Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-23, 17:37
  #4801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SYRIZA nu Greklands största parti

Den eurokritiska vänsterkoalitionen SYRIZA har nu gått om Ny Demokrati och är Greklands största parti enligt två opinionsundersökningar som publiceras idag:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...03/2013_489530

Nazisterna är nu det tredje största partiet med 12-13% av rösterna.

Tidigare regeringspartiet PASOK kommer på fjärde plats med 9% av rösterna.

Man får väl förmoda att den ökande polariseringen beror på kaoset på Cypern.
Äntligen en undersökning. Är det Grekland som bedriver opinionsundersökningar extremt sällan eller är det Sverige som gör det extremt ofta? Eller har det kommit fler undersökningar som inte har tagits upp här?

I stort har väl ändå inte så stora förändringar skett? Visst Syriza är störst nu i dessa undersökningar men ändå jämnstora med Ny Demokrati, det har de väl varit i ett bra tag nu? Gyllene Gryning ligger också och flyter på ungefär samma siffror som tidigare.
Citera
2013-03-23, 18:45
  #4802
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Äntligen en undersökning. Är det Grekland som bedriver opinionsundersökningar extremt sällan eller är det Sverige som gör det extremt ofta? Eller har det kommit fler undersökningar som inte har tagits upp här?

I stort har väl ändå inte så stora förändringar skett? Visst Syriza är störst nu i dessa undersökningar men ändå jämnstora med Ny Demokrati, det har de väl varit i ett bra tag nu? Gyllene Gryning ligger också och flyter på ungefär samma siffror som tidigare.

Det kommer säkert opinionsundersökningar lika ofta där som här, men intresset för Grekland har ju svalnat för tillfället, i vart fall på Flashback.

Ekathimerini gjorde dock stort väsen av att SYRIZA gått om Ny Demokrati, så det är nog en nyhet.

Tror inte heller att nazisterna legat så högt som 13% tidigare.
Citera
2013-03-23, 18:57
  #4803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det kommer säkert opinionsundersökningar lika ofta där som här, men intresset för Grekland har ju svalnat för tillfället, i vart fall på Flashback.

Ekathimerini gjorde dock stort väsen av att SYRIZA gått om Ny Demokrati, så det är nog en nyhet.

Tror inte heller att nazisterna legat så högt som 13% tidigare.

Jag skulle gärna vilja ta del av opinionsundersökningarna jag missat isåfall, hur kan jag göra det om jag inte kan grekiska?

Visst det är väl symboliskt att Syriza har gått om NyD, men de var redan jämnstora i förra valet då NyD blev störst. Gyllene Gryning har fått högre än 13 % i tidigare undersökningar. Minns att de fick 14 % för flera månader sedan i en undersökning som uppmärksammades på FB.
__________________
Senast redigerad av Feru 2013-03-23 kl. 19:00.
Citera
2013-03-23, 20:55
  #4804
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Jag skulle gärna vilja ta del av opinionsundersökningarna jag missat isåfall, hur kan jag göra det om jag inte kan grekiska?

Den bästa engelskspråkiga källan när det gäller grekisk politik är www.ekathimerini.com. De brukar rapportera även om undersökningar i andra tidningar.
Citera
2013-03-23, 22:29
  #4805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den bästa engelskspråkiga källan när det gäller grekisk politik är www.ekathimerini.com. De brukar rapportera även om undersökningar i andra tidningar.
Tack, ska kika in där.
Citera
2013-04-11, 14:56
  #4806
Medlem
rex144s avatar
nya data från Grekland

den totala arbetslösheten över 27%

ungdomsarbetslösheten 59%....

det gör att efterfrågan på varor och tjänster minskar, ekonomin kvävs
Citera
2013-05-07, 20:13
  #4807
Medlem
Hegamons avatar
Grekland är snart i inbördeskrig. Invandrarna i landet vill grekerna kasta ut.
Citera
2013-05-09, 15:06
  #4808
Medlem
hur mycket invandrare har grekland? är dessa arbetslösa som i sverige?
hur gör dom med papperslösa där?
Citera
2013-05-11, 17:16
  #4809
Avstängd
Slavicbrothers avatar
Judiska lobbyn hatar greker för att dom är ortodox kristna och motarbetar dom.

www.youtube.com/watch?v=DBy9YLcl0yY
Citera
2013-05-11, 17:57
  #4810
Avstängd
Slavicbrothers avatar
Www.youtube.com/watch?v=q7TdkS2ydGI
Citera
2013-05-14, 13:56
  #4811
Medlem
TheRestrainers avatar
Grekiska regeringen hotar att gripa lärare vid strejk

Citat:
Athens has threatened to arrest high school teachers if they carry out a strike this week, in a move seen as reassurance to Greece’s foreign bailout creditors that the country will not abandon its harsh austerity measures and unpopular reforms.
Citera
2013-06-11, 20:07
  #4812
Medlem
Nu har grekisk tv och radio lagts ner som en del i besparningspaketen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback