2024-05-30, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Jag har en familjemedlem som utnyttjat mig och blåst mig ekonomiskt i flera år. Denna person var på botten för 5 år sedan när jag började hjälpa honom. Då vart han utkastad av sitt ex och var därmed plötsligt hemlös, han var arbetslös (Hade dock en god A-kassa) och han hade stora problem med att vara en missbrukare av cannabis. Han hade och har dessutom stora skulder hos Kronofogden och kan därmed aldrig stå på några avtal själv.

För att göra en lång historia kort så träffade jag en brud i en stad ca 10 mil bort som jag så småningom flyttade in tillsammans med. Familjemedlem fick då ta över lägenheten och på något mirakulöst sätt så fick han stå själv på kontraktet på hyresrätten. Dock hjälpte jag honom med att stå som borgenär på internetabonnemang, stå som borgenär hos vattenfall m.m och han fick dessutom ta över ALLT mitt möblemang mot ett löfte att han i framtiden kommer att betala en symbolisk summa på 10k för det, och detta inkluderar verkligen allt. Allt från den minsta tesked till min ganska nyinköpta säng så 10k är ett väldigt generöst pris. Och eftersom han är en familjemedlem och jag som person bryr mig mycket om min familj så var allt detta inga problem, fram tills problemen började dyka upp.

Han började slarva mer och mer med räkningarna vilket resulterade i att jag som borgenär blev betalningskyldig och det nådde till en punkt där inkassokrav mot mig började komma på löpande band och när jag konfronterar han om detta så hade han alltid ursäkter så som att A-kassan var sen, eller att han aldrig ens fått brev från vattenfall, han har inte vart hemma m.m. han brukade i regel så småningom betala för sig, men det var efter hot om att jag skulle säga upp allting.

Efter ungefär 1 år så gjorde jag tillslut det eftersom jag inte orkar ha den stressen i mitt liv längre att inkassokrav kommer skickandes till mig varje månad i ungefär 1 år mot mig och min sambo började också störa sig ganska ordentligt på det. Familjemedlem blev vansinnig och kunde inte för sitt liv förstå hur jag kunde vara så "elak" som sade upp alla avtal som jag stod på för hans räkning. Tillslut kom vi till punkten att det enda som återstod mellan mig och honom var skulden för möblerna och detta vägrar han betala för pågrund av nyss nämnda skäl. Det ska sägas också att det under detta året så har han fått låna mitt busskort när han behöver, han har fått låna pengar ibland och han har fått skjuts i min bil ibland när han behövt åka till ett möte hos t.ex Arbetsförmedlingen.

Efter allt jag hjälp honom med och som jag ställt upp för honom för att han är familj så ser jag detta som det ultimata sveket att han vägrar betala eller ens föreslå någon form av avbetalning och jag har ett stort hämndbegär som jag på något sätt måste få utlopp för, men jag vet inte hur. Jag vet att han är enormt slarvig med att hålla ordning hemma och ordet "städa" är något som knappt finns i hans ordförråd och jag vet att han har enorma stora mängder mögel i (åtminstone) sin kyl och frys efter att hans el stängdes av för ca 6 månader sen under en period.

Så istället för att ta hand om det så använder han helt enkelt inte kyl och frys, utan låter möglet få finnas där, och man kan ju bara tänka sig vilka enorma mängder mögel som måste finnas där och som förmodligen letat sig ut. Jag vet också att han röker både tobak och cannabis i lägenheten och det borde ju också rimligtvis göra att det är påtaglig illaluktande doft i lägenheten som satt sig ordentligt i alla möbler, väggar, golv, och egentligen precis allting i lägenheten.

Jag har tänkt mycket på hur jag ska få utlopp för mitt hämndbegär och jag lutar åt att kontakta hans hyresvärd och varna honom för att den finns en hyresgäst som vanvårdar sin lägenhet enormt mycket och därmed få honom vräkt. Skulle han bli vräkt och hemlös pga det så hade mitt hämndbegär uppfyllts och jag hade inte brytt mig alls om pengarna efter det.

Vad tror ni? Är det att gå för långt? Vad finns det för alternativ?

//Krypskytten
Oj då. Ring soc i hans kommun och fråga om man kan göra en orosanmälan för en vuxen som har problem med städning och betalningsproblem/ekonomiska problem? Alltså det finns ju boendestödjare som kan hjälpa med att komma ihåg med städning och i hans fall samla alla räkningar, hjälpa honom fixa med A-kassa varje månad, kanske vara med när han söker jobb. Men jag vet inte om man måste ha en diagnos för det? Fast han kanske redan har en ADHD-diagnos? Låter lite som det.

Vet inte hur mycket de kan ingripa för en vuxen. Men man tycker ju ändå att de borde kräva ett hembesök och själva komma och titta. Han är ju arbetslös så boendestöd har han ju tid att ha på dagarna.

