2021-03-14, 21:58
Medlem
Tillbakablickens avatar
Lite intressant kuriosa; Flertalet studentbostäder står numera tomma i mindre högskole/universitetsstäder. Bland annat i Karlstad, Örebro, Kristianstad och Linköping. Inga metropoler förvisso men att det står tomt i Linköping är ju i alla fall anmärkningsvärt.

Det gäller dessutom inte bara studentkorridorer som ju ofta bara är temporära boenden, utan även enskilda studentlägenheter i t.e.x Linköping. Från Corren:

Citat:
Distansundervisning och färre internationella studenter till universitetet har gjort att trycket på bostadsmarknaden i Linköping när det gäller mindre lägenheter och korridorboende minskat.

Det är åtminstone den bild som Thomas Lilja, ny vd på Studentbostäder, förmedlar.

– Just nu är det väldigt annorlunda jämfört med hur det har varit de senaste åren. En person kan få en egen lägenhet eller ett korridorrum utan att behöva ha några köpoäng. Det är bara att flytta in, säger han.

Under januari och februari brukar det vanligtvis finnas en del ledigt att söka när det gäller korridorboende, enligt Lilja.

– Skillnaden är att vi nu även kan erbjuda ett boende i egen lägenhet. Det är extremt ovanligt.
2021-03-14, 22:42
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Det är ganska givet att vi kommer få en post-corona depression. Skulle säga att det är bra mycket mindre givet när. Många betar att allt ska rasa redan i höst, men jag är inte helt övertygad.

Varför skulle det nödvändigtvis vara så? Andra världskriget är ju lite likt coronakrisen på så sätt att världen "stängdes ner" och ekonomisk fundamenta faktiskt gick åt pipsvängen, utöver försvarsindustrier då... Likt förbannat reste sig världen starkare ur krisen och lyckan över att kriget var över resulterade i enorm ekonomisk tillväxt under de efterföljande åren.

Det finns absolut en risk för bakslag och en ränteshock till följd av för mycket inflation för tidigt, men given skulle jag inte säga att den är.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-03-14 kl. 22:50.
2021-03-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Varför skulle det nödvändigtvis vara så? Andra världskriget är ju lite likt coronakrisen på så sätt att världen "stängdes ner" och ekonomisk fundamenta faktiskt gick åt pipsvängen, utöver försvarsindustrier då... Likt förbannat reste sig världen starkare ur krisen och lyckan över att kriget var över resulterade i enorm ekonomisk tillväxt under de efterföljande åren.

Det finns absolut en risk för bakslag och en ränteshock till följd av för mycket inflation för tidigt, men given skulle jag inte säga att den är.
För ekonomin (i väst, och den rika världen överlag) har inte tankat under corona. Överhuvudtaget. Covid-19 är inte bara olikt WW2, det är i princip rakt motsatt scenario. Folk går och klappar sig på axeln för att de tycker att de klarat av ett otroligt tufft år, men grejen är att vi inte ens tagit smällen (utöver tex de kanske 50 000 svenskar som drabbats direkt och indirekt av dödsfall och komplikationer).

Vilka menar du ska hamna i den där euforin; kockar, servitriser och hotellägare? De är dels inte så många, dels vet vi inte ens hur dessa brancher ser ut post corona. Resten hamnar snarare i en depression proportionell mot hur hårt de klappade sig på axeln.

Oavsett om det handlar om en mån-katt eller en extra miljon man inte brydde sig om för en bostadsrätt så gjordes dessa allokering under myopi, i en tunnel vi inte befinner oss i efter covid-19.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-14 kl. 23:10.
2021-03-15, 10:35
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken

Världen stänger inte ned under krig, den går på högvarv. Krig uppstår ofta till följd av ekonomiska svårigheter, där stridande part behöver öka sina resurstillgångar extremt mycket. Extrem tillväxt kräver extrema åtgärder.

Hela den svenska välfärden och välståndet är grundat enkom p.g.a att vi använde första och andra världskriget som kassakor.
2021-03-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Sluta bara. Jag jobbar inom vård och omsorg och anställer nästan bara blattar. Jag skulle säga att 75% av de jag anställer har en postadress innanför tullarna (inte en c/o alltså) med lägenhet de fått tilldelad sig.

Sluta själv skulle jag säga. Jag jobbar inom finans och skulle säga att vi blattar är rejält underrepresenterade och har det betydligt svårare att komma in.

Lite anekdoter: På min nuvarande arbetsplats med ca 70 anställda är vi hela två st som har utländska föräldrar / utrikesfödda, på min förra var jag ensam bland ca 100 anställda. När jag jobbade på huvudkontoret till en av storbankernas var det marginellt bättre och då var vi runt 2000 anställda, om det inte vore nog så fick jag dessutom pinas igenom en 50 minuter arbetsintervju av deras rekryteringsansvarig som var ca 55 år gammal och omedvetet spydde ur sig främlingsfientliga floskler. När jag var konsult på ett bolag om ca 600 anställda var vi inte fler än 12 personer.

När jag flyttade till Stockholm för ca 10 år sen som nyexaminerad hade jag, trots bättre CV än majoriteten av mina kurskamrater, betydligt svårare att ens få en intervju.

Nedan följer länkar till mer än anekdoter

https://arbetet.se/2020/12/11/studie-svenskt-namn-viktigare-an-erfarenhet-vid-jobbsok/

https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/aktuellt/nyheter/2016/lattare-att-fa-jobb-om-du-har-ett-svenskt-namn/#:~:text=En%20ny%20unders%C3%B6kning%20visar%20att ,en%20av%20de%20st%C3%B6rsta%20samh%C3%A4llsutmani ngarna.&text=Av%20dessa%20blev%2030%20%25%20av,utl %C3%A4ndskt%20namn%20kallades%20till%20intervju.

https://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/forskningsoversikt-om-rekrytering-arbetslivet/
2021-03-15, 12:33
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
I min lilla by på landsbygden, 30 min från en topp 15-stad i Sverige, säljs villor nu för runt 2 MSEK. En liknande villa 30 min utanför Stockholms direkta närområde t.ex. från Täby eller Bromma, kostar runt 3-4 MSEK.
Utbudet på villor är väldigt lågt just nu både här och närmare Stockholm, men jag skulle nog säga att en villa i Stockholmsområdet borde vara klart dyrare än här. Lönerna för liknande yrken är visserligen bara sisådär 10-20% högre där, men man får ju många andra fördelar av att bo där i närheten. Har inga historiska data just nu men magkänslan är att det skiljde betydligt mer än 100% för 10-15 år sen.

Vanliga villor inne i Stockholms kommun börjar på nånstans runt 7 MSEK vilket ingen normal människa har råd med, oavsett hur låga räntorna är. Enda chansen är att ha "vunnit på bostadslotteriet" genom att ha spenderat sina senaste 10 år i en annan villa eller lägenhet i samma område och på så vis samlat ihop en rejäl kontantinsats. Det här liknar mer eller mindre ett Ponzi-bedrägeri, utan nån direkt bedragare.

I mindre städer, som min närmsta topp 15-stad, kan man inte göra riktigt samma lotterivinst, även om priserna i procent är upp lika mycket. De flesta behöver ändå kunna amortera och betala räntorna på ett rätt stort lån om de ska köpa villa för mer än 3 MSEK, så jag tror att priserna kommer sluta stiga här nånstans vid 3-4 MSEK, utom för de mest spektakulära husen/lägena. Blir mycket förvånad om rallyt på 10-20% årligen fortsätter mer än max ett år till.

Samtidigt är jag sugen på att bygga ett nytt hus och har under min research förundrats och förskräckts över hur mycket krångel det är att bygga hus i Sverige idag. Det skulle kunna göras så enormt mycket för att öka byggandet och minska bostadsbristen, enbart genom att staten gjorde MINDRE jobb. Det skulle inte kosta en enda skattekrona att göra byggande enklare. Ändå verkar ingen vilja göra det. Undrar vad det beror på.

Befriande att läsa det här välskrivna inlägget, när det känns som att den här tråden förövrigt handlar om en handfull skribenters eviga cirkeldebatter.

Du är inne på en intressant poäng där med "vinna på bostadslotteriet", men du har även de som drog näst högsta vinsten. Nämligen att deras föräldrar/valfri nära släkting vann på bostadslotteriet och på så vis kan sponsra till en första lägenhet (och i förlägningen via arv, ett hus eller större lägenhet).

Hur tänker du att den parametern spelar in i "ponzibedrägeriet"?

Gällande din sistnämnda fundering om regelbyråkratin, kan jag som har en del insyn i bygglovs och byggprocessen flika in med att det helt enkelt beror på en naturlig tröghet i hela systemet. Det har "alltid" fungerat så här i Sverige och det fungerar, trots sina brister, helt ok. Vi har även en brist gällande fantasi att föreställa sig ett annorlunda system. Dock tror jag att kommunerna i större grad är villiga att pröva på nya koncept och idéer kring byggandet i Sverige. De är närmast problemen och närmast lösningarna. Med 290 olika kommuner, kommer du alltid hitta en handfull som är villiga att pröva något nytt (tänk typ Staffanstorp och Sölvesborg som exempel). Bara en sådan sak som att reformera kommunens planmonopol, åtminstone inom en del av en kommun, tror jag en del kommuner hade varit villiga att pröva.

De stora bromsklossarna ligger dock enligt mig hos länsstyrelserna, Boverket och ev. andra statliga myndigheter med ett finger med i bygglov- och byggprocessen. Skulle inte förvåna mig om de ser sig själva som oumbärliga för byggandet i Sverige.

Men måste länsstyrelsen överklaga att en ny brygga ersätter den gamla enligt "HaLlÅ tÄnK PÅ sTrAnDsKyDdEt"? Kanske inte.
2021-03-15, 13:01
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Befriande att läsa det här välskrivna inlägget, när det känns som att den här tråden förövrigt handlar om en handfull skribenters eviga cirkeldebatter.

Du är inne på en intressant poäng där med "vinna på bostadslotteriet", men du har även de som drog näst högsta vinsten. Nämligen att deras föräldrar/valfri nära släkting vann på bostadslotteriet och på så vis kan sponsra till en första lägenhet (och i förlägningen via arv, ett hus eller större lägenhet).

Det brukar ju vara populärt att prata om "klyftor" mellan rika och fattiga, infödda och invandrade, m.fl. Nuvarande system där man får en brutal avkastning på investerat kapital (billiga bolån gör i praktiken att man med låg kostnad handlar bostäder med hävstång) är en extra boost i trenden att "rika blir rikare" (som jag i sig inte tycker är dålig, eftersom det helt enkelt beror på ränta-på-ränta-effekten) och därför borde vissa politiker vara villiga att ändra på saken. Men det verkar ändå inte som viljan finns.
Steg ett för att få en sundare bostadsmarknad borde vara att så snabbt som möjligt fasa ut ränteavdraget som är en ekonomisk styggelse av guds nåde. Alla vill ju inte ha en totalkollaps på bostadsmarknaden (vet inte vad jag själv skulle föredra, det kanske vore minst smärta totalt sett att rycka plåstret snabbt) så att helt ta bort ränteavdraget över en natt lär inte hända. Men det kunde åtminstone sänkas till 20% direkt, och sen kanske 10% två år senare och avskaffas år 4.

En annan tanke jag har haft på senare tid är att helt och hållet avskaffa utgångspriser på bostäder, för att istället låta första budgivare styra utgångspriset helt själv. Men det skulle nog kräva ett förbud och förbud i nästan alla former är jag starkt emot av ren princip...

Citat:
Gällande din sistnämnda fundering om regelbyråkratin, kan jag som har en del insyn i bygglovs och byggprocessen flika in med att det helt enkelt beror på en naturlig tröghet i hela systemet. Det har "alltid" fungerat så här i Sverige och det fungerar, trots sina brister, helt ok. Vi har även en brist gällande fantasi att föreställa sig ett annorlunda system. Dock tror jag att kommunerna i större grad är villiga att pröva på nya koncept och idéer kring byggandet i Sverige. De är närmast problemen och närmast lösningarna. Med 290 olika kommuner, kommer du alltid hitta en handfull som är villiga att pröva något nytt (tänk typ Staffanstorp och Sölvesborg som exempel). Bara en sådan sak som att reformera kommunens planmonopol, åtminstone inom en del av en kommun, tror jag en del kommuner hade varit villiga att pröva.

