Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-01, 07:51
  #1
Medlem
Jag bor i en brf med ca 10 år gamla fastigheter (ca 100 lägenheter).
Föreningen köper in all el, även hushållsel på ett el-avtal.

De enskilda lägenheternas förbrukning mäts, och man har ett system med preliminär-debitering och årlig avstämning där medlemmarna får tillbaka pengar, eller får betala extra, beroende på utfallet.

Det är mycket jobb med denna byråkrati, speciellt i samband med ägarbyten.
(Jag vet, eftersom jag som suppleant i styrelsen och dator-kunnig fått detta system "på halsen")
Är det värt det?

Skulle vara intresserad att få höra av andra som bor i brf hur det ser ut hos er.
Har varje medlem eget avtal med el-leverantör (för hushålls-el), eller köper ni den centralt?

/T
Citera
2010-02-01, 10:20
  #2
Medlem
Så besvärligt kan det väl inte vara? Visst, du måste mata in siffrorna från 100 elmätare en gång per år men resten borde ju gå bra att automatisera med lite enkel programering (Eller kanske t.o.m. ett vanligt excelark?)

Jag bor visserligen i hyrelägenhet och då kostar det mig några hundra kronor för elabonnemanget per år. Detta sparar ni ju inom föreningen. Det blir ju en ansenlig summa om det är 400-500:-*100 lägenheter.
Dessutom borde föreningen kunna få ett billigare elavtal med tanke på mängden el de köper in.
Citera
2010-02-01, 11:10
  #3
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag bor i en brf med ca 10 år gamla fastigheter (ca 100 lägenheter).
Föreningen köper in all el, även hushållsel på ett el-avtal.

De enskilda lägenheternas förbrukning mäts, och man har ett system med preliminär-debitering och årlig avstämning där medlemmarna får tillbaka pengar, eller får betala extra, beroende på utfallet.

Det är mycket jobb med denna byråkrati, speciellt i samband med ägarbyten.
(Jag vet, eftersom jag som suppleant i styrelsen och dator-kunnig fått detta system "på halsen")
Är det värt det?

Skulle vara intresserad att få höra av andra som bor i brf hur det ser ut hos er.
Har varje medlem eget avtal med el-leverantör (för hushålls-el), eller köper ni den centralt?

/T

I min brf så får varje medlem själv ansvara för val av el-leverantör, jag har varken upplevt något positivt eller negativt med detta. Det flyter väl på som vanligt utan merjobb för någon antar jag
Citera
2010-02-01, 18:22
  #4
Medlem
greenfighters avatar
hos mig in går elen i hyran.

en tanke, nu för tiden så använder man sig av fjärravlästa mätare, skulle du inte kunna kolla om det går att få en datafil från er elleverantör.
Citera
2010-02-01, 19:16
  #5
Medlem
Kanske även vore in idé om föreningen hade möjlighet att köpa en större andel i ett vindkraftverk. Då får man köpa elen för självkostnadspris, vilket brukar vara klart under vanliga elavtal.
Citera
2010-02-01, 21:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
hos mig in går elen i hyran.

en tanke, nu för tiden så använder man sig av fjärravlästa mätare, skulle du inte kunna kolla om det går att få en datafil från er elleverantör.

Det finns redan ett sådant system i fastigheten.
Alla mätare kan läsas av centralt.

/T
Citera
2010-02-02, 08:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Kanske även vore in idé om föreningen hade möjlighet att köpa en större andel i ett vindkraftverk. Då får man köpa elen för självkostnadspris, vilket brukar vara klart under vanliga elavtal.
På förra årsmötet uppstod debatt om inköp av el.
En medlem tyckte absolut att vi skulle köpa in "grön el".
Nu är läget att vi har ett avtal som löper t.o.m. 2011, med ett fast pris per kwh som jag tror är bra.
Vi har alltså några år på oss att fundera...
I.o.f.s. kan det vara så att vårt pris är så bra att leverantören gärna låter oss avsluta i förtid...

/T
Citera
2010-02-02, 08:51
  #8
Medlem
Om mätarna läses av centralt, vari ligger då jobbet? I att klistra igen 100 kuvert en gång per år? Iofs så behöver du ju inte ens klistra igen dem. Det borde gå att få det utskrivet på samma räkning som decemberhyran eller nått istället. Nästan 0 i administration alltså. Borde t.om. gå bra att debitera BRinnehavarna rätt förbrukning för varje månad så de slipper sluträkningen.
Citera
2010-02-02, 22:36
  #9
Medlem
Mulas avatar
Jag antar att TS tycker det är mest arbete i samband med lägenhetsbyten. Då ska ju (förmodar jag) elmätaren läsas av precis på utflyttningsdagen och den utflyttade ägaren ska debiteras i efterhand till sin nya adress. Det beror ju på hur många överlåtelser ni har, men är det flera gånger per månad så kanske det blir en del bök.
Det vanliga i en BRF är annars att varje medlem har sitt eget avtal. Men ni bör ju få ett bättre pris per kWh när ni är storförbukare, så visst kan det löna sig. Vi övervägde detta i min gamla förening, men ingen i styrelsen var särskilt sugen på att ta på sig administrationen.
Citera
2010-02-04, 13:28
  #10
Medlem
Då jag flyttade in i villa så var ingen från energibolaget dit och läste av. Utan jag och föregående ägare skrev på ett papper där mätarställningen var noterad som vi sedan skickade in till elbolaget. Det borde gå att göra samma sak vid lägenhetsköp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback