Citat:
Ursprungligen postat av
Tillbakablicken
Och när har det hänt historiskt med "decimerade bostadspriser" som du påstod?
Du kanske missuppfattade det jag skrev, ber isåfall om ursäkt för att jag var otydlig. Jag skrev att det har hänt innan reglerna för maxbelåning har skärpts till. Innan 2016 kunde vissa banker gå med på 6x årsinkomsten.
Det är dock inte så att man behöver vara ett geni för att dra slutsatsen att om staten säger att bankerna enbart får låna ut 3x årsinkomsten så kommer bostadspriserna skickas neråt.
Det är väl bara att tänka logiskt. Idag får man pröjsa 2-2,5 miljoner för en någotsånär populär 1a i Göteborg. En ensamstående som tjänar 30000kr i månaden får ca 1,7 miljoner i lån. Detta plus en kontantinsats på 300tkr så kostar ettan 2 miljoner.
Ta nu ett scenario där bankerna enbart får låna ut 3x årsinkomsten. Plötsligt bli lånetaket 1,1 miljoner och för att bära en kostnad på 2 miljoner måste man ha 900tkr. Krävs det verkligen ett geni för att förstå hur ett sånt beslut påverkar bostadspriserna?
Detta, om inte annat, säger att dagens prisnivåer bärs av gratis pengar från banken, och inte av något fundamenta som säger att en svettig etta i Göteborg ska kosta 2 miljoner pågrund av markpriser, byggarlöner, eller liknande strunt som vissa hävdar.