2021-05-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Hade räntan gått upp till 8% hade ekonomin varit i fritt fall.

Absolut. Skrev först en rad om det men tog bort det för att undvika sidospår, undrar främst om någon som förespråkar "megabostadsbubbla" har någon invändning mot länken.

(Om vi får hög inflation så finns det dock bara en lösning, förutsatt att en lösning önskas)
2021-05-01, 13:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Nu vet jag att marknadsekonomi inte är din starka sida, heller.
Det är som vanligt det här. Frågan var om tillgångar. Och vad för tillgångar om hamnade på tillgångssidan i balansräkningen.
Det har inte med marknadsekonomi att göra. Men det verkar du inte förstå utan kommer med ett personangrepp om marknadsekonomi.
Kanske är så att du varken vet vad marknadsekonomi, tillgångar och balansräkning är. Det skulle förklara dina skriverier.

Citat:
För att skuldökningstakten minskar, det är katastrofalt i en skulddriven och inte produktionsdriven ekonomi.
Det lär vara off topic iden här tråden. Men du får gärna leta rätt på en lämpligare tråd och visa hur BNP kan ökas genom bostadsutlåning. Eller konsumtionslån öht.
Det kommer du inte lyckas med. Det är fler än du som försökt det förr. Samtliga har misslyckats. Men det där är en vanlig fantasi som folk bär på.

Citat:
Som banker och fastighetsbolag? Du känner inte till vad som driver en stark ekonomi vs skuldsatt?
Jag vet vad som leder till tillväxt. Jag pekade på att hushållen är beredda att investera sina inkomster i näringsverksamhet. (Dvs köper aktier). Det gör att företagen har möjlighet att ta in kapital för att investera i sådant som leder till tillväxt.
Ja det gäller fastighetsbolag. Då får dom råd att låta bygga nya bostadsfastigheter. Det ger i sig ingen tillväxt men eliminerar eventuellt efterfrågeöverskott på bostäder.
Senast redigerad av liksom-fb 2021-05-01 kl. 13:44.
2021-05-01, 13:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Hade räntan gått upp till 8% hade ekonomin varit i fritt fall.
Har förklarat detta förut. Det som då händer är att bankerna inför möjligheten att låna till räntan. Förutom kanske 1.5%-enheter.

Dvs blir ingen nämnvärd skillnad mot idag.

Måste kanske tilläggas att en bolåneränta på 8% handlar troligen om en real bolåneränta på 0-1%. Och 1% i ränta klarar folk utan problem.
2021-05-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Som jag minns det försökte du smita undan genom att försöka byta samtalsämne med frågan ovan. Jag går vanligen inte med på att folk smiter undan genom att kasta frågor på mig. Det är dock ett vanligt beteende bland svammelmakare.

Du verkar dock ha dragit detta ett steg till. Eftersom du inte lyckas smita undan så vägra du svara på rimliga frågor på dina påståenden.

Är det kanske någon annan i tråden som kan fråga Einzelgaenger när staten med ett knapptryck fullkomligt decimerade bostadspriserna genom att införa ett lägre bolånetak. Han påstod att det skett här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Lol lilla troll där. Du vill bara inte svara på frågan eftersom du inte gillar svaret. Du vet mycket väl om staten säger att man bara får låna 3x årsinkomsten så kommer priserna störtdyka.
2021-05-01, 14:12
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Lol lilla troll där. Du vill bara inte svara på frågan eftersom du inte gillar svaret. Du vet mycket väl om staten säger att man bara får låna 3x årsinkomsten så kommer priserna störtdyka.

Och när har det hänt historiskt med "decimerade bostadspriser" som du påstod?
2021-05-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Och när har det hänt historiskt med "decimerade bostadspriser" som du påstod?

Du kanske missuppfattade det jag skrev, ber isåfall om ursäkt för att jag var otydlig. Jag skrev att det har hänt innan reglerna för maxbelåning har skärpts till. Innan 2016 kunde vissa banker gå med på 6x årsinkomsten.

Det är dock inte så att man behöver vara ett geni för att dra slutsatsen att om staten säger att bankerna enbart får låna ut 3x årsinkomsten så kommer bostadspriserna skickas neråt.

Det är väl bara att tänka logiskt. Idag får man pröjsa 2-2,5 miljoner för en någotsånär populär 1a i Göteborg. En ensamstående som tjänar 30000kr i månaden får ca 1,7 miljoner i lån. Detta plus en kontantinsats på 300tkr så kostar ettan 2 miljoner.

Ta nu ett scenario där bankerna enbart får låna ut 3x årsinkomsten. Plötsligt bli lånetaket 1,1 miljoner och för att bära en kostnad på 2 miljoner måste man ha 900tkr. Krävs det verkligen ett geni för att förstå hur ett sånt beslut påverkar bostadspriserna?