De stora bromsklossarna ligger dock enligt mig hos länsstyrelserna, Boverket och ev. andra statliga myndigheter med ett finger med i bygglov- och byggprocessen. Skulle inte förvåna mig om de ser sig själva som oumbärliga för byggandet i Sverige.

Men måste länsstyrelsen överklaga att en ny brygga ersätter den gamla enligt "HaLlÅ tÄnK PÅ sTrAnDsKyDdEt"? Kanske inte.

Jag har för mig att det varit på tal senaste åren att lätta rejält på strandskyddet i glesbygdsområden, vilket förstås är helt rimligt. Har man en kommun med säg 1 km strandkant per invånare så är det knappast ett problem om det byggs tre villor per år vid någon strand.

Avfolkningskommuner borde i princip tillåta vilket bygge som helst utanför tätort, men förmodligen är det byråkratiskt tänk som spökar, "här är det minsann vi som bestämmer, och det finns regler som måste följas".
2021-03-15, 18:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Bubbelpratare av olika sorter kan ju grunna lite på vad detta innebär för bostadsmarknaden och bostadspriser.

https://digital.di.se/artikel/de-koper-ditt-hus-inom-en-vecka-med-ai-teknik-siktar-mot-200-miljoner

Bolagets affärsidé är att köpa och sälja bostäder med hjälp av teknik baserad på artificiell intelligens. Säljaren lägger in uppgifter om sin bostad och ansöker om ett bud. Med hjälp av ai-tekniken värderas sedan bostaden, inom 24 timmar kommer ett erbjudande från Movesta som de anser vara marknadsmässigt.

Om kunden vill gå vidare görs ett hembesök, och Movesta köper sedan bostaden. Pengarna kan sedan vara på säljarens konto inom en vecka från det att processen inleddes.

Movestas köp av bostäderna sker via bankfinansiering tillsammans med riskkapital. När köpet är gjort går bolaget igenom bostaden så att den är i säkert skick, vilket i genomsnitt tar två till tre veckor. Därefter säljs bostaden på den öppna marknaden.

”Säljare tvingas ofta köpa sin nya bostad innan de vet slutpriset på den gamla, alternativt sälja först och i stället riskera att stå utan boende. Jag skulle inte vara förvånad om majoriteten av alla bostadsaffärer sker med hjälp av ai-teknik inom tio år”, säger Micha Lindqvist.

”Det som är bra med Movestas modell är hur man gör bostaden likvid och därmed tar bort risken som bostadsägare normalt tar vid en traditionell bostadsaffär. Det blir enkelt att köpa och sälja i samma marknad. Den ökade likviditeten bidrar även till ökad rörlighet på bostadsmarknaden, vilket är bra för hela samhället i stort”, kommenterar delägaren Ann Grevelius.

En spontan tanke som slog mig är ifall Movesta åker på att betala lagfart. Eller om dom säljer vidare så snabbt att dom kan ignorera det. Man ska ansöka om lagfart. Men jag vet inte om man kan slira på det några veckor utan att det ses som regelbrott.
2021-03-15, 19:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det brukar ju vara populärt att prata om "klyftor" mellan rika och fattiga, infödda och invandrade, m.fl. Nuvarande system där man får en brutal avkastning på investerat kapital (billiga bolån gör i praktiken att man med låg kostnad handlar bostäder med hävstång) är en extra boost i trenden att "rika blir rikare" (som jag i sig inte tycker är dålig, eftersom det helt enkelt beror på ränta-på-ränta-effekten) och därför borde vissa politiker vara villiga att ändra på saken. Men det verkar ändå inte som viljan finns.
Hur mycket har man tjänat i Piteå, där villapriserna i snitt ligger på drygt 1.9 MSEK?
Jag är inte övertygad om att avkastningen varit så stor. Speciellt inte om man räknar in kostnader för underhålla/renovering/modernisering. Skulle faktiskt tro att folk går back i stället. Med låg ränta.

Dvs priserna är inte höga pga låg ränta.

Citat:
Steg ett för att få en sundare bostadsmarknad borde vara att så snabbt som möjligt fasa ut ränteavdraget som är en ekonomisk styggelse av guds nåde.
Det existerar som en konsekvens av skatt på kapital. Och att en fundamental princip för skattesystemet är att undvika dubbelbeskattning.

