Citat:
Ursprungligen postat av
VlnteJoBaRokaHasch
Du får nog specificera vad det är du inte förstår först. Håller du med om att det är ekvivalent att ge någon en klumpsumma och ett skatteavdrag som motsvarar den klumpsumman, i meningen att kostnaden för staten och incitamentseffekterna för mottagaren är desamma? Om inte, vari ser du den relevanta skillnaden?
Jag ser ingen koppling alls till en skatthöjning. Om du vill envisas med liknelsen får du redogöra för vad delarna motsvarar. T ex klumpsumman du talar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
VlnteJoBaRokaHasch
Jag släpper som sagt helst den diskussionen. Du påstår, om jag förstår dig rätt, att riksbankens bör tolka sitt uppdrag så att de ska sikta på nollinflation. Jag kan bara konstatera att riksbanken aldrig har tolkat sitt uppdrag på det sättet och ingen i riksdagen har föreslagit att de borde göra det. Det känns inte intressant att diskutera för mig, så vi kan väl fokusera diskussionen på huruvida det vore effektivare att tackla farhågor om hushållens skuldsättning med penningpolitik, vilket nu görs, eller med ett slopat ränteavdrag.
Det är ingen diskussion. Du skrev något som inte stämmer. Jag rättade. Och det är ganska OT. Jag har fått fram rättelse. Det räcker för min del.
Citat:
Ursprungligen postat av
VlnteJoBaRokaHasch
Jag tror du har missförstått mig någonstans, så jag ska vara tydlig och ber om ursäkt för upprepningar. Jag vill inte höja räntan. Inflationen ligger under målet, så räntan bör sänkas, vilket skulle stimulera ekonomin. Anledningen till att det inte görs är att riksbanken oroar sig för hushållens skuldsättning. Jag menar att man istället bör tackla det problemet genom att slopa ränteavdraget, vilket fungerar som en lånesubvention. Du kan naturligtvis inte titta på ränteavdraget isolerat. Det totala skattetrycket i ekonomin är dessutom en helt annan fråga än hur skatterna bör utformas. Om man slopar ränteavdraget får man utrymme för skattesänkningar någon annanstans. Den diskussionen hör inte hit.
Jag tror tvärtom att jag har förstått dig. Jag är helt införstådd med att du inte vill ha en räntehöjning, utan snarare en räntesänkning. (Det jag har pekat på är att det inte ger så mycket då utlåningsräntorna i stort sett bara består av risk idag).
Och jag förstår också att du vill ordna stimulans av ekonomin. Och det (bl a) genom räntesänkning.
Det jag pekar på är att din strävan av att avlägsna avdrag för underskott av kapital ger precis motsatt effekt. Det skulle leda till att
a) folk minskade på konsumtion och amorterade.
b) folk som ska ta lån, tar mindre lån iom att cash out ökar.
Pkt a) leder till motsatsen till stimulans. Iom att folk amorterar isf konsumerar.
Pkt b) leder till motsatsen till stimulans. Iom att man lånar mindre och omsatt M1 ökar inte så mycket som det annars skulle ha gjort.
Konkret fall.
* Med dagens villkor och en antagen ränta på 2.5%. Den som då lånar 1 MSEK åker på att betala 17.5 KSEK per år i ränta.
* Utan avdrag för underskott av kapital ger en ränta på 2.5% och cash out på 17.5 KSEK ett lånebelopp på 700 KSEK.
Dvs anti-stimulansen är på 300 KSEK mindre som mottagaren får. Det går inte att kompensera den anti-stimulansen med sänkt ränta. Riksbankens ränta är för låg för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
VlnteJoBaRokaHasch
Duh. Nu handlar det ju specifikt om hushållens skuldsättningsgrad. Om du inte tycker att den är ett problem tror jag inte vi kan närma oss varandra och det är lika bra att avsluta diskussionen. Om du håller med om att den är ett problem förstår jag inte vad du vill ha sagt.
Jag brukar vara klar och tydligt med att jag ser en för stor skuldsättning.
Att man lånar till bostad ser jag inte som ett problem. Det har man gjort i massor med år. Men förr, innan statens bank skulle elda på skuldsättningen (eller bidra till stimulans) så amorterade folk.
Säg med dagens mått så skulle man kanske skuldsätta sig vid 25 års ålder. Sedan amortera i 25 år tills man är 50 och då vara skuldfri. Sedan hösta in ränta (låna ut till de yngre) tills man dör 25 år senare.
Det staten gör med kapitalbeskattningen är att mildra räntekostnaden under de unga åren och mildra ränteinkomsterna under de senare åren. Detta stämmer generellt, sedan finns det undantag i individer som bara lånar och sådana som bara sparar.
Men detta ser inte den som bara tänker i missunnsamma och egoistiska termer. Inte ens när jag nämner det. Och det finns gott om sådan på Flashback.