat som för väsen på allmän plats. Dock brukar jag faktiskt prata engelska, många har en tendens att lyssna bättre då. När jag sagt till på svenska så kan de ofta tala emot, men självförtroendet och förmågan att argumentera sjunker för dem flesta när dem tvingas använda sig av engelska. Dessutom är svenskar väldigt toleranta och jag ses ju inte som en svensk när jag pratar engelska.
Citera
2010-02-05, 00:30
Medlem
nej jag tycker de var helt rätt av dig att säga till barnen. För kan dom inte uppföra sig bland folk och vägrar lyssna på föräldrarna så får väl ngn annan, ngn okänd säga ifrån så dom kanske lär sig ngn gång.
Citera
2010-02-05, 00:31
Medlem
madeinflens avatar
Absolut ok att säga till i den situation som du beskriver!
Finns inga regler annars, när det är ok är att säga till menar jag.. Beror ju mycket på hur man gör det också som någon redan skrivit.
Citera
2010-02-05, 00:39
Medlem
clas_ohlssons avatar
Absolut ska man få göra det. Bestämt men ej på något elakt sätt. Bara för att visa att det räcker åtminstone så jag tycker att du gjorde helt rätt.

Hör barnen det dessutom från någon utomstående så blir de givetvis chockerade och tycker att det är så pinsamt att de förmodligen kommer att sluta på en gång, vilket de gjorde i ditt fall.

Sa eller gjorde inte pappan något efter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in