2021-04-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Medianlönen är dock 31 700 vilket som så ofta är en mycket relevantare parameter än medeltalet. Vidare är medianinkomsten cirka 28 000 då man inkluderar de som inte jobbar heltid etc.

Tack för ett vettigt inlägg som faktiskt är förankrat i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Nu ligger ju medellönen på 35300:- (2019 så lägg på lite extra för 2021), så ingen "normal svenne" har 20k utan snarare det dubbla då 35300 inkluderar invandrare och ungdomar med låga löner.

Men jag håller med om att 10 miljoner inte är småpengar

Som andra tidigare nämnt, nej vanliga svennar tjänar inte 35k i månaden. Folk i vården, barnomsorg och butik (som ju är typ de vanligaste jobben i Sverige) drar in 25-26 inkl. OB i månaden.

10 millar är 10k bara i ränta. Det innebär inget över till spar. Sen ska man amortera på de 10 miljonerna, räknar man att man vill vara skuldfri inom 50 år vilket är en lång horisont så är amorteringen 16k i månaden.
2021-04-30, 08:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Som andra tidigare nämnt, nej vanliga svennar tjänar inte 35k i månaden. Folk i vården, barnomsorg och butik (som ju är typ de vanligaste jobben i Sverige) drar in 25-26 inkl. OB i månaden.

10 millar är 10k bara i ränta. Det innebär inget över till spar. Sen ska man amortera på de 10 miljonerna, räknar man att man vill vara skuldfri inom 50 år vilket är en lång horisont så är amorteringen 16k i månaden.
Medianlönen i Sverige var 35 300 för 2019

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/

För att det ska vara någorlunda realistiskt så kan vi förutsätta att dessa objekt bara köps hushåll som ligger över snittet. Ingen inbillar sig att en låginkomsttagare kan köpa ett hur för 10M

Ligger hushållet på medianen så blir det 39k över till övriga kostnader. Jag tycker det borde bli pengar över till sparande också. Om 50 år så bor man troligen inte kvar och har löst lånet vid försäljning.
2021-04-30, 13:03
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Medianlönen i Sverige var 35 300 för 2019

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/

Du motbevisar dig själv med egen källhänvisning. Medianlönen var alltså än en gång 31 700.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-04-30 kl. 13:12.
2021-04-30, 14:10
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Du motbevisar dig själv med egen källhänvisning. Medianlönen var alltså än en gång 31 700.
Fel av mig. Medianlön är 31 700

Det är medel lön som är 35 300
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/

Medianlön är antagligen det bättre måttet för en snitt svensk. Även med 31k är det dock inga större problem att klara kostnaden för 10M i lån. Även om det börjar bli lite tunna möjligheter för sparande. Det blir 43k efter skatt och 23 kvar till övriga kostnader.

Nu är det som sagt inga snitt svenskar som får låna 10M. Det lånet kräver att båda har 83k i lön.
2021-04-30, 21:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjajkovskij
Jag missade ingenting. För folk som gått ut gymnasiet (dvs kanske 50% av skribenterna i denna tråd) är det ett okontroversiellt påstående att den låga räntan bidragit till de höga priserna.
Jo, du missade ett inte. Den här tråden populeras till stor del av svammelmakare som kommer hålla med dig. Det är alltså inte kontroversiellt här.

Du verkar ha issues med logik.

Citat:
Okej, det börjar klarna att du inte gått ut gymnasiet, kanske inte ens grundskolan. På ett hus som ingen vill ha, där köparens inte ens behöver låna till köpeskillingen är räntenivån i princip oväsentlig.
I stället för att svara på fråga så börjar du stapla personangrepp.
Det är precis så de andra svammelmakarna göra. Du är väl anpassad.

Citat:
Okej, procenträkning lär man ut i årskurs 7 så då har vi prickat in din ålder till under 14 år. Du borde verkligen föra dessa diskussioner med dina föräldrar, men okej, ett lån på 13,6 miljoner med en ränta på 5 procent ger 56600 kr i månaden i räntekostnad (exklusive ränteavdrag). Det skulle gemene man dra sig för att betala, dvs priset skulle inte uppnå 16 MSEK utan den låga räntan.
Som sagt du verkar ha svårt för logik. För nu visar du att du inte förstod logiken i det du citerar.

Jag visade hur mycket adressen kunde betyda. Och det är då en mycket stor andel i vissa fall.
Sedan fick du frågan vad räntan kan betyda. Det har du inte kunnat svara på.

Om den betyder något så betyder den iaf inte mycket.

En högre ränta innebär att produktionskostnaden stiger, iom att kapitalkostnaden för producenten stiger. Det kommer göra att priserna på nyproduktion stiger och det drar upp priserna på successionsmarknaden.

Citat:
Jag har aldrig pratat om någon bubbla, var god och lägg inte ord i min mun.
Var gör jag det?

Citat:
Och nej, jag räknar inte med pepparkakshus eller hus i avfolkningskommuner av förståeliga skäl.
Har Riksbanken en annan ränta där?

Citat:
Vi vuxna människor generaliserar/abstraherar när vi pratar med varandra.
Kan det vara så att du generaliserar och abstraherar bort väsentliga delar av verkligheten.
2021-04-30, 21:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag diskuterar inte med dig eftersom du tenderar att ignorera frågor du inte gillar. Jag ställde en gång följande fråga:

”Om bolånetaket halveras, hur kommer priserna påverkas?”, och du gick M.I.A. Svara på det så kan vi diskutera, annars inte.
Som jag minns det försökte du smita undan genom att försöka byta samtalsämne med frågan ovan. Jag går vanligen inte med på att folk smiter undan genom att kasta frågor på mig. Det är dock ett vanligt beteende bland svammelmakare.

Du verkar dock ha dragit detta ett steg till. Eftersom du inte lyckas smita undan så vägra du svara på rimliga frågor på dina påståenden.

Är det kanske någon annan i tråden som kan fråga Einzelgaenger när staten med ett knapptryck fullkomligt decimerade bostadspriserna genom att införa ett lägre bolånetak. Han påstod att det skett här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2021-05-01, 08:40
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
RB finansierar??
När RB köper obligationer så hamnar de på tillgångssidan. Vad hamnar på skuldsidan?
Nu vet jag att marknadsekonomi inte är din starka sida, heller.

Citat:
Varför skulle BNP falla?

För att skuldökningstakten minskar, det är katastrofalt i en skulddriven och inte produktionsdriven ekonomi.

Citat:
(Att börsen stiger som den gör beror väl på att hushållen gärna just investerar i företags verksamheter. Folk gråter tom över hur börsen stiger).
Som banker och fastighetsbolag? Du känner inte till vad som driver en stark ekonomi vs skuldsatt?
2021-05-01, 11:13
Medlem
Bostadsbubblan är enorm och det blir bara värre.

Majoriteten av alla svenskar har offentliga låtsasjobb som redan idag kan ersättas med ett datorprogram. Man kan automatisera hela sektorer.

Riksbanken köper bostadsobligationer för 300 miljarder SEK just nu.

Steget in för förstagångsköpare som ej får hjälp av päronen blir bara större och större.

Hur är detta hållbart? Jo, genom att staten och riksbanken håller bolånetorskarna om ryggen.

Slopa ränteavdraget för bostadslån. Inför amortering på max 10 år. Riksbanken måste sluta med bostadsobligationsköp.

Staten har, genom diverse subventioner, skapat en enorm bubbla.
2021-05-01, 11:24
Medlem
Hur mycket tror ni slopandet av uppskovsräntan påverkat priserna? Vinstskatten är ju i praktiken borttagen. Den blir en angelägenhet en för dödsboet en dag och då är den inflaterad till fikastålar. ”Gratispengar”.

Den skulle ju öka flexibiliteten, den hatade ”flyttskatten”. Men i praktiken kommer dess slopande enbart göra att boprisracet kan köra på en högre växel. Mer till den som redan har, högre trösklar till den som vill in.
2021-05-01, 11:25
Medlem
Loels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Bostadsbubblan är enorm och det blir bara värre.

Majoriteten av alla svenskar har offentliga låtsasjobb som redan idag kan ersättas med ett datorprogram. Man kan automatisera hela sektorer.

Riksbanken köper bostadsobligationer för 300 miljarder SEK just nu.

Steget in för förstagångsköpare som ej får hjälp av päronen blir bara större och större.

Hur är detta hållbart? Jo, genom att staten och riksbanken håller bolånetorskarna om ryggen.

Slopa ränteavdraget för bostadslån. Inför amortering på max 10 år. Riksbanken måste sluta med bostadsobligationsköp.

Staten har, genom diverse subventioner, skapat en enorm bubbla.

Ja världens centralbanker har onekligen grävt ner sig själva i ett hål, inte säkert vi kan komma upp ur det längre.

Bubblan är större än IT-bubblan 2000
2021-05-01, 12:03
Medlem
Tycker detta är oerhört intressant. Har länge funderat över om vi är i en bostadsbubbla eller inte, har oftast lutat mot att vi är det och det är vi till viss del då det korrelerar starkt med räntan. Skulle räntan gå upp till säg 8% så hade priserna antagligen rasat.

Hittade detta inlägg som ger ett annat perspektiv än nominellt pris som jag tror dom flesta bubblarna pratar om här.

https://twitter.com/enlundm/status/1388110815140720641

Några invändningar?
2021-05-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Tycker detta är oerhört intressant. Har länge funderat över om vi är i en bostadsbubbla eller inte, har oftast lutat mot att vi är det och det är vi till viss del då det korrelerar starkt med räntan. Skulle räntan gå upp till säg 8% så hade priserna antagligen rasat.

Hittade detta inlägg som ger ett annat perspektiv än nominellt pris som jag tror dom flesta bubblarna pratar om här.

https://twitter.com/enlundm/status/1388110815140720641

Några invändningar?

Hade räntan gått upp till 8% hade ekonomin varit i fritt fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in