Citat:
Ursprungligen postat av kaka
EDIT: Läste på plus artikeln att man ska även smörja in matfett i sin panna då och då. I de bruksanvisningar som följde med stod det inget som detta. Vet inte vad jag ska tro när ena experten säger det ena och den andra annat.
Tycker själv att det känns ohygieniskt att smörja in matfett tex smör eller margarin i en panna man precis diskat med diskmedel för att få ren. Kan ju inte vara fräscht att ha matfett liggande i en panna ett par dagar upp emot en vecka eller har jag fel?
Matfett behöver väll inte inte betyda just animaliskt fett utan det kan mig veteligen vara såväl rapsolja som olivolja. Hursomhelst är jag rätt säker på att iallafall smör håller sig utomordentligt bra i rumstemperatur i en vecka iallafall, brukade ha en liten skål med smör i kryddskåpet till mackorna innan har för tillfället gått över till leverpastej och gurk-mackor så smöret är bortprioterat. Smörjer för övrigt in min mortel, av gjutjärn, efter varje användning för att den inte ska rosta och det har funkat prima hittills.