2022-06-24, 22:12
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
5 rum fördelat på 67 kvm....för 4 miljoner?
Ytterligare exempel på desperation.

Det är ett 40-50-tals hus med källare, så egentligen är det vanligtvis 67+67 m2, inte så små som man tror. Trevlig byggnadstyp, kan inreda källaren med bastu, badrum, gym och sovrum och svalt där nere på sommaren.

Dessa hus gick inte under 5.5-6 miljoner för några månader sen, så marknaden faller snabbt.
2022-06-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
5 rum fördelat på 67 kvm....för 4 miljoner?
Ytterligare exempel på desperation.
Sannolikt inredd källare som räknas som biyta där något eller några av rummen finns, väldigt vanligt i den typen av hus.
2022-06-24, 22:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är ett 40-50-tals hus med källare, så egentligen är det vanligtvis 67+67 m2, inte så små som man tror. Trevlig byggnadstyp, kan inreda källaren med bastu, badrum, gym och sovrum och svalt där nere på sommaren.

Dessa hus gick inte under 5.5-6 miljoner för några månader sen, så marknaden faller snabbt.

Trevligt men borde inte vara acceptabel standard 2022 i ett rikt lands huvudstad.

För 4m kan det vara värt det bara för tomten. 777kvm med generös byggrätt (25%+) kan bli en pampig villa eller ett parhus och attefall i BRF
2022-06-24, 22:40
Medlem
Citat:
Sekelskifte villa, mumma.

Det bor där en ensam kärring på 86 år. Tippade på en adlig sådan först men så var inte fallet.
En ensamboende lyxpensionär som nu måste sälja av. Såhär ser det ut i många äldre närförortvillor i Stockholm, ensamboende lyxpensionärer(som ska bo i en 2a max) och varför en progressiv fastighetskatt borde införas så de inte har råd och de inte upptar ett helt hus och skapar enorm bostadsbrist. Liksom-fb favorit klientel han värnar om.

Och alla östermalmstanter som upptar dessa subventionerade hyresrätter längs Valhallavägen, Strandvägen och alla parallellgator. Marknadshyror bör införas bums så de inte upptar stora bostäder, som exempelvis en barnfamilj kan uppta, och därmed skapar bostadsbrist. Väldigt förekommande i alla stora städer.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-06-24 kl. 22:46.
2022-06-25, 01:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Och alla östermalmstanter som upptar dessa subventionerade hyresrätter längs Valhallavägen, Strandvägen och alla parallellgator. Marknadshyror bör införas bums så de inte upptar stora bostäder, som exempelvis en barnfamilj kan uppta, och därmed skapar bostadsbrist. Väldigt förekommande i alla stora städer.

Men va? en stor +100 m2 lägenhet på Östermalm kostar inte under 10 000 kr vanligtvis med hyresreglering och många konceptrenoveras med stora hyreshöjningar. Sekelskiftevåningar som motsvarar denna villa i yta, har en hyra vanligtvis mellan 15-20 000 kr/mån. Denna lyxpensionär sitter och betalar 5000 kr/mån max för över 100 m2. Villan är säkert helt avbetald då hon och ev make köpte den för några hundra tusen för evigheter sen. Någon renovering har uppbarligen inte utförts på decennier heller.
Kostnaden för motsvarade yta i HR på Östermalm är så ledes mycket högre, mer än dubbelt så hög, och denna kärring hade troligtvis inte haft råd att betala för en sekelskiftesvåning med sin pension.

Du gör konstiga jämförelser och utan att tänka till.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-25 kl. 01:23.
2022-06-25, 01:50
Medlem
Citat:
Ännu en villadröm, dock över min budget. 6.8 utgång, fått bud på bara 6.1. Tänk få loss något liknande för 4 milj vid 5% boränta. Wiie. Detta är klass, med hög takhöjd, fina fönster och möjlighet renovera mycket smakfullt, tillskillnad från majoriteten av alla snik standard trävillor längre ut i förorten som jag blir illamående av.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-flysta-spanga-stockholms-kommun-spangavagen-316-18685651

Ang kyffet, det kommer med högsta sannolikhet inte gå att sälja för 100 000 m2 lol. Om det går för det priset blir jag mycket förvånad.
Sjukt höga driftkostnader dock. Säkert tvåglasfönster och taskig isolering.
2022-06-25, 01:54
Medlem
Citat:
Sekelskifte villa, mumma.

Det bor där en ensam kärring på 86 år. Tippade på en adlig sådan först men så var inte fallet.
En ensamboende lyxpensionär som nu måste sälja av. Såhär ser det ut i många äldre närförortvillor i Stockholm, ensamboende lyxpensionärer(som ska bo i en 2a max) och varför en progressiv fastighetskatt borde införas så de inte har råd och de inte upptar ett helt hus och skapar enorm bostadsbrist. Liksom-fb favorit klientel han värnar om.
Skärp dig, rena kommunist fasonerna. Tanten har kanske bott där i 50 år. Jag tycker tvärt om, ta bort fastighetsskatten och sänk skatten på el för pensionärer som tack för lång och trogen tjänst.
2022-06-25, 01:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Skärp dig, rena kommunist fasonerna. Tanten har kanske bott där i 50 år. Jag tycker tvärt om, ta bort fastighetsskatten och sänk skatten på el för pensionärer som tack för lång och trogen tjänst.

Hon borde kastas ut med huvudet före!
200 kvadratmeter för en liten förkrympt kärring. Orkar ens 86-åringen med artrit röra sig runt på denna enorma yta? dra åt helvete, jäkla fasoner.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-25 kl. 02:01.
2022-06-25, 02:01
Medlem
Citat:
Hon borde kastas ut med huvudet före!
200 kvadratmeter för en liten förkrympt kärring. Orkar ens 86-åringen med artrit röra sig runt på denna enorma yta? dra åt helvete.
Sympatisk inställning. Känns mer som du är avundsjuk på de som bor bra. Jag är 52 och äger ett stort hus i Stockholm. Skuldfri sen många år. När tycker du det är dax för mig att kastas ut?
2022-06-25, 02:04
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Sympatisk inställning. Känns mer som du är avundsjuk på de som bor bra. Jag är 52 och äger ett stort hus i Stockholm. Skuldfri sen många år. När tycker du det är dax för mig att kastas ut?

Du jobbar och är fortfarande rätt ung. Finns inga behov av fucking 200 m2 yta för en 150 cm kärring som knappt kan gå. Man har varken behov av status då eller sån yta. Hus är arbetsintensivt samt mycket gräsklippning också, passar inte en snart 90-åring.

Jag känner en kärring runt 80, hon downsizade från en 50 m2 till en 1a på 23 m2 med pentry. Passade henne perfekt!
2022-06-25, 02:06
Medlem
Citat:
Du jobbar och är fortfarande rätt ung. Finns inga behov av fucking 200 m2 yta för en 150 cm kärring som knappt kan gå. Man har varken behov av status då eller sån yta. Hus är arbetsintensivt samt mycket gräsklippning också, passar inte en snart 90-åring.

Jag känner en kärring runt 80, hon downsizade från en 50 m2 till en 1a på 23 m2 med pentry. Passade henne perfekt!
Må så vara men vill du ha ett samhälle där man tvingar folk att göra saker mot sin vilja?
2022-06-25, 02:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Må så vara men vill du ha ett samhälle där man tvingar folk att göra saker mot sin vilja?

Nej, jag vill ha ett samhälle med låga huspriser och höga kostnader istället som i USA, så man inte behöver sitta i livslång skuld för den sparsamme ekonomiska personen, samt högre kostnader med fastighetskatt, så folk med mager pension får incitament att downsiza, åtminstone när gubben/kärringen dör. Om inte, får man ha sparat 1-2 miljoner extra i kapital genom livet och betala huskostnaderna med det. Det skapar incitament att skaffa sig mindre.
Bor man ensam i en villa, ska bara löntagare med minst medellön ha råd med det och det ska kosta minst 8000-9000 kr/mån+ underhåll även om villan är avbetald. Nu pratar jag Stockholm.

Personligen hade jag kastat ut henne, om hon var min farmor/mormor, hade jag klagat och ifrågasatt henne varför hon bor i 200 m2 vid 86 vast och vad hennes problem är. Inte fan hade jag hjälpt till med snöskottning, gräsklippning och underhåll iaf för att hon själv är för gammal att orka. Hade någon annan i släkten hjälpt till hade jag även klagat på dom, det är en sak som är säker. Endast ok om hon bodde i en mindre kåk på 40-70 m2 i fritidshusstorlek typ.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-25 kl. 02:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in