2021-03-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
jag tror att kraschen kommer så fort räntorna börjar stiga.... då är det många som lånat upp så de lever på marginalerna redan som kommer att rasa igenom och inte längre klara av räntor och amorteringar.... och då kan raset gå fort....

Där sa du något! tror jag med!
2021-03-14, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
I min lilla by på landsbygden, 30 min från en topp 15-stad i Sverige, säljs villor nu för runt 2 MSEK. En liknande villa 30 min utanför Stockholms direkta närområde t.ex. från Täby eller Bromma, kostar runt 3-4 MSEK

En villa i Bromma eller Täby idag för 4 miljoner? På 35 kvadrat då eller? Och utan tomt.
2021-03-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det bubbelförnekarna förnekar är väl att det är en bubbla. Inte så mycket mer.

Vidare konstaterar väl "bubbelförnekarna" att de som köper en BR eller villa för ett större belopp både har stor kontantinsats och tillräckliga inkomster.

Att yngre människor med svag inkomst och ringa kontantinsats inte kan vara med och buda har jag inte sett någon förneka.
Har du verkligen sett det?

Det är lite som att vilja ha en Lamborghini. