• 1
  • 2
2010-02-02, 23:32
Medlem
Björn Borg släpper rapport 11/2. Affärsvärlden har rekat köp efter den första niomånadersrapporten. Vad tror ni inför helårsrapporten?
Citera
2010-02-04, 02:39
Medlem
Mitt råd, oavsett innehållet i rapporten är att för tillfället hålla sig undan sådana bolag. Resultatet kan vara fint på papper, men frågan kvarstår, hur pass realiserbart är dess varulager? Innehåller den gamla kollektioner mm?

Utöver vet jag att B.B har haft en skyhög värdering ett längre tag. Finns bättre papper enligt min uppfattning.

Vh/Boris
Citera
2010-02-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweboris
Utöver vet jag att B.B har haft en skyhög värdering ett längre tag. Finns bättre papper enligt min uppfattning.

Vad menar du med "skyhög värdering"?
Citera
2010-02-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweboris
Mitt råd, oavsett innehållet i rapporten är att för tillfället hålla sig undan sådana bolag. Resultatet kan vara fint på papper, men frågan kvarstår, hur pass realiserbart är dess varulager? Innehåller den gamla kollektioner mm?

Vh/Boris

Med tanke på HM:s rapport och deras Julförsäljning borde inte Björn Borg också leverera ett väldigt bra resultat för Q4?

Som en parantes kan det nämnas att Björn Borg har en väldigt välfylld kassa.

Insider; Björn Borgs styrelseordförande Fredrik Lövstedt har köpt 1,2 miljoner aktier i bolaget:
https://www.avanza.se/aza/press/news...icleId=1422642

Köprek av Avanza:
https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=118423
Citera
2010-02-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Vad menar du med "skyhög värdering"?

Jag tycker inte att vinsterna som genererats försvarar värderingen.
Citera
2010-02-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atari
Med tanke på HM:s rapport och deras Julförsäljning borde inte Björn Borg också leverera ett väldigt bra resultat för Q4?

Som en parantes kan det nämnas att Björn Borg har en väldigt välfylld kassa.

Insider; Björn Borgs styrelseordförande Fredrik Lövstedt har köpt 1,2 miljoner aktier i bolaget:
https://www.avanza.se/aza/press/news...icleId=1422642

Köprek av Avanza:
https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=118423

H&M jmf med Björn Borg är fel. Det är två helt olika bolag med egentligen två helt olika verksamheter. Det som gör att Bolagen har samröre tordes enbart vara att dom båda är i klädbranschen. Ett Bolag som gör vinst på papper behöver inte göra en vinst i verkligheten.
Just klädbolag skulle jag hålla mig långt borta för tillfället. Vad känner Ni till om branschen?

Att tillverka kläder är en cykel på cirka 18 månader, från planering, ritning av kollektion till tillverkning och leverans. Dvs, man uppskattar orderböcker, med att ÅF kommer att lägga en re-order för påfyllning.
Sedan de orderböcker som är uppbokade har flertalet kunder gått i konkurs och tillika fått ansträngd ekonomi. Då får vi överlager som rent ut sagt är värdelösa. Det som levereras ut till kund blir osäkra kundfordringar. Vart på, papperet uppvisar god vinst, men i själva verket talar vi om orealiserbara tillgångar.

Björn Borg har gjort en trevlig resa, men det kommer barnsjukdomar efter detta. Se upp!
Citera
2011-04-07, 08:59
Medlem
På ett annat forum påstås följande om Björn Borg: "Utdelningen genomförs i form av ett aktieinlösensförfarande."

Är det någon som kan förklara för en nybörjare vad det innebär? Jag hittar ingen info om vare sig x-dag eller utdelningsdatum.
Citera
2011-04-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
På ett annat forum påstås följande om Björn Borg: "Utdelningen genomförs i form av ett aktieinlösensförfarande."

Är det någon som kan förklara för en nybörjare vad det innebär? Jag hittar ingen info om vare sig x-dag eller utdelningsdatum.

Det kommer utföras en splitt av aktien, för varje aktie du har i Björn borg så får du 3 "aktier" varav 2 är inlösenrätter som löses in mot 2.6kr styck(5.2kr per ursprunglig aktie).

Varför dom valt att göra på detta vis vet jag inte, troligen pga skatteregler eller liknande.
Citera
2011-04-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArbetandePengar
Det kommer utföras en splitt av aktien, för varje aktie du har i Björn borg så får du 3 "aktier" varav 2 är inlösenrätter som löses in mot 2.6kr styck(5.2kr per ursprunglig aktie).

Varför dom valt att göra på detta vis vet jag inte, troligen pga skatteregler eller liknande.

Okej, tack! Vid en vanlig utdelning sjunker ju kursen i normala fall med motsvarande summa efter x-dagen. Hur fungerar det i det här fallet? Blir det en x-dag på samma sätt?

Anledningen till att jag undrar är för att jag är osäker på om jag ska köpa Björn Borg före eller efter utdelningen.
Citera
2011-04-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
Okej, tack! Vid en vanlig utdelning sjunker ju kursen i normala fall med motsvarande summa efter x-dagen. Hur fungerar det i det här fallet? Blir det en x-dag på samma sätt?

Anledningen till att jag undrar är för att jag är osäker på om jag ska köpa Björn Borg före eller efter utdelningen.

Den 26 april är satts om sista dagen att handla Björn Borg aktien med rätt till utdelning/inlösen och från och med den 27 april så handlas den exlusiven rätten till utdelning/inlösen.

Aktien kommer mest troligt att sjunka då ett kapital på 5.2kr per aktie innan 27 april försvinner ur bolaget och är således värt 5.2kr mindre per aktie i teorin. Att den aktien tappar exakt 5.2kr den 27april är ju dock självklart omöjligt att säga något om.

Tydligen kommer det gå att köpa och sälja inlösenrätterna också, vilket jag dock inte förstår varför då dom har ett garanterat värde på 2.6kr st.
Citera
2011-05-03, 16:44
Medlem
Någon som vet om avanza tar ut courtage vid handel av inlösenrätterna?
Citera
2011-05-25, 14:34
Medlem
Någon som vet hur beskattningen för innehavarna sker? För en vanlig utdelning så dras ju skatten med en gång men ser nu att det inte är fallet här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in