Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-02, 13:07
  #1
Medlem
submariners avatar
hej,

min arbetsgivare har frågat om jag är intresserad av ett jobb på något av bolagets kontor i USA under några år, och visst lockar tanken

jag har redan fått tipset att se till att fortsatt vara anställd i Sverige så att jag har något att komma tillbax till i framtiden. finns det övriga liknande "bra att tänka på" -tips?

vilken typ av visum är aktuellt för mig att söka, och vilka krav ställs på mig för att få detta?
Citera
2010-02-02, 13:26
  #2
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

min arbetsgivare har frågat om jag är intresserad av ett jobb på något av bolagets kontor i USA under några år, och visst lockar tanken

jag har redan fått tipset att se till att fortsatt vara anställd i Sverige så att jag har något att komma tillbax till i framtiden. finns det övriga liknande "bra att tänka på" -tips?

vilken typ av visum är aktuellt för mig att söka, och vilka krav ställs på mig för att få detta?

Lite OT kanske, men får man fråga inom vilket arbetsområde du arbetar inom? Vilken uppgift?
Citera
2010-02-02, 13:38
  #3
Medlem
Om du jobbar i USA men är anställd i Sverige, var betalar du skatt då? Hur funkar det med pension? Sånt kan vara värt att kolla upp först.
Att vara anställd i Sverige "för att ha nått att komma tillbaks till" känns som en kass anledning. En bra anledning är om det finns skattetekniska, eller pensionsgrundande fördelar. Vilka de nu skulle vara...
Citera
2010-02-02, 13:41
  #4
Medlem
sleevs avatar
Dom flesta företag har rutiner för att placera personal utomlands.
Du behöver inte göra någonting ditt företag tar hand om allt.
Brukar finnas manualer som dom följer och dom som placeras utomlands får också manualer på vad som gäller, tex transport av ägodelar, försäkring ,boende och skolor om du har barn.
Citera
2010-02-03, 14:49
  #5
Medlem
morkfromorks avatar
Räcker dina engelskakunskaper? Du kanske får skriva rapporter eller liknande då och då...
Citera
2012-12-04, 22:11
  #6
Medlem
Tinkerers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
hej,

min arbetsgivare har frågat om jag är intresserad av ett jobb på något av bolagets kontor i USA under några år, och visst lockar tanken

jag har redan fått tipset att se till att fortsatt vara anställd i Sverige så att jag har något att komma tillbax till i framtiden. finns det övriga liknande "bra att tänka på" -tips?

vilken typ av visum är aktuellt för mig att söka, och vilka krav ställs på mig för att få detta?

Börja med ett L1 visum (intra company transfer).
Du bör kunna dokumentera att du har post gymnasial utbildning samt har underställda i organisationen, dvs du skall ha folk som du basar över.

Var inte så orolig vad det gäller att komma tillbaka, det är lätt att få blodad tand.
Jag tänkte bara stanna 1-2 år, är nu inne på år 15 samt ny amerikansk fru och barn...
Citera
2012-12-05, 21:34
  #7
Medlem
Jag i min enfald trodde att man kunde skapa en tråd som samlade frågorna på ämnet... https://www.flashback.org/t2005713 men tji fick jag.

De flest arbetsgivare ser till att du behåller din anställning i Sverige idag. Anledningen är att de vill bli av med Expat-surfare med nettolöner +100ksek/mån (+boende/skola/försäkringar/bil/etc betalt) som ambulerar från land till land med 3-5 års intervaller. Skattereglerna är enkla +182 dagarutanför Sverige och ingen stark koppling så betalar du inte skatt i Sverige längre så länge du inte. Samma gäller för USA +182 dagar i landet och du betalar skatt här.

Din arbetsgivare kommer att guida dig när det är dags och sannolikt så kommer du inte ges många val.
Citera
2012-12-05, 21:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkerer
Börja med ett L1 visum (intra company transfer).
Du bör kunna dokumentera att du har post gymnasial utbildning samt har underställda i organisationen, dvs du skall ha folk som du basar över.

Var inte så orolig vad det gäller att komma tillbaka, det är lätt att få blodad tand.
Jag tänkte bara stanna 1-2 år, är nu inne på år 15 samt ny amerikansk fru och barn...

L1A visum så behöver du ha folk rapporterande till dig alternativt sitta ganska högt in en matrisorganisation med "dotted lines" dvs du behöver inte basa över folk. L1B är ämnat för expertis och har inga krav på rapportering. Eftergymnasial krävs dock för båda, de börjar tydligen bli mer och mer petiga på den punkten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback