2021-10-10, 11:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Fascinerande att du tror att samtliga priser på varor som energi kommer att sjunka.
Står ingenstans i det du citerade.
Du har bara fantiserat.

Citat:
Och att bostadspriser alltid kommer att stiga.
Du har bara fantiserat.

Citat:
Tilll slut blir elen gratis och villan kostar 100 mkr i din värld, som totalt saknar realism.
Du har bara fantiserat.

Citat:
Du är den ultimata bubbelmannen, och uppenbarligen tänker många som du.
Baserat på dina fantasier.
2021-10-10, 11:09
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
RB har alltid ett val. Svenskarna har alltid ett val. Men är man feg och rädd och tror på globalism och "Följa John" får man för sig saker du skriver. RB kan visst slå in på en trend med höjda räntor och det vore bra för Sverige. Det vore även bra om Sverige samtidigt bröt med EU.

Med tanke på vårt exportberoende och massiv QE från andra länder skulle kronan stärkas och vi hade drabbats av lågkonjunktur och arbetslöshet om man nu höjde räntan. Detta var en av faktorerna som förvärrade den japanska bubblans implodering på 90-talet. Företagen fick det svårare, exporten föll och tillväxten avtog i en tid där det hade behövts som mest.

Men, jag håller med om att det vore hälsosamt på lång sikt men som det ser ut nu är vi lika beroende av vad andra i omvärlden gör.
2021-10-10, 11:12
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Det kalla för konfirmeringsbias, och jag tror nog du dragit den konsten så långt det någonsin går i din åsikt. Men visst är det riktigt nära att ekonomiexperterna skriver så i sina analyser. "Teslas kurs måste upp eftersom de sålde mindre förra månaden för att BMW just släppt sin första elbil som är mycket bättre". Aktiekurser kan bara gå upp. Räntan kan bara gå ner. Hitta på anledningar, nu.

Jag har aldrig sagt att räntan aldrig kan gå upp eller kommer fortsätta ner. Jag skrev bara om faktorer som gör det mindre troligt att räntan i närtid plötsligt höjs.

Du får gärna presentera ett bra motargument utöver att det ”någon gång kommer gå upp”.
2021-10-10, 11:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Trots dessa rubriker så har inga räntor tickat uppåt i världen.
Det är fel också.
T ex norska CB har höjt räntan.
CB i olika länder för ju göra sina bedömningar.
Men de där KPI stod still eller backade 2020 lär inte reagera förrän det blev väldigt högt i år. Man tittar över två år för att avgöra.

Den man kan se ang Sverige är ett ingen aktör verkar tro på högre räntar (att tala om). Det ser man på de långa räntorna.
2021-10-10, 11:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Uppenbarligen kunde inte fed förutspå dagens inflation i USA. Ändå ska man tro på dem till nästa år.
För knappt ett år sedan förutspådd FED stigande CPI. Och man gjorde bedömningen att det skulle bli en tillfällig puckel som skulle gå över 2%.
Men eftersom det skulle bli tillfälligt fanns inget skäl att röra ränta eller starta tapering tidigare.
Det har man hållit fast vid.

RB har gjort samma bedömning för Sverige.

Citat:
Fed är med och bygger bubblor, vem kunde trott.
Så är det väl i din fantasivärld.
2021-10-10, 11:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hur kan en överraskande fördubblad inflation i Tyskland och USA idag inte vara något att bry sig om?

Det är kul att du nämner Löfven. När inflationen och räntorna kommer igång så kan du väl citera honom. Jag såg det inte komma. Nej, för ni var blinda när omgivningen varnade.
Den är väl överraskande för dig men inte för FED.
2021-10-10, 11:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jösses....

Om det fortfarande fanns några tvivel om att du lever i din egna lilla fantasi så fick vi väl kvitto på det nu. Du tror alltså på fullaste allvar inte att den ändliga resursen olja inte kommer bli dyrare i takt med att mer och mer konsumeras och därutöver att den blir mer svåråtkomlig?!

Du är medveten om att hade det inte varit för fracking hade vi passerat peak oil för länge sedan? Nu tvistar de lärde om vi i och med pandemin faktiskt har passerat peak oil men det var riktigt nära för 10-15 år sedan.
Ditt inlägg består ju bara av personangrepp och dina egna föreställningar. Du kan inte ha läst vad du citerade.

Det jag skriver baseras på att konsumtionen avtar. Då kommer länder med låga kostnader för utvinning och stora tillgångar att sänka priset för att få loss något betalt öht för de enorma mängder olja det har i marken. SA t ex. Att vi inte ser högre oljepris beror just på att man vill pumpa medan man får betalt.

Förr brände vi olja för uppvärmning av husen. Det gör vi inte längre. Nu är fordonen på väg bort som konsumenter. Det är fortfarande en liten påverkan. Och syns därför knappt. Men om 20 år kommer mycket av fordonsflottan vara fri från petroleum.
En del u-länder kommer fortfarande bränna olja. Men dom har då begränsade möjligheter att betala.

Att blanda in oljepris i spekulation om framtid bostadspriser blir väldigt fel.
2021-10-10, 11:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Både RB och ECB har förgäves försökt få till inflation de senaste 6-7 åren genom en expansiv penningpolitik. Varför ringde de inte bara Putin direkt istället?
Vad sägs om att Putin struntar i det. Du tänkte inte på den möjligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tror du snöat in lite väl mycket på det spåret, finns många andra orsaker varför KPI-inflationen dragit iväg både i Europa och USA den senaste tiden.
Ja, för Sveriges del är det stigande bostadspriser.
Tempot som varit lär inte fortsätta.
2021-10-10, 11:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Då kan man argumentera för att vi har deflation i princip.
Nej, men utan stigande bostadspriser är KPI och KPIF-ökningen mycket mindre.
I Aug bidrog bostadspriserna med 1.2 pe.
El bidrog med 0.6 pe
Drivmedel med 0.5 pe.

Citat:
Kanske kan vara kul att höra att Riksbanken har motsatt åsikt. jag menar, för faktadiskussionens skull. Ser att flanders genast spred vidare din lögn.
Nej, RB säger inget annat.
Det är du som inte klarar av att läsa en mening med 4 ord i och få den rätt.

Boende ingår med tung vikt i KPI.
Och det består av olika utgifter beroende på boendeform.
För småhus och BR ingår kapitalutgift i form av ränta. Räntebeloppet stiger när bostadspriserna stiger.

Boende är det som driver upp KPI och KPIF nu.
Senast redigerad av liksom-fb 2021-10-10 kl. 11:57.
2021-10-10, 12:03
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den är väl överraskande för dig men inte för FED.
Jag länkade precis till en FED-artikel där de var hur överraskade som helst över USAs nya inflation. Men vad vet väl media.
2021-10-10, 12:04
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så är det väl i din fantasivärld.
Mitt klassiska svar är att du borde se filmen Big Short där USAs då fem storbanker tillsammans med världens största krediteringsföretag som Moodys blåste upp USAs bolånebubbla 2008. Nu gör man om det.
2021-10-10, 12:05
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Jag har aldrig sagt att räntan aldrig kan gå upp eller kommer fortsätta ner. Jag skrev bara om faktorer som gör det mindre troligt att räntan i närtid plötsligt höjs.

Du får gärna presentera ett bra motargument utöver att det ”någon gång kommer gå upp”.
Inflation? Corona? Överbelåning? Bostadsbubbla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in