Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-13, 09:14
  #3589
Medlem
humanlifes avatar
Problemet NU är inte vilken union som skulle vara den bästa. Problemet är att banksektorn är för mäktig och att de styr politikerna istället för tvärtom. Bankernas makt måste brytas, det är deras girighet och spekulationer som orsakat den nuvarande krisen.
Det är mest en tillfällighet att Grekland är det värst drabbade landet, det kunde lika gärna vara Spanien, Italien, Irland eller något annat land.
Citera
2012-05-13, 09:39
  #3590
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ops! Jag glömde vist bort Danmark,som förstås skall vara med:
Danmark är mycket intressant. De har sin krona peggad till euron, vilket innebär fasta växelkurser. Men det är frivilligt och danskarna kan gå ur med ett beslut av riksbanken, alltså ett beslut på (formellt ) tjänstemannanivå.
Nu kommer de knappast att göra det eftersom de har en hygglig ekonomi, är starkt exportberoende och exponerade till euron. Men det är kanske off topic att gå in för djupt på Danmark här.
Citera
2012-05-13, 10:38
  #3591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Jag funderar mer i banor kring konfiskation, det vore ett snabbare sätt att få in pengar. Visserligen har väl de rika gömt sina pengar utomlands men fastigheterna kan man ju norpa och sälja. Å andra sidan krävs ju lagändringar för att kunna göra en sådan sak, kanske till och med grundlagen måste förändras vilket inte är gjort i ett ögonblick, men en "nödlag" kanske kan antas. De lär ju få problem med EU-domstolen, men en sån process kan ju ta några år att gå igenom.

Det kan uppstå problem med den strategin i och med att det inte finns något centralt fastighetsregister i Grekland, det vill säga staten har ingen koll på vem som äger vad.
Citera
2012-05-13, 11:10
  #3592
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Grejen är dock att PASOK och ND inte kan betraktas som seriösa. Glöm inte att det är dessa två partier, och genom dem klanerna Papandreou och Karamanlis, som har fört landet dit det är idag genom sin korruption och sitt vanstyre. De senaste åren har PASOK visserligen lydigt röstat igenom trojkans diktat, men det faktiska reformarbetet står still.

Kort sagt: PASOK och ND saknar trovärdighet, valresultatet ger dem ingen legitimitet och historien visar på deras regeringsoduglighet. De är ingen lösning för Grekland.
I sak har du naturligtvis rätt - åtminstone angående Ny Demokrati - Pasok har väl skött sig något bättre, men faktm kvarstår - de ny alternativen som dygt upp är tokvänster och tokhöger, och jämfört med dessa så är ND och Pasok höjden av seriositet! (Som någon skrev - vad tänker egentlgien tokvänstern göra när statskassan snart är tom?) Märkligare är att det inte bildats en politisk rörelse som vänder sig mot nepotismen och korruptionen och vill återuppbygga Greklands ekonomi. Presidenten verkar vara en förnuftig karl - kan han bli en samlande kraft?

Sedan är det en och annan debatör på listan som vill skylla allting på bankerna - det är minst sagt en förenkling. Hade Grekland haft ornding på sina statsfinanser hade de inte varit i nuvarande besvärliga situation. T.o.m. Reinfeldt som jag numera inte är någon beundrare av klarar ju av att hålla budgeten i ordning.
Citera
2012-05-13, 11:35
  #3593
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
I sak har du naturligtvis rätt - åtminstone angående Ny Demokrati - Pasok har väl skött sig något bättre, men faktm kvarstår - de ny alternativen som dygt upp är tokvänster och tokhöger, och jämfört med dessa så är ND och Pasok höjden av seriositet! (Som någon skrev - vad tänker egentlgien tokvänstern göra när statskassan snart är tom?) Märkligare är att det inte bildats en politisk rörelse som vänder sig mot nepotismen och korruptionen och vill återuppbygga Greklands ekonomi. Presidenten verkar vara en förnuftig karl - kan han bli en samlande kraft?
Jag förstår inte hur du kan resonera som du gör. Du VET att ND och även Pasok har misskött statsfinanserna och godkänt den nuvarande krislösningen som innebär att det grekiska folket skall betala något de inte har gjort sig skyldiga till. Dessa partier har inte ens lyckats inge hopp om lösning för grekerna, utan landet är nu nära bankrutt hela tiden. Det är synnerligen märkligt, tycker i alla fall jag. Ändå förespråkar du dessa partier?

Det måste finnas en annan väg. Det kan inte finnas bara en enda väg, som dessutom innebär ett stabilt bankrutthot. Det är ju absurt!
Jag tycker det är solklart att det behövs en annan politik.

Om Grekland hade varit ett privat företag, så hade man bytt ut hela företagsledningen för länge sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Sedan är det en och annan debatör på listan som vill skylla allting på bankerna - det är minst sagt en förenkling. Hade Grekland haft ornding på sina statsfinanser hade de inte varit i nuvarande besvärliga situation. T.o.m. Reinfeldt som jag numera inte är någon beundrare av klarar ju av att hålla budgeten i ordning.
Jag skyller mycket på bankerna, men naturligtvis inte "allt". Deras makt är för stor på grund av att de skyddas mot kriser, som staterna låter skattebetalarna betala. Samtidigt som bankerna kommit på fötter efter de gigantiska bankstöden och till och med skördar miljardvinster igen, så har underskotten flyttats över på staterna.
Och bankerna fortsätter sin riskfyllda utlåning. Vi måste ju faktiskt kräva av bankerna ett större samhällsansvar. Jag tycker att Vänsterpartiets förslag om en extra bankskatt för de stora svenska bankerna behövs och liknande kommer säkerligen att införas på EU-nivå. Den nuvarande situationen är ju ohållbar.
Men sedan tycker jag att politikerna måste ha mer råg i ryggen också. EU borde ha skrivit ner Greklands skuld för längesedan.
__________________
Senast redigerad av humanlife 2012-05-13 kl. 11:40.
Citera
2012-05-13, 12:07
  #3594
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Men varför ska man starta en ny valuta om den inte är knuten till en handelsunion?
Och tror du att Norge skulle vara intresserade? Efter allt som hände med Euron?

Tror att det blir svårt att starta en ny union under de senaste 100 åren.
Och jag tror att man även måste ha en sådan för att byta valuta.

Bättre att köra på det som redan finns med lite modifikationer.

EDIT: Och Grekland, Frankrike m.m. kommer lämna av egen vilja.


EU kan vara kvar som en politisk union med vettigare budget än i dag. Det kanske kommer att hända är att PIGS länderna tvingas lämna euron, men blir kvar i EU,(om det sker en militärkupp i Grekland så kommer givetvis det landet att bli utsparkat även ur EU). Sedan kommer det mest intressanta: Kommer även Frankrike att spricka ekonomiskt, och vad händer då?

Kommer man då att lämna euron, eller kommer hela euro-projektet att läggas ned?

Då finns två möjligheter:

Aningen så kommer det att bildas en helt ny valuta "Hansa-euron" av de EU medlemmar som är mest ekonomiskt och tekniskt utvecklade. Där hårda krav på budgetdisciplin, arbetsmoral osv, (se mitt tidigare inlägg), kommer att gälla. Till denna valuta-union kan sedan nya EU länder ansöka om medlemskap, men först om det uppfyller de hårda medlemsvillkoren. Länder som Norge och Schweiz måste först gå med i EU innan de kan gå med i "Hansa-euron".

Eller också så ändrar de euro-länder som blir kvar efter PIGS och Frankrikes euro-utträde helt enkelt reglerna för anslutning till valuta-unionen. Då skulle alltså valutan fortfarande heta bara "euro"

Och som framgick av mitt tidigare inlägg: Även EU måste reformeras. Och om PIGS länderna och Frankrike tvingas ur euron så har förhandlingsläget för att reformera EU förbättrats.
Citera
2012-05-13, 12:39
  #3595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
EU kan vara kvar som en politisk union med vettigare budget än i dag. Det kanske kommer att hända är att PIGS länderna tvingas lämna euron, men blir kvar i EU,(om det sker en militärkupp i Grekland så kommer givetvis det landet att bli utsparkat även ur EU). Sedan kommer det mest intressanta: Kommer även Frankrike att spricka ekonomiskt, och vad händer då?
En militärkupp i händelse av ett utträde ur EU är inte helt osannolikt. Kom ihåg Greklands historia mellan 1967 och 1974. Träder man ur eurosamarbetet måste nån typ av undantagstillstånd träda in. Grekland kommer att ha ett samhälleligt moratorium på två kanske tre veckor för att kunna införa Drachman och för att givetvis stävja de samhälleliga oroligheter som kommer att ske.
Citera
2012-05-13, 12:57
  #3596
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
En militärkupp i händelse av ett utträde ur EU är inte helt osannolikt. Kom ihåg Greklands historia mellan 1967 och 1974. Träder man ur eurosamarbetet måste nån typ av undantagstillstånd träda in. Grekland kommer att ha ett samhälleligt moratorium på två kanske tre veckor för att kunna införa Drachman och för att givetvis stävja de samhälleliga oroligheter som kommer att ske.


Jag känner inte till detaljerna om hur det går till i en sådan situation. Men mer än några veckor lär det allt ta! Sedan är det en annan femma. att om man lämnar Euro-samarbetet så ligger det i grekernas eget intresse att få på plats en flytande drachman så snabbt som möjligt.
Citera
2012-05-13, 13:20
  #3597
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
EU kan vara kvar som en politisk union med vettigare budget än i dag. Det kanske kommer att hända är att PIGS länderna tvingas lämna euron, men blir kvar i EU,(om det sker en militärkupp i Grekland så kommer givetvis det landet att bli utsparkat även ur EU). Sedan kommer det mest intressanta: Kommer även Frankrike att spricka ekonomiskt, och vad händer då?

Kommer man då att lämna euron, eller kommer hela euro-projektet att läggas ned?

Då finns två möjligheter:

Aningen så kommer det att bildas en helt ny valuta "Hansa-euron" av de EU medlemmar som är mest ekonomiskt och tekniskt utvecklade. Där hårda krav på budgetdisciplin, arbetsmoral osv, (se mitt tidigare inlägg), kommer att gälla. Till denna valuta-union kan sedan nya EU länder ansöka om medlemskap, men först om det uppfyller de hårda medlemsvillkoren. Länder som Norge och Schweiz måste först gå med i EU innan de kan gå med i "Hansa-euron".

Eller också så ändrar de euro-länder som blir kvar efter PIGS och Frankrikes euro-utträde helt enkelt reglerna för anslutning till valuta-unionen. Då skulle alltså valutan fortfarande heta bara "euro"

Och som framgick av mitt tidigare inlägg: Även EU måste reformeras. Och om PIGS länderna och Frankrike tvingas ur euron så har förhandlingsläget för att reformera EU förbättrats.

Då har du missat att hela tanken med EUR är att Frankrike får kontroll över Tyskland och dess valuta samt att den gemensamma valutan var en eftergift av Tyskland för att få återförenas.

Valutan kräver överstatlig disciplin som främst var avsett som det verktyg för att tygla och kontrollera just Tyskland men som uppenbarligen blivit en tvångströja som fastkedjar just Tysklands grannländer till Tyskland och inte Tyskland till det övriga Europa.

Frankrike vill ha mer inflytande i EU än vad deras demografi och ekonomi tillåter och ville därför ha kontroll över D-marken (dagens EUR och dess centralbank) som villkor för återföreningen och som verktyg att kontrollera Tyskland.

Detta blev snarare ett verktyg för att binda fast grannländerna till just Tyskland och dess inflytande som de nu desperat försöker frigöra sej ifrån. Vem är hunden i koppel och vem är husse?

Utan EUR är vi tillbaka till de förhållanden som rådde 1914 eller 1938 och den officiellla inställningen till EU är att den skapats just för undvika krig dvs tygla Tyskland. Ett återförenat Tyskland som reser sej av egen kraft och har grannländerna fjättrade runt sej är en mardröm för Frankrike.

Frankrike sitter i FN:s säkerhetsråd och har till skillnad från Tyskland kärnvapen. Österike har i sin författning ett villkor där deras självständighet från 1955 grundas på att de inte får annekteras av Tyskland.

Vem av dessa två (Frankrike,Tyskland) ska föra Europas talan? Under första världskriget var Norden av uppenbara skäl främst lojala till Tyskland och även efter det att vi utsattes för brittisk blockad.

I övrigt är det främst Frankrike som är emot den Hansa-euron du förespråkar och är deras värsta mardröm som får de att ana ett återuppståndet tredje rike. Neuron skulle den kunna kallas med Tyskland,Holland och de Nordiska staterna som kärnländer,vilket även var det tredje rikets tänkta kärnländer. Österike får genom sin författning som villkorades av segrarmakterna inte ansluta sej till Tyskland.

