2010-02-02, 14:31
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bezt_swe
De jag varit hemma hos som har bastu har helt riktigt ställt massa saker i så det blivit ett förråd, man tröttnar nog om man inte är en riktig fantast.

Vi hade bastu i 15 år utan att ens aggregatet kopplades in utan bastun användes som förråd.
Känner också flera som har bastu men ytterst få som använder den, Det var någon fluga på 80 talet att alla skulle ha bastu.
Känns som man kan använda utrymmet och pengarna till något vettigare.
Citera
2010-02-02, 15:29
Medlem
Morsan har bastu, bor i villa i en villaförort, som jag använde en hel del innan jag flyttade och tycker personligen det skönt som fan men va ensam om att tycka det så va den enda som använde den. Blev att man använde den vissa perioder dock, mest på vår och höst efter man har varit ute och tränat och det har regnat. Sommaren stod den nästan oanvänd och användes väll hyfsat mycket på vintern. Hade jag köpt ett hus så hade det självklart varit ett plus med bastu, förutsatt att den finns i anslutning med dusch/bad.
Citera
2010-02-02, 17:09
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Önskar man bodde i hus så man kunde ha en riktig vedeldad bastu istället för de elektriska diton ("brödrostar") som man får hålla till godo med när man bor i lägenhet. Det är trots allt en otrolig skillnad mellan dem, på landet har vi naturligtvis en vedeldad med havet direkt utanför och jämfört med den så känns en elbastu rätt futtig och trist även om det är bättre än ingenting.

Själv byggkostnaden kan jag inte svara på men har du möjlighet så välj vedeldad bastu!!!

Det är ju på det sättet man ska basta. Kuta ut i havet och sen in i värmen igen. Inte minst på vintern är det guld! Men jag skulle gärna ha en "brödrost" också om jag hade plats i lägenheten...

Om det är värt att bygga bastu eller inte beror ju helt på hur mycket man faktiskt gillar att basta. Jag tror nog att fler har sin bastu som lagringsutrymme än som bastu, men det är nog för att "alla" skulle bygga bastu (som redan nämnts) oavsett intresse. Jag skulle gärna ha en bastu som sagt.
Citera
2010-02-02, 23:24
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är ju på det sättet man ska basta. Kuta ut i havet och sen in i värmen igen. Inte minst på vintern är det guld! Men jag skulle gärna ha en "brödrost" också om jag hade plats i lägenheten...

Om det är värt att bygga bastu eller inte beror ju helt på hur mycket man faktiskt gillar att basta. Jag tror nog att fler har sin bastu som lagringsutrymme än som bastu, men det är nog för att "alla" skulle bygga bastu (som redan nämnts) oavsett intresse. Jag skulle gärna ha en bastu som sagt.

Jo, det är grymt skönt! Speciellt när man har en vattentank på kaminen som värmer upp vattnet som man ska tvätta sig med, luftfuktigheten blir väldigt hög och jag har haft bekanta där som redan efter 10 minuter i 75 grader sitter och ser sjukt plågade ut... ;-)

Även på sommaren känns 20-gradigt vatten väldigt avsvalkande - rentav kallt. Men då är det bara att kuta in i bastun igen - och öppna en ny Karhu.
Citera
2010-02-02, 23:27
Medlem
oveoves avatar
Tycker helt klart att du ska skaffa en bastu! Som sagt är vedeldad att föredra men elaggregat duger bra det med.

Ha det så skönt!
Citera
2010-02-03, 16:19
Bannlyst
Citat:
Jo, det är grymt skönt! Speciellt när man har en vattentank på kaminen som värmer upp vattnet som man ska tvätta sig med, luftfuktigheten blir väldigt hög och jag har haft bekanta där som redan efter 10 minuter i 75 grader sitter och ser sjukt plågade ut... ;-)

Även på sommaren känns 20-gradigt vatten väldigt avsvalkande - rentav kallt. Men då är det bara att kuta in i bastun igen - och öppna en ny Karhu.

Fast det är fördelen med vedeldad bastu. Det är behagligare och man kan sitta längre. I en elektrisk så blir det en mer påträngande värme. Åhh saknar det

Om man har ett gammalt förråd eller dylikt kan man fixa en bastu på nolltid! Bara svetsa ihop lite delar så kan man elda på. Och om man ska ha en inomhus är det bättre att ha en liten bastu, tar så lång tid att värma upp en stor yta. Glöm inte pappabruset
Senast redigerad av Giovanni 2010-02-03 kl. 16:23.
Citera
2010-02-03, 16:52
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Fast det är fördelen med vedeldad bastu. Det är behagligare och man kan sitta längre. I en elektrisk så blir det en mer påträngande värme. Åhh saknar det

Absolut, det jag menade var bara att många "oinvigda" som bara bastat i nåt badhus där det var 100 grader varmt eller mer men med en väldigt låg luftfuktighet tycker det låter fjuttigt när man säger att man har 70 grader varmt i bastun (ibland lägre än så) - men när de får uppleva 70 grader med en luftfuktighet på över 90% så blir de inte så kaxiga...
Citera
2010-02-04, 04:40
Bannlyst
Citat:
Absolut, det jag menade var bara att många "oinvigda" som bara bastat i nåt badhus där det var 100 grader varmt eller mer men med en väldigt låg luftfuktighet tycker det låter fjuttigt när man säger att man har 70 grader varmt i bastun (ibland lägre än så) - men när de får uppleva 70 grader med en luftfuktighet på över 90% så blir de inte så kaxiga...

Yes=) Drömmen är att ha som du har, en bastu vid vattnet så man kan hoppa i när det blir läge. I vårt grannland Finland har dem flesta lägenheter bastu vad jag har förstått. Dem har förstått det med bastu, finnarna!
Citera
2010-02-04, 06:16
Medlem
zwoigs avatar
Citat:
Önskar man bodde i hus så man kunde ha en riktig vedeldad bastu istället för de elektriska diton ("brödrostar") som man får hålla till godo med när man bor i lägenhet. Det är trots allt en otrolig skillnad mellan dem, på landet har vi naturligtvis en vedeldad med havet direkt utanför och jämfört med den så känns en elbastu rätt futtig och trist även om det är bättre än ingenting.

Själv byggkostnaden kan jag inte svara på men har du möjlighet så välj vedeldad bastu!!!
Mmm, vedeldad bastu vid havet är det optimala. Att som en kokt kräfta slänga sig i iskallt vatten gör att kroppen blir som ny. Lite pisk med björkris i bastun tillför ytterligare en dimension till bastubadandet.
Citera
2010-02-04, 10:21
Medlem
Du ska inte tveka om du älskar bastubad. Jag byggde min i garaget för tre månader sedan (bor i villa). Jag valde självklart vedeldat eftersom det var möjligt. Jag satsade bara på nya grejer när jag ändå byggde den. Aggregatet (16 kW) kostade ca 4000, skorstenen ca 7000 och bastudörren i glas ca 3000. Totalt gick det på ca 30000 inkl.väggar i utrymmet utanför bastun. Av garaget återstår nu en mindre del som arbetsplats och förråd för verktyg mm.

Bastun har ca måtten 2,40 m x 2,1 x 2,1 m. Den har två våningar med lavar där en person kan ligga eller tre personer sitta, således plats för 6 personer. Har du tillgång till ved är det ju billigast. Men annars kan man köpa vedsäckar i affärer. En säck på OBS räcker till två-tre bastubad. Sen behöver du ju tändved också. Min bastu tar ca 50 minuter att elda upp från -10 till +65 grader. Sedan jag byggde bastun används den ung en gång i veckan.
Citera
2010-02-04, 10:32
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Har du tillgång till ved är det ju billigast. Men annars kan man köpa vedsäckar i affärer. En säck på OBS räcker till två-tre bastubad. Sen behöver du ju tändved också. Min bastu tar ca 50 minuter att elda upp från -10 till +65 grader. Sedan jag byggde bastun används den ung en gång i veckan.

Vi har vedeldat på landet, och jag kan alltid tipsa om blocket, alternativt lappar i området. Det brukar ALLTID finnas någon som säljer ved. Då köper du mer än på stormarknaden, men så är det till en tiondel av priset också...
Citera
2010-02-04, 13:27
Bannlyst
som någon annan sa, bastu är livskvalitet så jag tycker helt klart du ska fixa en bastu, riktigt avslappnande och skönt, rensar ut skit ur kroppen dessutom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in