Detta, om inte annat, säger att dagens prisnivåer bärs av gratis pengar från banken, och inte av något fundamenta som säger att en svettig etta i Göteborg ska kosta 2 miljoner pågrund av markpriser, byggarlöner, eller liknande strunt som vissa hävdar.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-05-01 kl. 14:42.
2021-05-01, 15:59
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du kanske missuppfattade det jag skrev, ber isåfall om ursäkt för att jag var otydlig. Jag skrev att det har hänt innan reglerna för maxbelåning har skärpts till. Innan 2016 kunde vissa banker gå med på 6x årsinkomsten.

Det är dock inte så att man behöver vara ett geni för att dra slutsatsen att om staten säger att bankerna enbart får låna ut 3x årsinkomsten så kommer bostadspriserna skickas neråt.

Det är väl bara att tänka logiskt. Idag får man pröjsa 2-2,5 miljoner för en någotsånär populär 1a i Göteborg. En ensamstående som tjänar 30000kr i månaden får ca 1,7 miljoner i lån. Detta plus en kontantinsats på 300tkr så kostar ettan 2 miljoner.

Ta nu ett scenario där bankerna enbart får låna ut 3x årsinkomsten. Plötsligt bli lånetaket 1,1 miljoner och för att bära en kostnad på 2 miljoner måste man ha 900tkr. Krävs det verkligen ett geni för att förstå hur ett sånt beslut påverkar bostadspriserna?

Detta, om inte annat, säger att dagens prisnivåer bärs av gratis pengar från banken, och inte av något fundamenta som säger att en svettig etta i Göteborg ska kosta 2 miljoner pågrund av markpriser, byggarlöner, eller liknande strunt som vissa hävdar.

Så är det givetvis. Men det jag invänder mot är just sannolikheten att kreditrestriktionerna skulle stramas åt ytterligare. Allt pekar snarare helt tvärtom, då t.e.x ett statligt ung-bolån för upp till 95% belåning utreds i detta nu. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/12/battre-mojligheter-for-den-som-vill-kopa-sin-forsta-bostad/
2021-05-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Så är det givetvis. Men det jag invänder mot är just sannolikheten att kreditrestriktionerna skulle stramas åt ytterligare. Allt pekar snarare helt tvärtom, då t.e.x ett statligt ung-bolån för upp till 95% belåning utreds i detta nu. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/12/battre-mojligheter-for-den-som-vill-kopa-sin-forsta-bostad/

Mycket möjligt. Men argumentet jag hade med liksom trollet är att dagens prisnivåer beror till stor del på nivån som satts av staten när det gäller maxbelåning. Och då börjar han länka massa pepparkakshus från avfolkningsområden och använder det som argument att det inte skulle vara så.
2021-05-01, 21:02
Medlem
DVikings avatar
Bostadskreditbubblan får ett nytt tillskott på 50 000 000 000 så det kan fortsätta ett tag till. RB har tydligen beslutat att fortsätta och utöka köpen av bostadsobligationer fram till september 2021, totalt belopp blir nu 390 000 000 000 SEK.

Bolånen upp 5.9% YoY i mars. Totalt har privatpersoner nu lån på 4 500 000 000 000 SEK.
2021-05-01, 21:30
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bostadskreditbubblan får ett nytt tillskott på 50 000 000 000 så det kan fortsätta ett tag till. RB har tydligen beslutat att fortsätta och utöka köpen av bostadsobligationer fram till september 2021, totalt belopp blir nu 390 000 000 000 SEK.

Bolånen upp 5.9% YoY i mars. Totalt har privatpersoner nu lån på 4 500 000 000 000 SEK.

Ja, det är faktiskt lite skrämmande hur Riksbanken och andra centralbanker så aktivt väljer att pumpa upp alla dessa kredit- och tillgångsbubblor. Man undrar ju om de har någon "exitplan" överhuvudtaget.
2021-05-01, 23:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Ja, det är faktiskt lite skrämmande hur Riksbanken och andra centralbanker så aktivt väljer att pumpa upp alla dessa kredit- och tillgångsbubblor. Man undrar ju om de har någon "exitplan" överhuvudtaget.

Ja, eller om de ser mer allvarliga tecken på att marknaden inte kan stå på egna ben. RB har ju tagit volymer på bostadsobligationsmarknaden som är så stora och till så höga priser att de kanske har dödat marknaden istället för att stötta den. I nuläget finns det kanske inga aktörer som är villiga att placera så mycket kapital som krävs till så låg avkastning som ges att det direkt skulle bli en kraftig uppgång på räntorna om RB drog sig ut. Därav denna andra förlängning av stödköpen.
2021-05-02, 09:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det var överpriser på bostäder så skulle väl du starta ett företag och bygga, sälja och tjäna grova stålar.
Konstigt nog så verkar ingen av de som pratar om bubbla vara det minsta lilla intresserad av att profitera på den.

Fast det är ju där du har en stor del av problemet, vart ska du bygga i attraktiva områden i Stockholm? Nyproduktionen är en droppe i havet mot trycket då "alla" vill bo i Stockholm samt då man profiterar bäst genom att köpa en begagnad bostad, vara snål när det gäller renoveringar (då sådana åtgärder ofta inte återspeglas i ett kommande försäljningspris) samt sälja och köpa dyrare, snarare än realinvesteringar i form av nya bostäder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in