Citat:
Ockupationsmakterna lämnade Österrike först 1955 efter att ha skrivit under ett statsfördrag som återställde landets suveränitet. Österrike förband sig till ständig neutralitet (grundlag från 1955) och förpliktade sig att inte gå med på en återförening med Tyskland.

Först efter Östblockets kollaps och det kalla krigets slut blev det möjligt för Österrike att delta i det europeiska integrationsarbetet. Efter en folkomröstning 1994 blev Österrike medlem i Europeiska unionen (EU) 1995 och den ekonomiska och monetära unionen (EMU) 1999.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterrike

Just därför är det scenario du beskriver Frankrikes värsta mardröm och emot hela tanken med EU.

Det var tänkt att EU skulle tygla Tyskland och kedja fast det med sina grannländer och skapa ett europiserat Tyskland och inte att förtyska och ta ledningen och bli herre över det övriga Europa, vilket denna Hansa-euro lär göra.
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2012-05-13 kl. 13:36.
Citera
2012-05-13, 13:49
  #3598
Medlem
rex144s avatar
Grekland är nato-medlem , tor inte att USA vill stödja en militärjunta

kanske undantagstillstånd under några veckor, men det kommer nog inte behövas,
greker genom den långa manglingen är redan trötta,
krisen blir allt värre, så införandet av drachma kan ha en lugnande effekt,
eftersom just nu finns det inget hopp på horisonten

lite upplopp här och där kommer det bli, men glöm inte att greker har även tillgång till euro valutan,
många kommer fortsätta handla med euro,
Citera
2012-05-13, 13:49
  #3599
Medlem
Klipp från Russia Today. Är den arabiska våren nära Europa nu? Kommer vi att få se eurovåren i Sydeuropa dvs att de sydeuropeiska länderna reser sig mot det finansiella tyranniet.

http://www.youtube.com/watch?v=HQ9GYPWnyQ4

Kommer Sverige även att stödja eurovåren?
Citera
2012-05-13, 14:02
  #3600
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag förstår inte hur du kan resonera som du gör. Du VET att ND och även Pasok har misskött statsfinanserna och godkänt den nuvarande krislösningen som innebär att det grekiska folket skall betala något de inte har gjort sig skyldiga till. Dessa partier har inte ens lyckats inge hopp om lösning för grekerna, utan landet är nu nära bankrutt hela tiden. Det är synnerligen märkligt, tycker i alla fall jag. Ändå förespråkar du dessa partier?

Det måste finnas en annan väg. Det kan inte finnas bara en enda väg, som dessutom innebär ett stabilt bankrutthot. Det är ju absurt!
Jag tycker det är solklart att det behövs en annan politik.

Om Grekland hade varit ett privat företag, så hade man bytt ut hela företagsledningen för länge sedan.
Jag skyller mycket på bankerna, men naturligtvis inte "allt". Deras makt är för stor på grund av att de skyddas mot kriser, som staterna låter skattebetalarna betala. Samtidigt som bankerna kommit på fötter efter de gigantiska bankstöden och till och med skördar miljardvinster igen, så har underskotten flyttats över på staterna.
Och bankerna fortsätter sin riskfyllda utlåning. Vi måste ju faktiskt kräva av bankerna ett större samhällsansvar. Jag tycker att Vänsterpartiets förslag om en extra bankskatt för de stora svenska bankerna behövs och liknande kommer säkerligen att införas på EU-nivå. Den nuvarande situationen är ju ohållbar.
Men sedan tycker jag att politikerna måste ha mer råg i ryggen också. EU borde ha skrivit ner Greklands skuld för längesedan.

Visst har i synnerhet ND ett huvudansvar för Greklands situation, men de har i alla fall en politik. Tokhögern och tokvänstern ahr inget som helst alternativ så vitt jag kan se. "Omförhandla" hur då? Skall tysklands skattebetalare helt plötsligt frivilligt gå in och subventionera grekerna ÄNNU mer? Och vad skall grekerna göra när statskassan blir tom. Tokvänstern har inte gett några svar....

Men jag har upprepade gånger gett uttryck för min förvåning att grekerna inte skapar ett fjärde politiskt alternativ till de gamla statsbärande partierna (särskilt ND), tokvänster och tokhöger.

Och bankerna - du kan knappast skylla på dom att Ny Demokrati förfalskade budgetsiffror och körde Greklands statsbudget i botten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback