2021-10-09, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du gör en poäng i att räntekurvan måste följa inflationen för att den gjort det historiskt. Men sedan 2008 har vi ett helt nytt läge så gamla sanningar gäller inte längre. Drt finns heller ingen som styrker dina teorier som du presenterar.

Både fedchefen OCH usas finansminister säger att de inte tror på långsiktig inflation. Vad sitter du inne med som de saknar?

Varför tror en sådan som du på vad riksbankschefer oavsett vilka de är, säger? Det är som om du tror att de här nissarna kan ändra på hur marknadsekonomi fungerar. "Nu är det nytt läge". Vilket "nytt läge" då?

Det är ju rent skitprat som serveras. "Tror inte på långsiktig inflation" när det är faktisk inflation varje år och i snitt cirka 3 gånger så stor som den rapporterade inflationen.
2021-10-09, 18:26
Bannlyst
Citat:
Så berätta när räntan kommer stiga. Annat än "om ett år kanske" Du bidrar inte med någon fakta, någon länk till någon auktoritet som stödjer dina teser. Bara dina egna slutsatser som i den här tråden har lyckats förutspå utvecklingen lika bra som Löfven förutspått flyktingkrisen eller gängbrottsligheten. Dina egna länkar innehåller auktoriteter som säger tvärtemot vad du gör själv

Det är den intressanta frågan, ja. Den som vet det har en stor fördel. Kanske aldrig blir några räntehöjningar utan hyperinflation och det skiter man i att göra någonting åt. Man skiter ju i skuldbergen som tillåts växa till sig.
2021-10-09, 18:30
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag är inte övertygad om att oljepriset kommer öka speciellt. Oljeproducenterna kommer acceptera lägre och lägre pris för att få någon förtjänst på oljan de har i marken.

Jösses....

Om det fortfarande fanns några tvivel om att du lever i din egna lilla fantasi så fick vi väl kvitto på det nu. Du tror alltså på fullaste allvar inte att den ändliga resursen olja inte kommer bli dyrare i takt med att mer och mer konsumeras och därutöver att den blir mer svåråtkomlig?!

Du är medveten om att hade det inte varit för fracking hade vi passerat peak oil för länge sedan? Nu tvistar de lärde om vi i och med pandemin faktiskt har passerat peak oil men det var riktigt nära för 10-15 år sedan.
2021-10-09, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför tror en sådan som du på vad riksbankschefer oavsett vilka de är, säger? Det är som om du tror att de här nissarna kan ändra på hur marknadsekonomi fungerar. "Nu är det nytt läge". Vilket "nytt läge" då?

Det är ju rent skitprat som serveras. "Tror inte på långsiktig inflation" när det är faktisk inflation varje år och i snitt cirka 3 gånger så stor som den rapporterade inflationen.

Säger inte att jag tror blint på dem. Men när någon hävdar att allt kommer explodera "inom kort" är det intressant att höra vad de baserar detta på. I 9 fall av 10 är det totalt snömos vilket denna tråd är ett bra bevis på. Skribenter har sagt att domedagen är runt hörnet i över 10 år nu.
2021-10-09, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jag tror att svensk KPIF-inflation kommer in på drygt 3% för 2021, alltså betydligt högre än RBs prognos på 2.3%.

Vad tror du?

Något högre än RBs prognos. Speciellt oktober. Pga energipriserna. Dock inte högt nog att skruva på räntor i närtid.
2021-10-09, 18:38
Bannlyst
Citat:
Säger inte att jag tror blint på dem. Men när någon hävdar att allt kommer explodera "inom kort" är det intressant att höra vad de baserar detta på. I 9 fall av 10 är det totalt snömos vilket denna tråd är ett bra bevis på. Skribenter har sagt att domedagen är runt hörnet i över 10 år nu.

Vilket tyvärr inte är ett styrkebesked alls, som du får det till att vara. Det är ju bra med smällar och konkurser och lågkonjunkturer. Det är saker som har sin roll i ekonomin att spela men som inte tillåts verka och det av politiska skäl och inte till följd av skicklighet.

När bostadsmarknaden inte pyst ihop har istället främst ungdomen drabbats. De har blivit fattigare och hamnat på efterkälken.
2021-10-09, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vilket tyvärr inte är ett styrkebesked alls, som du får det till att vara. Det är ju bra med smällar och konkurser och lågkonjunkturer. Det är saker som har sin roll i ekonomin att spela men som inte tillåts verka och det av politiska skäl och inte till följd av skicklighet.

När bostadsmarknaden inte pyst ihop har istället främst ungdomen drabbats. De har blivit fattigare och hamnat på efterkälken.

Jag har aldrig sagt att det är ett styrkebesked. Ekonomin behöver dippar som du säger. Personligen har jag allt att vinna på sjunkande priser. Jag har en sekelskiftsvåning i Sthlms innerstad och eftertraktat sommarvilla med belpningsgrad långt under 50%. Jag vill inte ha denna prisutveckling då det försämrar mina barns möjligheter.

I min värld ska de som presterar bäst leva bäst. Inte de som bara råkar äga något.
2021-10-09, 20:15
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hur kan en överraskande fördubblad inflation i Tyskland och USA idag inte vara något att bry sig om?

Det är kul att du nämner Löfven. När inflationen och räntorna kommer igång så kan du väl citera honom. Jag såg det inte komma. Nej, för ni var blinda när omgivningen varnade.

Hög och framför allt varaktig inflation i Tyskland och USA kan på längre sikt paradoxalt nog leda till ett sänkt ränteläge i Sverige. Nu finns det såklart andra saker som spelar roll men trenden har hittills varit tydlig. RB har inget annat val än att hänga med de andra centralbankernas QE- och räntekarusell eftersom vi annars skulle förlora arbetstillfällen.
2021-10-09, 20:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Något högre än RBs prognos. Speciellt oktober. Pga energipriserna. Dock inte högt nog att skruva på räntor i närtid.

Om RB ständigt skruvar upp sin prognos för KPIF eller blir överraskad av utfallet kommer förtroendet för penningpolitiken urholkas. Pressas inflationsförväntningarna upp leder det till krav på kompensation för detta i löneförhandlingarna och sen kan det snabbt börja spåra ur när både varukostnader och löner ökar i snabb takt.

Ligger några intressanta månader framöver nu.
2021-10-09, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Om RB ständigt skruvar upp sin prognos för KPIF eller blir överraskad av utfallet kommer förtroendet för penningpolitiken urholkas. Pressas inflationsförväntningarna upp leder det till krav på kompensation för detta i löneförhandlingarna och sen kan det snabbt börja spåra ur när både varukostnader och löner ökar i snabb takt.

Ligger några intressanta månader framöver nu.

Allt hänger på vad som händer med energiproduktion och utfallet av Rysslands utpressning. Hade Europa haft stabil energitillgång hade vi knappt haft inflation nu heller.

Rensat för energipriser vad inflationen I augusti magra 1.4%. Knappast så att RB blir nerviga över räntorna.
2021-10-09, 22:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Allt hänger på vad som händer med energiproduktion och utfallet av Rysslands utpressning. Hade Europa haft stabil energitillgång hade vi knappt haft inflation nu heller.

Rensat för energipriser vad inflationen I augusti magra 1.4%. Knappast så att RB blir nerviga över räntorna.

Både RB och ECB har förgäves försökt få till inflation de senaste 6-7 åren genom en expansiv penningpolitik. Varför ringde de inte bara Putin direkt istället?

Tror du snöat in lite väl mycket på det spåret, finns många andra orsaker varför KPI-inflationen dragit iväg både i Europa och USA den senaste tiden.

Kommer KPIF-inflationen in över 3% två månader i rad tror jag RB justerar sin räntebana till höjning 2023. Mest symboliskt för att visa att de gör något, deras prognos längre bort än 1 år är egentligen inte värd något.
2021-10-10, 01:07
Medlem
Räntehöjning har man tjatat om i 10 år nu! Kom in i matchen för fan. Köp och var glad. Ge era barn ett arv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in