2021-10-09, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
200kr per kvm är vad en lägenhet på bästa läge på 5th Avenue på Manhattan kostar.

Extremt höga prishöjningar även i Lund Linköping och Norrköping sedan i juli, som jag har koll på. Detta alldeles innan inflationen och räntorna kommer att explodera uppåt. Hur ska det sluta för alla som precis köper.

När exakt kommer räntorna och inflationen explodera uppåt o store orakel? Dina tidigare profetior har ju varit totalt åt helvete så vad betyder "alldeles innan"? Det är ett väldigt tydligt ställningstagande du gör så ge mig inget generellt BS svar nu
2021-10-09, 12:54
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle man inte vilja sitta i en 200 kvm villa??
Jag gör det och ser inget skäl att flytta. Nybyggda villor här i krokarna tenderar att byggas upp till 240 kvm. (Byggloven verkar ta stopp där).

Jag tvivlar på att elpriset kommer stiga speciellt mycket. Tillfälligt kanske, men inte på sikt.
Stiger det kommer produktionen bara öka och då faller priset tillbaka.

Idag kan osubventionerade nya vindkraftverk ge bra elpris. Och det kommer minska ytterligare med åren. Regeringen har också beslutat om att ta bort elcertifikaten. Finns inte skäl att ha kvar de.
Och blir det stora variationer i elpris kommer mer pumpkraft byggas. Och annan energilagring.

Jag är inte övertygad om att oljepriset kommer öka speciellt. Oljeproducenterna kommer acceptera lägre och lägre pris för att få någon förtjänst på oljan de har i marken.
Men transporter kommer troligen baseras på el i huvudsak framöver. För närvarande är rörlig kostnad lägre men kapitalkostnad större. För de som kör mycket blir el mer och mer intressant. För oss som kör lite är el fortfarande en dålig ide.
Fascinerande att du tror att samtliga priser på varor som energi kommer att sjunka. Och att bostadspriser alltid kommer att stiga. Tilll slut blir elen gratis och villan kostar 100 mkr i din värld, som totalt saknar realism. Du är den ultimata bubbelmannen, och uppenbarligen tänker många som du.
2021-10-09, 12:56
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Finns 2 faktorer som talar för få kvm, inga onödiga ytor som kräver energi i nån form samt inte långa pendelavstånd..det är elpriset och bensin/dieselpriset som kommer att stiga mycket framöver.
Att sitta i en 200kvm villa och/eller bo 5 mil från jobbet..NEJ!
Det blir exakt tvärtom. Alla med pengar kan jobba hemifrån och varför då inte sitta i en villa på landet istället för en liten bullrig lägenhet i stan. När bilar sedan är självkörande om 5-10 år kan man sitta och jobba i bilen när den själv kör till jobbet, ytterligare argument för att bo längre bort.
2021-10-09, 12:58
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Som jag sade tidigare.. Att någon köpt den här lägenheten med 85% belåning är typ 1 på 100. Antingen är det äldre par som köper åt något av barnen, då är det en låg belåning, eller till sig själva som övernattningslgh när de åker in övrt helgen från den stora lantliga villan för att gå på teater eller dyl, även då låg belåning.

Om det är ett yngre par är de inte 25 utan 30-35 och har de inte Cash i familjen har de garanterat 2-3 mill i insats sedan tidigare.

Den här lägenheten är så pass unik att den inte kommer sjunka 40% I värde om inte marknaden kraschar. Att föreningen är såpass stark att de har en avgift på 150 kr gör också att banken känner sig trygg.

Det unga paret skulle inte nödvändigtvis vara höginkomsttagare. Övriga köpare skulle se denna som övernattning eller som present till barnen..knappast några heltidsboenden. Möjligen om det är en ensamstående äldre men många av dem vill inte ha mer yta än såhär.
Så är det med alla lyxpriser jag sett i Lund. Några superrika 70-åringar köper kontant till sina barn. De har tjänat miljoner på börsen, eller sparat, eller tjänat på sitt eget boende. Senast såldes en villa på Studentvägen i Lund för 24 mkr, barn som fick den villan av sina föräldrar. De föräldrarna hade troligen ingen limit och kunde lika bra lagt 34 mkr. För ett ordinärt hus på 200 kvm i fint läge.
2021-10-09, 13:01
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
När exakt kommer räntorna och inflationen explodera uppåt o store orakel? Dina tidigare profetior har ju varit totalt åt helvete så vad betyder "alldeles innan"? Det är ett väldigt tydligt ställningstagande du gör så ge mig inget generellt BS svar nu
Du läser inte tidningar?

https://www.svd.se/tysk-inflation-den-hogsta-sedan-1993

https://www.dn.se/ekonomi/hogsta-inflationen-pa-13-ar-i-usa/
2021-10-09, 13:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Stor terrass med utsikt över takåsarna är otroligt unikt i Vasastan för en sådan här liten lgh. Folk blir bananas över en pyttebalkong mot trafikerad väg i innerstan. Detta är rena drömmen i jämförelse. Detta i kombination med att föreningen har så stora inkomster att avgiften är noll gör den extremt attraktiv.

