Citat:
Ursprungligen postat av
Tjajkovskij
Jag missade ingenting. För folk som gått ut gymnasiet (dvs kanske 50% av skribenterna i denna tråd) är det ett okontroversiellt påstående att den låga räntan bidragit till de höga priserna.
Jo, du missade ett inte. Den här tråden populeras till stor del av svammelmakare som kommer hålla med dig. Det är alltså
inte kontroversiellt här.
Du verkar ha issues med logik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjajkovskij
Okej, det börjar klarna att du inte gått ut gymnasiet, kanske inte ens grundskolan. På ett hus som ingen vill ha, där köparens inte ens behöver låna till köpeskillingen är räntenivån i princip oväsentlig.
I stället för att svara på fråga så börjar du stapla personangrepp.
Det är precis så de andra svammelmakarna göra. Du är väl anpassad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjajkovskij
Okej, procenträkning lär man ut i årskurs 7 så då har vi prickat in din ålder till under 14 år. Du borde verkligen föra dessa diskussioner med dina föräldrar, men okej, ett lån på 13,6 miljoner med en ränta på 5 procent ger 56600 kr i månaden i räntekostnad (exklusive ränteavdrag). Det skulle gemene man dra sig för att betala, dvs priset skulle inte uppnå 16 MSEK utan den låga räntan.
Som sagt du verkar ha svårt för logik. För nu visar du att du inte förstod logiken i det du citerar.
Jag visade hur mycket adressen kunde betyda. Och det är då en mycket stor andel i vissa fall.
Sedan fick du frågan vad räntan kan betyda. Det har du inte kunnat svara på.
Om den betyder något så betyder den iaf inte mycket.
En högre ränta innebär att produktionskostnaden stiger, iom att kapitalkostnaden för producenten stiger. Det kommer göra att priserna på nyproduktion stiger och det drar upp priserna på successionsmarknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjajkovskij
Jag har aldrig pratat om någon bubbla, var god och lägg inte ord i min mun.
Var gör jag det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjajkovskij
Och nej, jag räknar inte med pepparkakshus eller hus i avfolkningskommuner av förståeliga skäl.
Har Riksbanken en annan ränta där?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjajkovskij
Vi vuxna människor generaliserar/abstraherar när vi pratar med varandra.
Kan det vara så att du generaliserar och abstraherar bort väsentliga delar av verkligheten.