2014-02-13, 22:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Har även de sysslat med progressiv avskrivning då?

Ja i miljonprogrammen verkar det så. Inte finns det några pengar avsatta där till de renoveringar som borde göras.

Men det låter ju sinnessjukt om man skulle behöva höja hyrorna i de nyproducerade hyresrätterna på samma sätt. De är ju redan snordyrt med typ 15-20 000 kr i hyra för en 4a på sina håll i Sthlm.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-02-13 kl. 22:48.
2014-02-14, 09:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Och medan ni fortsätter prata om stora prisfall visar verkligheten på det rakt motsatta. Nya urstarka siffror presenterades nu av valueguard.
2014-02-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och medan ni fortsätter prata om stora prisfall visar verkligheten på det rakt motsatta. Nya urstarka siffror presenterades nu av valueguard.
Vilka är "ni"?
2014-02-14, 11:18
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja luras är det inte riktigt fråga om. Det är bara lite märkligt att kostnader som ligger 50-100 år framåt i tiden ska börjas betas av direkt på avgifterna.

Jag brukar hålla med dig i det du skriver, men det här med progressiv avskrivning är en regelrätt scam. Skanska med flera har velat försköna det de säljer - mycket illa!

Räknar man med att stammarna håller i 30 år, så ökar inte slitaget de sista 10 åren. Slitaget är linjärt, som någon skrev.

Generellt kan man säga att det bästa är att fördela förutsedda underhållskostnader på så lång tid som möjligt.
2014-02-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
Jag brukar hålla med dig i det du skriver, men det här med progressiv avskrivning är en regelrätt scam. Skanska med flera har velat försköna det de säljer - mycket illa!

Räknar man med att stammarna håller i 30 år, så ökar inte slitaget de sista 10 åren. Slitaget är linjärt, som någon skrev.

Generellt kan man säga att det bästa är att fördela förutsedda underhållskostnader på så lång tid som möjligt.

Nu är det väl mycket möljigt att slitaget gällande tex stammar inte alls är linjärt. När rost eller skada fått fast taget så ökar degraderingshastigheten av tex. stammar markant. Så visst kan det vara så att en sak med livslängd på 30 år, så sker den största försämringen under de senaste 10 åren. Troligen skulle jag gissa på att om man generellt ser till rost/kem angrepp i kombination med flösesdynamik, så är det nog med stor säkerhet man kan påsta att slitaget ej är linjärt.

Men detta är ju bara en teknisk aspekt; hur du sedan väljer att värdera/avskriva dina stammar/tillgångar; är ju i realiteten något som ej har med de fakto slitaget på tillgången att göra.

Ditt generella påstående om att det skulle vara bäst att slå ut en kostnad för underhåll på flera år beror ju primärt på 2 saker. 1- vad för situation/tillgångar finns idag och dessas avkastning. 2- bör väl även vara påverkat av inflation/deflation på både tillgången och insatserna för att reparera/förnya.

Tycker du gör en klart grov förekling.
2014-02-14, 13:19
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det låter ju sinnessjukt om man skulle behöva höja hyrorna i de nyproducerade hyresrätterna på samma sätt. De är ju redan snordyrt med typ 15-20 000 kr i hyra för en 4a på sina håll i Sthlm.

Hyresrätterna har i de flesta fall inte idioter till ägare och skriver då förmodligen redan av linjärt.

Intressant är att byggnadssätten för hus avsedda för uthyrning respektive bostadsrätter byggs på helt olika sätt. Säger ytterligare något om ägarna:

http://cornucopia.cornubot.se/2013/11/br-byggs-med-halva-livslangden-mot-hr.html
2014-02-14, 13:21
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Nu är det väl mycket möljigt att slitaget gällande tex stammar inte alls är linjärt. När rost eller skada fått fast taget så ökar degraderingshastigheten av tex. stammar markant. Så visst kan det vara så att en sak med livslängd på 30 år, så sker den största försämringen under de senaste 10 åren. Troligen skulle jag gissa på att om man generellt ser till rost/kem angrepp i kombination med flösesdynamik, så är det nog med stor säkerhet man kan påsta att slitaget ej är linjärt.

Även om din teori skulle stämma, att slitaget inte är linjärt, så är detta ändå mycket bekymmersamt. Lek med tanken att vi visste med säkerhet att allt slitage skedde år 29. Skulle man i så fall skriva av en stamrenovering på ett enda år? Det faller på sin egen orimlighet.
2014-02-14, 13:39
Medlem
John-Pauls avatar
Det är väl kanske bra om mönstret att skjuta framtida kostnader framför sig diskuteras och stramas åt i sina extremer. Vi har väl sätt hur ägare av hyresrätter eftersatt underhåll framför uttag av vinster till den milda grad att när väl insatsen ska göras så saknas en stor del av finansieringen och det läggs då på hyresgästerna. I en mer balanserad marknad hade detta inte fungerat lika bra eftersom en större del av hyresgästerna helt enkelt tackat för sig i detta läge.
Jag misstänker att ägarna, vilket ofta och till stor del är kommuner spelar på detta och därmed delvis cementerar att brist ska råda.
2014-02-14, 14:13
Medlem
tgv23000s avatar
Det hetaste rallyt i modern tid pågår nu på bostadsrätter i Sthlm, grattis ni som ska sälja!! +2,6% på en månad, hur ska året sluta då? +15% eller?

Kolla grafen, nästan lodrät !!!!
http://www.valueguard.se/stockholmbr
2014-02-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
Även om din teori skulle stämma, att slitaget inte är linjärt, så är detta ändå mycket bekymmersamt. Lek med tanken att vi visste med säkerhet att allt slitage skedde år 29. Skulle man i så fall skriva av en stamrenovering på ett enda år? Det faller på sin egen orimlighet.

Hej.

Jag av ditt korta och lite provokativa inlägg kan jag bara dra slutsatsen att du ej läst mitt inlägg.
Se §2 i mitt tidigare inlägg. Vidare är det så att något har ett extremt slitage sista året, så ekonomiskt gör man bara så att man förkortar livslängden med denna tid. Vilket jag påpekat i §2.

Vidare är det inte ens säker att det är eftersträvanvärt att ha en bra korrelation mellan teknisk och ekonomisk livslängd på saker. Se bara på en stansmaskin hos en mekanisk firma t.ex.

Gällande slitageskador på ytbehandlingar är skador på godset helt klart accellererande med tiden.
Men detta är ju "bara" en teknisk aspekt - och behöver ju inte följas av vad man vill ha som ekonomisk avskrivningstis för saken.
2014-02-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Det hetaste rallyt i modern tid pågår nu på bostadsrätter i Sthlm, grattis ni som ska sälja!! +2,6% på en månad, hur ska året sluta då? +15% eller?

Kolla grafen, nästan lodrät !!!!
http://www.valueguard.se/stockholmbr

Det är en säsongseffekt du ser.

http://elato.se/imgdump/hoxswe_month.png
2014-02-14, 16:40
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är en säsongseffekt du ser.

http://elato.se/imgdump/hoxswe_month.png
Valueguards HOX-index är, som alla vet, kvalietetsjusterat för bl a så kallade säsongseffekter. Det finns en förklarande text under grafen som bara tar 20 sekunder att läsa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in