Tycker det här är en optimal ”hämnd”. Alltså anmäl honom (om det går), få dit en sockärring som kan ta beslutet att han får hjälp av dem. Då kommer det självmant lösa sig med betalning av räkningar och städningen.

(Hehe du kan ju ange att han knarkar också. Nä men seriöst, cannabis lär ju göra hans adhd värt. Om han har det, låter avslut som det. Så även där hjälper du ju honom.)
Citera
2024-07-13, 20:07
Medlem
En som jag vill jävlas med har ett företag, när han renoverade sin bostadsrätt så såg jag att alla beställningar kom till hans företag vilket får mig att tro att han betalade hela renoveringen i företaget (personen äger bostadsrätten - inte företaget). På leveranserna som stod på gården stod det adresserat till företaget och inte till personen i fråga. Inte för att jag egentligen snokade, men det var oundvikligt att se då det var grejer överallt under en lång period. (Det är inte därför jag är sur dock, personen i fråga sitter i styrelsen och har gjort massa elaka och dumma saker, ev. olagliga som jag kanske också kan polisanmäla, men av olika anledningar kommer jag inte att göra det för dem sakerna.)

Förstår att man kan nog lagligen ha vissa delar på företaget även i ett privat hem om den delen används av företaget men detta var badrumsdetaljer osv. (Hela lägenheten totalrenoverades). Jag tänker därför att han har låtit bekosta en renovering av hand privata hem på företaget för att kunna skattefiffla och få det billigare.

Är det något ekobrott jag kan tipsa om? Kan man vara anonym? Tänker att om företaget har en revision blir det ganska jobbigt för honom men jag är gärna inte med på några officiella dokument...

Kanske är detta en egen tråd i sig, vad vet jag.

Kan man på något annat sätt jävlas med någon som äger ett företag? (Ett aktiebolag med relativt låg omsättning)
Senast redigerad av IRME 2024-07-13 kl. 20:12.
Citera
2024-08-29, 12:23
Medlem
fellowvessels avatar
Vill man vara stolpskott till vandrande skämt som det är en plåga att få stå ut med så är det ett par tips nedan.

1. Var ignorant.
2. Ljug om verkligheten & allt.
3. Tortera via någon slags matrix wifi.
4. Var allmänt dum i huvudet.
5. Lid av inbillningssjukan.
6. Var korkad.
7. Hitta på oförrätter.
8. Var elak & otrevlig.
9. Åsidosätt logik.
10. Håna.
11. Gruppera & uteslut.
12. Mobba & trakassera.
13. Läs tankar & rapa upp dom innan personen tänker dem.
14. Kalla huvudrollen för sjuk & tvångsmedicinera tills hjärnbarken tappar hoppet.
15. Förtjäna att komma längre ner än Stalin.
Citera
2024-08-30, 10:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Vill man vara stolpskott till vandrande skämt som det är en plåga att få stå ut med så är det ett par tips nedan.

1. Var ignorant.
2. Ljug om verkligheten & allt.
3. Tortera via någon slags matrix wifi.
4. Var allmänt dum i huvudet.
5. Lid av inbillningssjukan.
6. Var korkad.
7. Hitta på oförrätter.
8. Var elak & otrevlig.
9. Åsidosätt logik.
10. Håna.
11. Gruppera & uteslut.
12. Mobba & trakassera.
13. Läs tankar & rapa upp dom innan personen tänker dem.
14. Kalla huvudrollen för sjuk & tvångsmedicinera tills hjärnbarken tappar hoppet.
15. Förtjäna att komma längre ner än Stalin.

Det kan ibland räcka med att använda folks egna dumheter mot dem själva, t.ex notera motsägelser i deras resonemang/ prat från ett tillfälle till ett annat, och ifrågasätta det hela tiden på ett sätt som blir jobbigt för personen/personerna.

Nr 13 var bra, det ska jag använda mig av.
Citera
2024-09-01, 17:11
Medlem
Hämnas på exet!

Halloj!

Jag behöver tips på hur man kan hämnas på sitt narcissistiska ex. Han har förstört mig ganska rejält och kan inte gå vidare utan att få hämnas!

Jag vill inte ta sönder något utan jag tänker mest att jag vill att han ska lukta skit, som den skithög han är. Och det är väl lite av hans akilleshäl, då hans största prio är att vara attraktiv, och kunna få massa tjejer. Så jag tänker om han luktar skit så kommer ju ingen vilja ha honom.

Tänkte först lägga räkor I hans gardinstänger, men problemet är ju att jag kommer ju inte in i hans lägenhet.. jag har inga mer saker att hämta där och även om jag hade det så hade ju han vart där hela tiden så hade inte kunnat göra nått utan att han ser.

Sen tänkte jag om man hade kunnat göra nått med hans bil. Går det att få in nån lukt där utan att att faktiskt komma in i bilen? För den är ju låst.. kan man trycka in räkor under motorhuven så det fläktar in i bilen? Eller går det att pressa in en räka i dörrspringorna? Eller kan man lägga de nån annanstans så det luktar in i bilen?