Att lägenheter i innerstan går upp 20% från utgångpris är regel snarare än undantag.

Enligt husmask går lägenheter i Vasastan upp ca 10%, här blev det 25%.

Klart att det du räknar upp höjer värdet på lägenheten.

Säg grundpris 2021 Vasastan, 38kvm. 4000k
Högst upp i huset, +250k
Terrass 15kvm +500k
Utsikt, bra +500k
Nollavgift +750k
Oäkta förening -250k

Värde lägenhet, 5750k. Budpremie 1150k alltså.
2021-10-09, 13:09
Avslutad
Citat:
Du läser inte tidningar?

https://www.svd.se/tysk-inflation-den-hogsta-sedan-1993

https://www.dn.se/ekonomi/hogsta-inflationen-pa-13-ar-i-usa/

Svensk ränta ligger oförändrad och RB aviserar att de inte tror räntan kommer höjas på åratal.

Din länk är dessutom hela 4 månader gammal.

Så återigen, när kommer SVERIGES inflation och ränta att explodera "alldeles snart"? Precisera tack!
2021-10-09, 13:14
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Svensk ränta ligger oförändrad och RB aviserar att de inte tror räntan kommer höjas på åratal.

Din länk är dessutom hela 4 månader gammal.

Så återigen, när kommer SVERIGES inflation och ränta att explodera iom att explodera? Precisera tack!
Trots dessa rubriker så har inga räntor tickat uppåt i världen. Uppenbarligen går det långsamt när det sker ett systemskifte och jag väntar fascinerat på att se vilka länder som börjar räntepressen uppåt, sannolikt Tyskland. Sverige kommer naturligtvis att följa efter. Alla som kan sätta ett datum för när räntorna börjar ticka uppåt kommer att bli miljonärer.

Jag hjälper mina barn att köpa just nu så uppenbarligen är jag med i charaden. Men jag har tjänat riktigt mycket de senaste åren så jag klarar en kraftig prisnedgång och höjda räntor. Och de ska bo i Sverige i 40 år till så inte ens en dipp som varar 10 år spelar någon roll.
2021-10-09, 13:21
Avslutad
Citat:
Trots dessa rubriker så har inga räntor tickat uppåt i världen. Uppenbarligen går det långsamt när det sker ett systemskifte och jag väntar fascinerat på att se vilka länder som börjar räntepressen uppåt, sannolikt Tyskland. Sverige kommer naturligtvis att följa efter. Alla som kan sätta ett datum för när räntorna börjar ticka uppåt kommer att bli miljonärer.

Jag hjälper mina barn att köpa just nu så uppenbarligen är jag med i charaden. Men jag har tjänat riktigt mycket de senaste åren så jag klarar en kraftig prisnedgång och höjda räntor. Och de ska bo i Sverige i 40 år till så inte ens en dipp som varar 10 år spelar någon roll.

Så när du säger att det är "alldeles innan" så har du absolut ingen aning om vad du babblar om. Bra att du klargör det
2021-10-09, 13:29
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Så när du säger att det är "alldeles innan" så har du absolut ingen aning om vad du babblar om. Bra att du klargör det
Formuleringen "Alldeles innan" motiverar jag med tidningsrubriker som "Tysk inflation den högsta sedan 1993" i förra veckan. Men det är väl känt i den här tråden att du aldrig analyserar något. Och visst, om man säger "vädret imorgon blir samma som idag" så har man exakt samma chans att ha rätt som världens bästa meteorolog. Ändå behöver vi meteorologer.
2021-10-09, 13:39
Avslutad
Citat:
Formuleringen "Alldeles innan" motiverar jag med tidningsrubriker som "Tysk inflation den högsta sedan 1993" i förra veckan. Men det är väl känt i den här tråden att du aldrig analyserar något. Och visst, om man säger "vädret imorgon blir samma som idag" så har man exakt samma chans att ha rätt som världens bästa meteorolog. Ändå behöver vi meteorologer.

Du framstår i tråden som någon som säger att det ska storma imorgon 365 dagar om året år efter år och sedan är nöjd när du äntligen får rätt. Vad är alldeles snart? En månad? Två? Du låter först bombsäker sen säger du att ingen kan veta. Ger ett rätt schizofrent intryck.
2021-10-09, 13:42
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Du framstår i tråden som någon som säger att det ska storma imorgon 365 dagar om året år efter år och sedan är nöjd när du äntligen får rätt. Vad är alldeles snart? En månad? Två? Du låter först bombsäker sen säger du att ingen kan veta. Ger ett rätt schizofrent intryck.
Alldeles snart kan vara ett år också, kanske lider du av stress medans jag är cool. Ett år är ingenting för mig.

Om man bygger ett stormsäkert hus och det stormar den 365e dagen så är man i bättre läge än den som säger Det kommer aldrig att storma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in