Tar man ensidigt bort avdrag för underskott av kapital så uppstår dubbelbeskattning. I fallet ränta blir det då så att den som betalar ränta betalar med beskattade pengar. Och sedan beskattas räntan som inkomst hos den som erhåller räntan. Dvs räntan beskattas två ggr.
(Och dubbelbeskattning tror jag väl inte att du är någon anhängare av. Eller?)

Citat:
Alla vill ju inte ha en totalkollaps
Är väl bara några misslyckade individer, som vill se andra skadas, som vill ha någon slags krasch.

Citat:
Jag har för mig att det varit på tal senaste åren att lätta rejält på strandskyddet i glesbygdsområden
Tror att C & L lagt med det i avtalet.
2021-03-15, 19:32
Medlem
Citat:
I Sverige spelar det ju iaf in så att socialdemokratin Sverige värnar arv. Det sitter stenhårt i modellen: rikedom uppstår av arv eller annat fall lotteri. Det är de två fina sätt att bli rik. Att skapa sin egen rikedom är det fulaste som finns i Sverige, för oavsett vad någon individ har för avvikande åsikt om saken så är systemet de facto uppbyggt på det sättet. Svensk stat ser till att arv premieras, på bekostnad av frihet och äganderätt.

Titta på skattesystemet en smula, jämför det med omvärlden, så kan du själv verifiera att det svenska systemet är helt unikt utformat för just detta. Detta är såklart en väldigt relevant parameter för framförallt bostadsrättsmarknaden.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-15 kl. 19:34.
2021-03-15, 23:07
Medlem
johannespauluss avatar
Jag tycker att objekt med relativt dåliga planlösningar börjar dra rejält i budgivningarna på senaste.

Här har vi ett exempel, 43kvm på övre gärdet med ett kök som nästan får klassas som kokvrå, som idag har budats upp till 4,6msek.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-ostermalm-gardet-stockholms-kommun-furusundsgatan-9,-5tr-17339350
2021-03-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag har tidigare gissat på senhösten/vintern i år och står fast vid detta än så länge.

Just nu är det många indikatorer på att vi är på väg mot en nedgång. Brist på containerfartyg driver upp fraktpriser=skapar inflation. Enormt mycket nya pengar skapat senaste året=skapar inflation. Tecken på att det kommer bli matbrist under året (pga coronanedstägningar och utslagningseffekter av jordbrukare i fattigare länder) vilket kommer driva upp matpriser=skapar inflation. Högre inflation=högre räntor=värdenedgång på bostäder.

Under Coronaåret så har även sparandet varit rekordhögt och när vaccineringen kommit en bit så kommer ekonomin öppna upp och då ska väldigt mycket pengar konkurrera om resurser på marknaden vilket bör skapa prisökningar=högre inflation=högre räntor.

Utöver detta så har 10-åringen börjat röra på sig. Volatiliteten på börsen har tilltagit på sistone (framför allt nassen) vilket brukar vara ett tecken för annalkande krasch (marknaden är orolig).

Och framför allt som du nämner villapriserna/bostadspriser rusar trotts sämre fundamenta. I slutet av bubblor så brukar det alltid vara en sista snabb rusning innan dessa spricker. (Det är ett sjukdomstecken, inte tecken på en frisk marknad)

Jag har ansett att vi har haft en bubbla i flera år nu (framförallt en monetär bubbla som drivit upp fastighetspriser) men nu är första gången jag säger ett datum/tidsspann jag tror prisnedgången kommer börja.

Kommer säkert ha fel men jag börjar se allt fler indikatorer på att det kan komma att ske.

Senhöst/vinter ok då vet vi det. Hur känns det att ha gissat fel i flera år då?

Brukar ibland roa mig att gå in på ekonomibloggar och läsa trådar från flera år tillbaka. 2011 under Greklandskrisen skulle det krascha, 2016 när trump tog makten skulle allt kollapsa och 2018 på grund av brexit som inte blev av. Alltid är det något man relaterar till. Rätt underhållande läsning och tidsdokument. Med det sagt någon jävla gång borde du få rätt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in