2010-02-05, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Absolut ok att säga till i den situation som du beskriver!
Finns inga regler annars, när det är ok är att säga till menar jag.. Beror ju mycket på hur man gör det också som någon redan skrivit.

Ja det är klart, man ställer sig inte och skriker på dom, att skrika på barn hjälper oftast inte.
Barn lyssnar mer på vuxna som är pedagogiska i sitt sätt att förklara för dom vad som är rätt eller fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Valkyyria
nej jag tycker de var helt rätt av dig att säga till barnen. För kan dom inte uppföra sig bland folk och vägrar lyssna på föräldrarna så får väl ngn annan, ngn okänd säga ifrån så dom kanske lär sig ngn gång.

Ja var lite så jag tänkte också, men jesus vad hon blängde på mig sen haha.
Citera
2010-02-05, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Absolut ska man få göra det. Bestämt men ej på något elakt sätt. Bara för att visa att det räcker åtminstone så jag tycker att du gjorde helt rätt.

Hör barnen det dessutom från någon utomstående så blir de givetvis chockerade och tycker att det är så pinsamt att de förmodligen kommer att sluta på en gång, vilket de gjorde i ditt fall.

Sa eller gjorde inte pappan något efter?

Han sa faktiskt tack innan dem gick hem.
Så han tyckte nog att det var rätt skönt.
Speciellt när jag fick ungen att sluta
Nej han gjorde inget mer än att ha sin dotter i knät där hon satt lugnt och stilla.
Han kanske sa något till henne, men han var inte svensk och han pratade antingen thailändska eller engelska med barnen så om han sa något så var det inte på ett språk jag förstod något av.
Citera
2010-02-05, 01:07
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merewena
Han sa faktiskt tack innan dem gick hem.
Så han tyckte nog att det var rätt skönt.
Speciellt när jag fick ungen att sluta
Nej han gjorde inget mer än att ha sin dotter i knät där hon satt lugnt och stilla.
Han kanske sa något till henne, men han var inte svensk och han pratade antingen thailändska eller engelska med barnen så om han sa något så var det inte på ett språk jag förstod något av.

Kul i alla fall. Kanske du omedvetet gett farsan en aningen mer auktoritet jämte barnen i alla fall då de kanske nu kanske lärt sig att man bör lyssna på sina föräldrar!
Citera
2010-02-05, 01:20
Medlem
Fermins avatar
Jag tycker att det är okej att säga till en annans unge.

Om det är någon odåga som strular så pass mycket att det går över en viss gräns ska denne ha en tillsägelse. Skulle odågan vara barn till någon bekant är det fortfarande befogat att ge en tillsägelse.

Det är känsligt för föräldrarna om jag anmärker på deras avkomma och det kan lätt bli heta känslor. Jag tycker inte man ska särbehandla någon på det sättet, man behöver inte tycka om en annans barn.
Citera
2010-02-05, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Kul i alla fall. Kanske du omedvetet gett farsan en aningen mer auktoritet jämte barnen i alla fall då de kanske nu kanske lärt sig att man bör lyssna på sina föräldrar!

Jo man får hoppas det iaf
Annars blir det lika pinsamt för henne varje gång.
Citera
2010-02-05, 08:36
Medlem
Jag skulle nog ta illa upp om någon gjorde sa till mina barn. Av den enkla anledningen att jag skulle skämmas om jag inte hade "pli" på dem. Finns inget värre än barn som vägrar lyssna och beter sig illa! (förutom föräldrar som låter dem komma undan med det....)

Sen beror det nog på tillfället. Vart man är, vad som händer när någon säger till osv.
Vet en mamma som var på stan utanför någon affär och lilla bebisen blev ledsen (typ trött eller nåt) och nån surkärring gick förbi med mord i blick och kläckte ur sig nån kommentar om att få barnet att sluta. såna gånger skulle jag nog rikta in en spark i röven på tanten i fråga som bara ANTAR att man är en kass föräldrer som skiter i att försöka trösta sitt/sina barn.
Jag tycker alltså att man ska ha koll på vad som händer och sker innan man säger till.

Med detta sagt avslutar jag med att säga att jag tycker du gjorde rätt.
Citera
2010-02-05, 09:22
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Du gjorde helt rätt!
Gör man det bara på rätt sätt så är det lugnt.
"Jag har en kompis" som gör sådär ibland och ofta visar föräldern upp ett leende som tack för hjälpen faktiskt.
Citera
2010-02-05, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -MizzY-
Jag skulle nog ta illa upp om någon gjorde sa till mina barn. Av den enkla anledningen att jag skulle skämmas om jag inte hade "pli" på dem. Finns inget värre än barn som vägrar lyssna och beter sig illa! (förutom föräldrar som låter dem komma undan med det....)

