Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-02, 21:16
  #1
Medlem
Har nyligen avslutat mina studier på universitetet och tänkte nu ge mig ut i arbetslivet. Är riktigt trött på att studera just nu och inget jag vill göra igen
Problemet är att där jag bor så finns det inte så många jobb inom mitt område. Jag har tittat i andra större städer och där finns det lite mer jobb. Jag har inga problem att flytta till en annan stad för att få jobb.
Men jag känner mig så begränsad i mitt jobbsökande då jag inte har råd att åka fram och tillbaka till till exempel Stockholm eller Göteborg för 1000kr. Att jag åker dit betyder heller inte att jag får jobbet utan det krävs kanske upprepande resor.
Att göra en raid och ta tre fyra intervjuer på en dag är inga problem men hur ska jag lyckas få fyra företag att ena sig om att just den dagen och tiden blir perfekt? Känns som att jag som arbetssökande har begränsade möjligheter till detta.

Vad finns det mer för alternativ? Telefonintervjuer - gör företag sådant? att lyckas få företaget att betala min resa - är det ens värt tanken?

Arbetsförmedlingen har något som kallas respenning men det är jag inte berättigad till då den ej gäller första jobbet efter examen och det får inte finnas några jobb alls för mig i min hemort. Det finns butiker som söker kassapersonal och då är jag alltså körd.

Finns det någon som varit i min situation och som kan beskriva hur ni gjorde?
Citera
2010-02-02, 21:28
  #2
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Vissa företag betalar för sådana resor. Troligtvis av anledningen att många sökanden är i din situation. Jag fick ersättning för några av mina resor under mitt jobbsökande.

Om du lyckas synca några intervjuer så att de är åtminstone under en och samma vecka kanske du kan ringa på någon annons och be att få hyra ett rum under veckan, alternativt bo hos någon bekant i staden (om den möjligheten finns d v s).
Citera
2010-02-02, 21:37
  #3
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0105687000
Har nyligen avslutat mina studier på universitetet och tänkte nu ge mig ut i arbetslivet. Är riktigt trött på att studera just nu och inget jag vill göra igen
Problemet är att där jag bor så finns det inte så många jobb inom mitt område. Jag har tittat i andra större städer och där finns det lite mer jobb. Jag har inga problem att flytta till en annan stad för att få jobb.
Men jag känner mig så begränsad i mitt jobbsökande då jag inte har råd att åka fram och tillbaka till till exempel Stockholm eller Göteborg för 1000kr. Att jag åker dit betyder heller inte att jag får jobbet utan det krävs kanske upprepande resor.
Att göra en raid och ta tre fyra intervjuer på en dag är inga problem men hur ska jag lyckas få fyra företag att ena sig om att just den dagen och tiden blir perfekt? Känns som att jag som arbetssökande har begränsade möjligheter till detta.

Vad finns det mer för alternativ? Telefonintervjuer - gör företag sådant? att lyckas få företaget att betala min resa - är det ens värt tanken?

Arbetsförmedlingen har något som kallas respenning men det är jag inte berättigad till då den ej gäller första jobbet efter examen och det får inte finnas några jobb alls för mig i min hemort. Det finns butiker som söker kassapersonal och då är jag alltså körd.

Finns det någon som varit i min situation och som kan beskriva hur ni gjorde?


Ts skall efterfråga sökanderesa !

Om du är inskriven på arbetsförmedlingen så pröjsar de billigaste möjliga biljett.

Man går dit och berättar att man har en jobbintervju i en annan stad, har med sig namn och telefonnummer till kontaktperson på företaget.

Arbetsförmedlingen ringer upp sin reseavdelning och man får ett bokningsnummer, biljetten hämtas ut i SJ automaten


http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...shPy74fhiuAvMw
__________________
Senast redigerad av ugge_das_boot 2010-02-02 kl. 21:40.
Citera
2010-02-02, 21:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Om du är inskriven på arbetsförmedlingen så pröjsar de billigaste möjliga biljett.

Man går dit och berättar att man har en jobbintervju i en annan stad, har med sig namn och telefonnummer till kontaktperson på företaget.

Arbetsförmedlingen ringer upp sin reseavdelning och man får ett bokningsnummer, biljetten hämtas ut i SJ automaten

Inte om det är första jobbet efter avslutad utbildning enligt 1999:594 §3, vilken är den situation jag befinner mig i. Men det finns kanske snälla själar på arbetsförmedlingen som frångår reglerna?
Citera
2010-02-02, 21:48
  #5
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0105687000
Inte om det är första jobbet efter avslutad utbildning enligt 1999:594 §3, vilken är den situation jag befinner mig i. Men det finns kanske snälla själar på arbetsförmedlingen som frångår reglerna?

Jo jag ser att det är nya regler nu... än det PDF som google hade

http://www.arbetsformedlingen.se/adm...ad/fly_res.pdf är det nya, så tyvärr är det som du säger TS.

Alternativ skulle väl så vara att ta en telemareting jobb i hembyn eller liknade, bli uppsagd och sen är du berättigad
Citera
2010-02-02, 21:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Jo jag ser att det är nya regler nu... än det PDF som google hade

http://www.arbetsformedlingen.se/adm...ad/fly_res.pdf är det nya, så tyvärr är det som du säger TS.

Alternativ skulle väl så vara att ta en telemareting jobb i hembyn eller liknade, bli uppsagd och sen är du berättigad

Då åker jag på §5 istället "bedöms inte kunna få arbete i eller nära hemorten." Kan jag få telemarketing jobb så har jag ju kunnat få jobb och då bör jag bedömas kunna få jobb även nästa gång..

Det alternativ som det lutar åt är att jag får satsa någon tusenlapp på tågresa och några nätter på ett mycket billigt hotell och avverka några intervjuer.
Får åka till arbetsförmedlingen imorgon och sitta där tills jag verkligen fattar vad som gäller angående deras sökanderesa.

Någon som vet hur det är med telefonintervjuer? Är det några företag som sysslar med sådant?
Citera
2010-02-03, 15:13
  #7
Medlem
DickGeneros avatar
Min erfarenhet är att de större bolagen ofta betalar resorna.
Däremot är rekryteringskonsulter och andra konsultfirmor väldigt restriktiva med resersättning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback