2022-07-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nej, jag skrev att hyrorna har höjts 60% på ett år.
Kan du läsa?

Jadå klart jag kan läsa 👍

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jofan, en polare i Stockholm fick 150kr i månadshöjning 2022.
Nu snackar vi!

Är du efterbliven kanske?
Jämför USAs fria hyresättning, där hyror går up 40-60% årligen, mot Sveriges där de går upp 1-2%? .

40-60% årligen är såklart fel, det skulle innebära att år 2-3 med denna höjning blir extremt vilket självklart inte stämmer och blir ännu en av dina många gissningar eller felaktiga påståenden i tråden.
Det du vill säga är att de haft enstaka höjningar på denna nivån.

Angående bostadskrasch så är vi inte där ännu, om det blir en krasch lär vi märka detta.
Det som hänt hittills är en kortsiktig nedgång på marknaden och räntan har höjts, kanske blir det en långvarig nedgång men det blir ju gissningar och mer vad man tror/vill ska hända inget relevant.
De som bor i hyres gissar på krasch de som köpt gissar på uppgång och ingen kommer kunna visa någon fakta på vad som händer om 1 år det blir som sagt gissningar.
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-10 kl. 14:38.
2022-07-10, 14:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jadå klart jag kan läsa 👍

40-60% årligen är såklart fel, det skulle innebära att år 2-3 med denna höjning blir extremt vilket självklart inte stämmer och blir ännu en av dina många gissningar eller felaktiga påståenden i tråden.
Det du vill säga är att de haft enstaka höjningar på denna nivån.

Angående bostadskrasch så är vi inte där ännu, om det blir en krasch lär vi märka detta.
Det som hänt hittills är en kortsiktig nedgång på marknaden och räntan har höjts, kanske blir det en långvarig nedgång men det blir ju gissningar och mer vad man tror/vill ska hända inget relevant.
De som bor i hyres gissar på krasch de som köpt gissar på uppgång och ingen kommer kunna visa någon fakta på vad som händer om 1 år det blir som sagt gissningar.
Tror du att räntan inte kommer att höjas fler gånger i år eller nästa år? Tror du på allvar att vi inte får nya toppar gällande mat och energi? Vad tror du det gör med inflationen?
2022-07-10, 14:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Med en styrränta på 2% kommer bolåneräntan efter avdrag ligga på runt 2% för de flesta. 1% över dagens nivå. Skulle det sänka marknaden med 40%? Det handlar om några tusenlappar för de flesta.

Bättre om du kollar upp saker innan du hittar på en massa felaktigheter.

Stabelo ger idag 3m på 2.24% (styrräntan + 149p)
SBAB ger en normalkund 2.22% (listräntan 2.52% - 30p eller styrräntan + 147p)

Sen förutsätter du att RB ska hamna i det undre intervallet bland CBs. De kan hamna på 3% styrränta vilket ger 3m från Stabelo eller SBAB på 4.5% PoK. Ränteavdrag på det ger 3.3% för ett större lån.
2022-07-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du att räntan inte kommer att höjas fler gånger i år eller nästa år? Tror du på allvar att vi inte får nya toppar gällande mat och energi? Vad tror du det gör med inflationen?

Precis som jag skrev om du läste är att det blir gissningar.
Folk här snackar om kraschen vi upplever när det hittills varit en nedgång för att de tror priserna kommer falla jättemycket.

Men vi är inte i en krasch för att några på Flashback tror en massa saker 😂

Men visst räntan kommer gå upp en del, priserna kommer gå upp mer på vissa saker sen stabiliserar sig allt på den nya nivån.
Samma sak med priserna på bostäder, det kommer gå ner lite sen går det upp igen men detta är bara vad jag tror såklart.

Men många här verkar blanda ihop att deras och andra människors gissningar är fakta.
Fakta är det som hänt, det ni tror här inne är inte fakta det är gissningar vad ni tror kommer hända.
2022-07-10, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bättre om du kollar upp saker innan du hittar på en massa felaktigheter.

Stabelo ger idag 3m på 2.24% (styrräntan + 149p)
SBAB ger en normalkund 2.22% (listräntan 2.52% - 30p eller styrräntan + 147p)

Sen förutsätter du att RB ska hamna i det undre intervallet bland CBs. De kan hamna på 3% styrränta vilket ger 3m från Stabelo eller SBAB på 4.5% PoK. Ränteavdrag på det ger 3.3% för ett större lån.

https://www.compricer.se/borantor/?gclid=EAIaIQobChMIoJHFlLTu-AIV2eR3Ch3xYAg_EAAYASAAEgLJgvD_BwE

Inga problem för de allra flesta att få max 1.5% idag. Att 2% till ska krascha marknaden 40-50% är väldigt osannolikt. Speciellt då statsministern klargjort att högre räntenivåer kan ge amorteringsfrihet som jag sagt hela tiden.

Jag hoppas på lägre priser jag med. Men du önsketänker enormt.
2022-07-10, 15:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Marknadsaktörer och analytiker tror i alla fall inte på bibehållet högre inflation eller räntor. Från juni: https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/52a8e31f.pdf

Inflationsförväntningar KPIF juni 2023: 4,4%
Inflationsförväntningar KPIF juni 2024: 2,8%

Förväntningar på styrräntan juni 2023: 1,1%
Förväntningar på styrräntan juni 2024: 1,5%

Vi får se om de har gått upp lite när en ny rapport släpps här i veckan men det är relativt låga siffror det handlar om.
2022-07-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Marknadsaktörer och analytiker tror i alla fall inte på bibehållet högre inflation eller räntor. Från juni: https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/52a8e31f.pdf

Inflationsförväntningar KPIF juni 2023: 4,4%
Inflationsförväntningar KPIF juni 2024: 2,8%

Förväntningar på styrräntan juni 2023: 1,1%
Förväntningar på styrräntan juni 2024: 1,5%

Vi får se om de har gått upp lite när en ny rapport släpps här i veckan men det är relativt låga siffror det handlar om.

När var senaste gången marknaden hade rätt?
2022-07-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Med en styrränta på 2% kommer bolåneräntan efter avdrag ligga på runt 2% för de flesta. 1% över dagens nivå. Skulle det sänka marknaden med 40%? Det handlar om några tusenlappar för de flesta.

Några 40% blir det aldrig utan en ordentlig lågkonjunktur med arbetslöshet som på bred front letar sig upp i tjänstemannasektorn. Då har vi hyrestorskar som tänkt "göra klipp" inget jobb att finansiera köpet med heller, så ingen gratislunch där tyvärr.

Personligen vore jag nöjd med pre-corona-nivåer, gärna 2018 års priser. Då slår jag nog till. Visst, det är riskfyllt att vänta men just nu bedömer jag sannolikheten för räntehöjningar och de psykologiska effekter det kan medföra på kort/medellång sikt, som högre än de varit på bra länge. Just kommande halvåret ska man nog sitta ut om man kan. Riskabelt, absolut, jag kanske får stå där med lång näsa och köpa snordyrt nästa år, men det är en kalkylerad risk jag är beredd att ta.
2022-07-10, 16:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.compricer.se/borantor/?gclid=EAIaIQobChMIoJHFlLTu-AIV2eR3Ch3xYAg_EAAYASAAEgLJgvD_BwE

Inga problem för de allra flesta att få max 1.5% idag. Att 2% till ska krascha marknaden 40-50% är väldigt osannolikt. Speciellt då statsministern klargjort att högre räntenivåer kan ge amorteringsfrihet som jag sagt hela tiden.

Idag? Det är juli nu, inte juni. Har det hänt något signifikant sedan dess?

Klargjort? Det har väl på sin höjd sagts något om att man eventuellt kan kolla på det.

Men klamra dig fast du vid den sista livbojen om amorteringsfritt, lycka till simma lugnt 😆
2022-07-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Har du underlag för att de allra flesta har MAX 1,5% idag? Nej. Skitsnack från dig.
2% ränta eller 2% styrränta? Stor skillnad. Vi har redan haft 2-3% räntor i åratal.

Statsministern bestämmer inte över amorteringskravet.
Avskaffas det däremot så kan du räkna med ytterligare räntehöjningar eftersom du verkar helt ha glömt varför räntan höjs till att börja med.

Temporär amorteringsfrihet är inte heller kopplad till nya lån utan endast existerande.
Dvs så kommer priserna att sjunka oavsett.
2022-07-10, 16:44
Medlem
Har bott utomlands i många år men har planer på att flytta tillbaka till fäderneslandet. Hur mycket kommer priserna på villor och lägenheter gå ner nu när vi går mot sämre tider tror ni alla som kan marknaden i Sverige?
2022-07-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Har bott utomlands i många år men har planer på att flytta tillbaka till fäderneslandet. Hur mycket kommer priserna på villor och lägenheter gå ner nu när vi går mot sämre tider tror ni alla som kan marknaden i Sverige?

Det är mer eller mindre omöjligt att säga med någon vidare säkerhet, allt blir snabbt spekulation och antagande så slumpen kan nog vara mer träffsäker än de gissningar man kan komma med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in