Eller har ni några andra tips på hur man kan få han att lukta skit?
Citera
2024-09-01, 17:21
Medlem
Livssynslurks avatar
Dålig hämnd att direkt gå på räka i bostad.
Bättre hämnd om den är kopplad till vad personen gjort för snedsteg.
Är det ens ett enskilt fel eller vill du helt enkelt bara bli ihågkommen som en riktig skit till ex?
Citera
2024-09-01, 17:25
Medlem
KingHisss avatar
Surströmming
Citera
2024-09-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeOkuk
Halloj!

Jag behöver tips på hur man kan hämnas på sitt narcissistiska ex. Han har förstört mig ganska rejält och kan inte gå vidare utan att få hämnas!

Jag vill inte ta sönder något utan jag tänker mest att jag vill att han ska lukta skit, som den skithög han är. Och det är väl lite av hans akilleshäl, då hans största prio är att vara attraktiv, och kunna få massa tjejer. Så jag tänker om han luktar skit så kommer ju ingen vilja ha honom.

Tänkte först lägga räkor I hans gardinstänger, men problemet är ju att jag kommer ju inte in i hans lägenhet.. jag har inga mer saker att hämta där och även om jag hade det så hade ju han vart där hela tiden så hade inte kunnat göra nått utan att han ser.

Sen tänkte jag om man hade kunnat göra nått med hans bil. Går det att få in nån lukt där utan att att faktiskt komma in i bilen? För den är ju låst.. kan man trycka in räkor under motorhuven så det fläktar in i bilen? Eller går det att pressa in en räka i dörrspringorna? Eller kan man lägga de nån annanstans så det luktar in i bilen?

Om det nu verkligen är en narcisist det rör sig om så råder jag dig å det bestämdaste att avstå från att hämnas. Anledningen är att en hämnd ju förutsätter att personen vet vem den kommer ifrån och en narcissist kan nog inte ta det utan att hämnas tillbaks och där spelar ni nog isf i heeelt olika ligor.
Citera
2024-09-01, 18:03
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Halloj!

Han njuter av att fortfarande finnas i ditt huvud. Oavsett vad du planerar eller genomför för aktiviteter så gör det bara att hans känsla av att vara ovanför dig stärks och att hans ego smeks.

Det enda du kan göra är att följa ordstävet ”Success is the best revenge” och glömma honom och istället ta tillvara på det du lärt dig av er relation, fundera på varför du alls var tillsammans med en sådan person som var så fel för dig, rätta till dina brister och fel och göra bättre nästa gång.

Vad du än gör, varje tanke och handling du lägger ned på honom göder bara det han vill ha. Att du ska vara uppslukad av honom och ägna tid och kraft åt honom.
Citera
2024-09-01, 18:27
Medlem
Citat:
Halloj!

Satsa på dig själv istället. Se till att bli lycklig, må bra och gå vidare. Det är det bästa du kan göra, och då finns en chans att han ångrar sin dumhet längre fram när du plötsligt är oåtkomlig och mår fint utan att han får ta del av kakan. Hämnas är värdelöst, du får bara dålig karma av det.
Citera
2024-09-01, 18:36
Medlem
Citat:
Halloj!

Varför hämnas på honom? Vad får du ut av det?
Lev ditt liv istället och skit i honom.

Att visa att du inte bryr dig ett dyft om honom, är givetvis en större knäck för hans ego än vad det är om du gör bort dig inför honom genom att hämnas. Håller du på med hämnd kommer hans ego bara blåsa upp ännu mer...

Så. Börja träna. Gör dig till ditt snyggast och absolut bästa jag. Ha kul. Skit i honom. Och om du ser honom, bara ignorera honom. Och gör detta för din egen skull, för att du ska må bra.

Underblås inte hans ego genom hämnd.

Att skita i honom och leva ett bra liv utan honom, är bra för dig, men är på sätt och vis också: den bästa hämnden.
Citera
2024-09-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Den bästa hämnden är att låtsas om som att han inte finns. Såna där ska man behandla som luft.

Gissar på att han gjorde lika mot tjejen innan dig och han kommer göra så mot den nya med gissar jag på.
Du har helt rätt, bästa är att helt glömma bort personen, inte svara, inte hälsa, inte visa en skymt om att bry sig, skaffa någon annan.

Har gjort detta mot några, dessa personer har blivit som galna, samt dom har själva berättat att detta är just det värsta dom råkat ut för, några har berättat detta något år efteråt när man råkas ses igen.

Dom börja höra av sig till vänner, mina syskon osv när man själv inte vissa någon respons, det slog ännu värre tillbaka på dom, jag fråga varför gjorde du så stor sak av det hela? fått till svar jag vet inte, jag har aldrig betet mig på det sättet tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in