• 1
  • 2
2010-02-01, 04:40
Medlem
Funderar att införskaffa ett bastu. Minst för fem personer.

Vad kan det kosta att bygga och ha ett i drift?

Tycker ni att det är värt att ha bastu hemma?
Mvh
Citera
2010-02-01, 08:44
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nalle4
Funderar att införskaffa ett bastu. Minst för fem personer.

Vad kan det kosta att bygga och ha ett i drift?

Mvh

en fördel med bastu i huset är ju att områdets tonårsflickor kan få för sig att börja droppa in för spontana orgier när resten av familjen är borta...iaf om man får tro sexnovellerna

OnT Värt och värt..det beror ju på hur du definierar ordet "värt"

Helt klart höjer det ju husets värde, speciellt för en köpare som gillar att basta om du någon gång funderar på att sälja skiten.
Kommer ni att använda den regelbundet eller riskerar den att bli en nyhetens behag som används första månaden och sen typ 2 ggr/år?
I första fallet, värt. I andra fallet, ovärt.

Lycka till hursomhelst!
Citera
2010-02-01, 16:59
Medlem
Kepss avatar
En vedeldad bastu är nog inte så dyr i drift.
Citera
2010-02-01, 20:07
Medlem
bullruns avatar
Jag byggde en ångbastu för 2 år sedan.Här är några ungefärliga kostnader.Aggregat 16´,Panel 2´,klinkers 2´,isolering ångspärr 2´,dekorsten 2´belysning 1´,glasdörr 5´,elektriker och rörmokare 1´.
Ett vanligt torrbastuaggregat kan du få från 3-4´.Panelen har jag köpt av en "bonnsåg" så ska du köpa den i ett vanligt byggvaruhus blir det mycket dyrare.

Mitt aggregat är på 6 kw och det är väl ungefär 10 kr i timmen,normalt för mig är väl ungefär 1½ timme.Så är du ingen storbastare kan du väl räkna med en 15-20 kr gången.
Citera
2010-02-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nalle4
Mvh

Absolut!

Att ha en egen bastu är livskvalitet för mig.
Med en dusch i direkt anslutning till bastun använder jag den till vardags, klart vanebildande. En stund av rening för både kropp och själ.
Därefter en kall öl... det är ren lyx mitt i veckan.
Senast redigerad av Lo 2010-02-01 kl. 23:39.
Citera
2010-02-02, 09:06
Medlem
hottentots avatar
Jag vet om 4 familjer som har bastu men jag tror aldrig någon har använt bastun till att basta i istället används det som förråd så för dom 4 så är det knappast värt det, har du mycket förråd och är sugen på att basta så kan det va värt det.
Citera
2010-02-02, 09:29
Medlem
De jag varit hemma hos som har bastu har helt riktigt ställt massa saker i så det blivit ett förråd, man tröttnar nog om man inte är en riktig fantast.
Citera
2010-02-02, 12:22
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Använder ens folk bastun till det som det "skall" användas till? Vet nästan bara folk som torkar kläder i den. En del använder den till att bada bastu i den. Vi använder bastu utrymmet till förvaring.

Edit: Hehe. Ser att andra skrivit lika dant som mig.

Så. Om man är helt säker på att man skall använda det till att bada i så skall man så klart bygga ett.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2010-02-02 kl. 12:26.
Citera
2010-02-02, 13:39
Medlem
Fanns bastu i huset vi köpte förra året. Håller just nu på att snygga till den lite. Bygger nya lavar m m. Tror inte att den kommer användas mer än ca 5-8 gånger om året men det är livskvalité när man väl passar på
Citera
2010-02-02, 13:46
Medlem
Bastu är ju nästan ett måste tycker jag! Det är grymmt skönt att ha en bastu hemma så man kan basta när man vill.
Men ska man bygga en bastu så är det ju givetvis en fördel om man gillar att basta. De som omvandlar sin bastu till ett förråd misstänker jag inte är så speciellt intresserade av att bada bastu. Det är nog snarare så att bastun fanns i huset när de köpte det?

Vad det kostar har jag dock ingen jättepejl på, min bastu fanns i huset. Ska dock renovera upp den och byta träpanel, men det är ju inga astronomiska summor det gäller direkt (2-3 pers bastu). Däremot en fin belysning med fiberoptik kostar ju några tusenlappar, men det är ju inget måste direkt.
Men en bastu för 5 personer? DET tycker jag låter som lite overkill nästan, men nu vet jag ju inte hur stor familj/umgängeskrets du har direkt. Nackdelen med en stor bastu är ju att det tar längre tid att värma upp den och därmed blir dyrare i drift. Så om det normalt bara är 1-3 personer som bastar samtidigt så tycker jag du ska basera bastun efter det. Men om du nu ska göra en så stor bastu så kan du ju försöka minimera andelen luft i bastun. Göra "stängda" sittplatser så du slipper en massa luft under sittytorna, höj golvet och sänk taket och isolera bra, t.ex.

Mvh
y0da
Citera
2010-02-02, 14:23
Medlem
Bastu i badrummet eller nära dusch är hur bra som helst, använder min en till två gånger i veckan.
Vedeldat låter dock mycket krångligare och du vill ha den främst att använda tillsammans med gäster så är nog risken mycket större att den inte kommer användas så ofta. Men om du tycker att det är värt det så är det väl bara att köra på.
Citera
2010-02-02, 14:26
Moderator
Oddballs avatar
Önskar man bodde i hus så man kunde ha en riktig vedeldad bastu istället för de elektriska diton ("brödrostar") som man får hålla till godo med när man bor i lägenhet. Det är trots allt en otrolig skillnad mellan dem, på landet har vi naturligtvis en vedeldad med havet direkt utanför och jämfört med den så känns en elbastu rätt futtig och trist även om det är bättre än ingenting.

Själv byggkostnaden kan jag inte svara på men har du möjlighet så välj vedeldad bastu!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in