• 3
  • 4
2010-03-04, 08:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Så vilken panna är bäst om man nu sitter med en jävla induktionshäll då?
Jag flyttade från härlig gas, till risig induktion.

Köpte denna http://www.solheminredning.se/se/art...ktion-28cm.php

Mkt bra handtag, och kändes lätt. Men inte helt hundra ändå. Och expediten sa att jag inte fick diska den i diskmaskin, utan endast för hand. På min länk står det annat..
Har ingen induktion, kör nu för tiden på traditionell elplatta. Håller med om att gas är absolut bäst. Många föredrar dock induktion pga den snabba uppstarten. Mina pannor är uteslutande gamla sådana. T ex Kockums och Lyckeby Bruk (som ser antik ut). Jag har dessutom tre ICA Prima Cookery.

Din panna har jag ingen erfarenhet av heller men en sak vet jag. Man bör inte diska belagda pannor i maskin, oavsett vad reklamen säger.

När det gäller ditt val av en lämplig stekpanna så är ju förståss DeMeyere alltid aktuellt. Smakar det så kostar det dock .

~Paul~
Citera
2010-03-04, 10:56
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har ingen induktion, kör nu för tiden på traditionell elplatta. Håller med om att gas är absolut bäst. Många föredrar dock induktion pga den snabba uppstarten. Mina pannor är uteslutande gamla sådana. T ex Kockums och Lyckeby Bruk (som ser antik ut). Jag har dessutom tre ICA Prima Cookery.

Din panna har jag ingen erfarenhet av heller men en sak vet jag. Man bör inte diska belagda pannor i maskin, oavsett vad reklamen säger.

När det gäller ditt val av en lämplig stekpanna så är ju förståss DeMeyere alltid aktuellt. Smakar det så kostar det dock .

~Paul~

Med DeMeyere så måste man väl ha en ansenlig mängd fett i pannan antar jag?
Stänker det inte mer i en sån panna?
Citera
2010-03-04, 12:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Med DeMeyere så måste man väl ha en ansenlig mängd fett i pannan antar jag?
Stänker det inte mer i en sån panna?
Det är klart att en icke-belagd panna kräver mer fett och att det stänker kanske något mer men det är det värt eftersom stekytan blir så mycket bättre.

En belagd panna kräver dock oftast också fett föra att ytan skall bli någorlunda bra och att det smakar något. Så i praktiken blir skillnaden inte så stor.

~Paul~
Citera
2010-03-04, 15:25
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är klart att en icke-belagd panna kräver mer fett och att det stänker kanske något mer men det är det värt eftersom stekytan blir så mycket bättre.

En belagd panna kräver dock oftast också fett föra att ytan skall bli någorlunda bra och att det smakar något. Så i praktiken blir skillnaden inte så stor.

~Paul~

"Alla" märken som säljs ute i butik är ju i stort sett teflonvarianter. Finns det inga billigare versioner av DeMeyere?
Hur kommer det sig att du själv inte använder dig av de dyra pannorna i hemmet?
Citera
2010-03-04, 16:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
"Alla" märken som säljs ute i butik är ju i stort sett teflonvarianter. Finns det inga billigare versioner av DeMeyere?
Hur kommer det sig att du själv inte använder dig av de dyra pannorna i hemmet?
Det finns ju alltid Fissler. De kostar ca hälften som DeMeyere. De är riktigt bra men jag har hört en del rapporter på små felaktigheter. Det hör man aldrig i samband med DeMeyere.

http://www.prokok.se/fisslerstekpann...8cm-p-484.html

Jag har ingen användning för dessa pannor eftersom jag inte längre jobbar professionellt. De jag har duger gott .

~Paul~
Citera
2010-03-04, 17:50
Medlem
MisterNices avatar
Jag använder en Fissler Original Pro http://www.prokok.se/fisslerstekpann...8cm-p-399.html på induktion och är mycket nöjd. Verkligen trevlig med god värmespridning och stekytan på kött överträffar andra pannor jag brukat. Snygg är den också, om man uppskattar sådant, och kvaliteten upplever jag som mycket hög.

Det går för övrigt bra att steka många råvaror helt utan tillsatt fett, även om stektekniken är lite annorlunda jämfört med belagd panna, eller gjutjärn.
Senast redigerad av MisterNice 2010-03-04 kl. 17:55. Anledning: tilläg
Citera
2010-03-04, 23:40
Medlem
MacLeods avatar
Tack för bra svar, båda två här över.
(DePaul: trodde du jobbade i köket)
Citera
2010-03-05, 10:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för bra svar, båda två här över.
(DePaul: trodde du jobbade i köket)
Ingen orsak att tacka! Nej jag jobbar inte längre i köket (tack och lov ). Äntligen har man tid att "laga" mat i stället .

~Paul~
Citera
2012-03-24, 11:20
Medlem
Köpte en functional form 28cm för 10kr i Mörby Centrum idag, Guldlördag! Det fanns 100st.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in