Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
I min lilla by på landsbygden, 30 min från en topp 15-stad i Sverige, säljs villor nu för runt 2 MSEK. En liknande villa 30 min utanför Stockholms direkta närområde t.ex. från Täby eller Bromma, kostar runt 3-4 MSEK.
Utbudet på villor är väldigt lågt just nu både här och närmare Stockholm, men jag skulle nog säga att en villa i Stockholmsområdet borde vara klart dyrare än här. Lönerna för liknande yrken är visserligen bara sisådär 10-20% högre där, men man får ju många andra fördelar av att bo där i närheten. Har inga historiska data just nu men magkänslan är att det skiljde betydligt mer än 100% för 10-15 år sen.
Vanliga villor inne i Stockholms kommun börjar på nånstans runt 7 MSEK vilket ingen normal människa har råd med, oavsett hur låga räntorna är. Enda chansen är att ha "vunnit på bostadslotteriet" genom att ha spenderat sina senaste 10 år i en annan villa eller lägenhet i samma område och på så vis samlat ihop en rejäl kontantinsats. Det här liknar mer eller mindre ett Ponzi-bedrägeri, utan nån direkt bedragare.
I mindre städer, som min närmsta topp 15-stad, kan man inte göra riktigt samma lotterivinst, även om priserna i procent är upp lika mycket. De flesta behöver ändå kunna amortera och betala räntorna på ett rätt stort lån om de ska köpa villa för mer än 3 MSEK, så jag tror att priserna kommer sluta stiga här nånstans vid 3-4 MSEK, utom för de mest spektakulära husen/lägena. Blir mycket förvånad om rallyt på 10-20% årligen fortsätter mer än max ett år till.
Samtidigt är jag sugen på att bygga ett nytt hus och har under min research förundrats och förskräckts över hur mycket krångel det är att bygga hus i Sverige idag. Det skulle kunna göras så enormt mycket för att öka byggandet och minska bostadsbristen, enbart genom att staten gjorde MINDRE jobb. Det skulle inte kosta en enda skattekrona att göra byggande enklare. Ändå verkar ingen vilja göra det. Undrar vad det beror på.
Befriande att läsa det här välskrivna inlägget, när det känns som att den här tråden förövrigt handlar om en handfull skribenters eviga cirkeldebatter.
Du är inne på en intressant poäng där med "vinna på bostadslotteriet", men du har även de som drog näst högsta vinsten. Nämligen att deras föräldrar/valfri nära släkting vann på bostadslotteriet och på så vis kan sponsra till en första lägenhet (och i förlägningen via arv, ett hus eller större lägenhet).
Hur tänker du att den parametern spelar in i "ponzibedrägeriet"?
Gällande din sistnämnda fundering om regelbyråkratin, kan jag som har en del insyn i bygglovs och byggprocessen flika in med att det helt enkelt beror på en naturlig tröghet i hela systemet. Det har "alltid" fungerat så här i Sverige och det fungerar, trots sina brister, helt ok. Vi har även en brist gällande fantasi att föreställa sig ett annorlunda system. Dock tror jag att kommunerna i större grad är villiga att pröva på nya koncept och idéer kring byggandet i Sverige. De är närmast problemen och närmast lösningarna. Med 290 olika kommuner, kommer du alltid hitta en handfull som är villiga att pröva något nytt (tänk typ Staffanstorp och Sölvesborg som exempel). Bara en sådan sak som att reformera kommunens planmonopol, åtminstone inom en del av en kommun, tror jag en del kommuner hade varit villiga att pröva.
De stora bromsklossarna ligger dock enligt mig hos länsstyrelserna, Boverket och ev. andra statliga myndigheter med ett finger med i bygglov- och byggprocessen. Skulle inte förvåna mig om de ser sig själva som oumbärliga för byggandet i Sverige.
Men måste länsstyrelsen överklaga att en ny brygga ersätter den gamla enligt "HaLlÅ tÄnK PÅ sTrAnDsKyDdEt"? Kanske inte.