Sen beror det nog på tillfället. Vart man är, vad som händer när någon säger till osv.
Vet en mamma som var på stan utanför någon affär och lilla bebisen blev ledsen (typ trött eller nåt) och nån surkärring gick förbi med mord i blick och kläckte ur sig nån kommentar om att få barnet att sluta. såna gånger skulle jag nog rikta in en spark i röven på tanten i fråga som bara ANTAR att man är en kass föräldrer som skiter i att försöka trösta sitt/sina barn.
Jag tycker alltså att man ska ha koll på vad som händer och sker innan man säger till.

Med detta sagt avslutar jag med att säga att jag tycker du gjorde rätt.

Ja men såna gånger kan jag förstå, när ett litet barn blir trött eller hungrig så skriker den oftast men slutar när den har fått vad den vill ha.
Sen så har mammor lärt sig på skriken vad ett litet barn behöver .

Men igår vart för mycket, vi satt på akuten och det låg människor runt omkring som mådde väldigt dåligt och jag hade min huvudvärk så jag kände att det var något jag var tvungen till.

Men jag vet när det är på sin plats att säga till eller inte.
Citera
2010-02-05, 23:13
Medlem
Citat:
Hittade inte en liknande tråd eller så har jag letat för dåligt.

Men vilket fall som helst, har suttit på akuten hela dagen idag pga att jag hade svårt att andas.
Vilket fall som helst så är det inte det jag ska skriva.
Men efter att ha suttit på akuten i fem timmar utan mat och druckit lite vatten så åkte jag på en helvetisk huvudvärk.

In kommer en pappa med sina två barn till väntrummet, barnen förde liv och sprang runt.
Pappan sa till barnen hela tiden men de lyssnade inte.
Efter en timme så börjar hans äldsta dotter slå på sin yngre syster.
Pappan har då slutat säga till eftersom barnen inte lyssnar.

Jag får nog utav yngsta barnets gråt och andra barnets skrik medan hon slår sin syster.
Så jag säger ifrån och får den äldsta att sluta bråka.
Hon stirrar chockad på mig och sätter sig lugnt och stilla hos sin pappa och gör ingenting mer.

Så min fråga, är det rätt att säga till andras barn eller är man respektlös mot föräldern som inte lyckas få sina barn att lyssna?

Vad tycker ni och hur skulle ni ha gjort i min situation?

Tycker det är väldigt okej, det har bara hänt mig en enda gång. Både jag och barnen blev väldigt paffa, men efteråt kändes det okej

Jag tror pappan var tacksam. Han var säkert trött och orolig och helt uppgiven.
Citera
2010-02-05, 23:53
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Hittade inte en liknande tråd eller så har jag letat för dåligt.

Men vilket fall som helst, har suttit på akuten hela dagen idag pga att jag hade svårt att andas.
Vilket fall som helst så är det inte det jag ska skriva.
Men efter att ha suttit på akuten i fem timmar utan mat och druckit lite vatten så åkte jag på en helvetisk huvudvärk.

In kommer en pappa med sina två barn till väntrummet, barnen förde liv och sprang runt.
Pappan sa till barnen hela tiden men de lyssnade inte.
Efter en timme så börjar hans äldsta dotter slå på sin yngre syster.
Pappan har då slutat säga till eftersom barnen inte lyssnar.

Jag får nog utav yngsta barnets gråt och andra barnets skrik medan hon slår sin syster.
Så jag säger ifrån och får den äldsta att sluta bråka.
Hon stirrar chockad på mig och sätter sig lugnt och stilla hos sin pappa och gör ingenting mer.

Så min fråga, är det rätt att säga till andras barn eller är man respektlös mot föräldern som inte lyckas få sina barn att lyssna?

Vad tycker ni och hur skulle ni ha gjort i min situation?

Skitbra gjort. Civilkurage kallas det. Själv lider jag nog bara i tystnad i sådan situationer, dessvärre. Fan, vad pinsamt och skrämma upp en främmande unge. Jag är riktigt feg.

Det är klart det är rätt om man som du hade fog för det. Varför skulle barn bara behöva höra ifrån sina föräldrar när de beter sig illa? En förälder som hade känt sig respektlöst behandlad av det är ingen bra förälder. Det är nyttigt tror jag att barn vet att man inte bara lyder sina föräldrar när man är jobbig.
Citera
2010-02-06, 00:06
Medlem
wonderlands avatar
Ja det är okej. Oftast funkar det ju bättre eftersom barnen verkar bli lite smått chockade eller blir blyga om en främling säger till dom.
Citera
2010-02-06, 00:29
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Ja det är okej. Oftast funkar det ju bättre eftersom barnen verkar bli lite smått chockade eller blir blyga om en främling säger till dom.

Detta eftersom dagens jävla föräldrar inte kan hålla pli på sina ungar. Uppfostran idag är ett skämt (inte sagt att man ska slå sina ungar eller nåt sånt idiotiskt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in