Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-01, 13:54
  #1
Medlem
Jag är ute efter en stark dubbelhäftande tejp då jag har köpt en whiteboard som jag vill sätta upp, men jag vill helst inte börja borra hål i väggen eftersom jag då måste åtgärda och betala det när jag flyttar ut.

Har ni tips på någon tejp eller andra tips som skulle kunna fungera i det här fallet? Jag har köpt en whiteboard som är 60cmX90cm.
Citera
2010-02-01, 14:02
  #2
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedblom
Jag är ute efter en stark dubbelhäftande tejp då jag har köpt en whiteboard som jag vill sätta upp, men jag vill helst inte börja borra hål i väggen eftersom jag då måste åtgärda och betala det när jag flyttar ut.

Har ni tips på någon tejp eller andra tips som skulle kunna fungera i det här fallet? Jag har köpt en whiteboard som är 60cmX90cm.

Hur hade du tänkt dig att få i hop ekvationen med dubbelhäftande tejp och att det inte behöver åtgärdas när man flyttar?

Monteringstejp Stokvis Super.
Citera
2010-02-01, 14:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Hur hade du tänkt dig att få i hop ekvationen med dubbelhäftande tejp och att det inte behöver åtgärdas när man flyttar?

Monteringstejp Stokvis Super.
Det är inga tapeter eller liknande, det är endast en vitmålad yta så det är lugnt på den fronten.
Citera
2010-02-01, 14:52
  #4
Medlem
dismembers avatar
Ska du ha en tejp som är tillräckligt stark för att hänga upp något på väggen så kan du nog vara säker på att det krävs åtgärder på väggen när du flyttar.

personligen hade jag nog skruvat, jag ser det som mycket lättare att laga några skruvhål med lite latexfog, än bortriven färg/tapet.

Annars kan du kolla på "mattejp" i valfri färghandel, den brukar vara stark som fan.

Lycka till..
Citera
2010-02-01, 14:53
  #5
Moderator
rotadents avatar
OT raderat.

//Mod
Citera
2010-02-01, 15:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismember
Ska du ha en tejp som är tillräckligt stark för att hänga upp något på väggen så kan du nog vara säker på att det krävs åtgärder på väggen när du flyttar.

personligen hade jag nog skruvat, jag ser det som mycket lättare att laga några skruvhål med lite latexfog, än bortriven färg/tapet.

Annars kan du kolla på "mattejp" i valfri färghandel, den brukar vara stark som fan.

Lycka till..
Okej, jag får se hur jag gör, men jag överväger att testa med den där tejpen från Clas Ohlson först, går det inte med den får jag ta och skruva.
Citera
2010-02-01, 18:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedblom
Jag är ute efter en stark dubbelhäftande tejp då jag har köpt en whiteboard som jag vill sätta upp, men jag vill helst inte börja borra hål i väggen eftersom jag då måste åtgärda och betala det när jag flyttar ut.

Har ni tips på någon tejp eller andra tips som skulle kunna fungera i det här fallet? Jag har köpt en whiteboard som är 60cmX90cm.

Någon tejp i 3Ms VHB serie, sitter som berget. Men som sagt tidigare i tråden, vid eventuellt avlägsnande av tejpen
kommer det ge större skador än några små skruvar..

http://solutions.3msverige.se/wps/po...=1114287244691
Citera
2010-02-01, 18:56
  #8
Medlem
hottentots avatar
Biltemas svarta skumtejp funkar lätt till att hålla uppe en whiteboard, kostar ungefär 30:-

Som alla innan har skrivit så är risken stor att du förstör väggen med tejp men på tex kakel så är dubbelhäftande ett bra val.
Citera
2010-02-01, 21:23
  #9
Medlem
woofers avatar
Se till att du använder någon form av skummgummitejp, dvs en tejp som är typ 1-2 mm tjock och som skumgummi i konsistensen. Vanlig platt dubbelhäftande tejp brukar inte hålla så bra.

Fästkuddar tror jag dom heter, vet att både clas och kjell har den sorten.
Citera
2010-02-02, 11:04
  #10
Medlem
seriouss avatar
Förstår inte hur någon kan överväga att tejpa upp någonting framför att skruva. Super/matt-tejp sitter fan för evigt och river du ner det följer det g a r a n t e r a t med mer väggmaterial än om du hade skruvat. I värsta fall sitter ju dessutom tejpen kvar på väggen och släpper från din skiva/whiteboard. Hur gör du då? Fram med spackel och skrapa bort, ta med halva tapeten och tapetsera om.

Skruvhål trycker du ju enkelt in lite spackel i så är det klart. Det innebär normalt användande av lägenheten och dess väggar. Även om väggen är svart och din spackel är vitt.
Citera
2010-02-03, 05:46
  #11
Medlem
GreenStuffs avatar
Tror nog att du behöver plocka fram borrmaskinen i alla fall. White boarden du sätter upp skall ju inte bara hänga där utan du skall skriva på den & sudda vilket kräver att den sitter ordentligt.

Något som är grymt bra för att maskera plugghål osv på vita väggar är akryl (inte bara plugghål utan även sprickor, ojämnheter osv). En sådan tub köper du på Hornbach för 10kr... väldigt användbart !

Om man nu ändå vill använda något typ av häftande material så är ju Butyltejp ett bra alternativ. Men, då kan underlaget missfärgas/påverkas.
__________________
Senast redigerad av GreenStuff 2010-02-03 kl. 05:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback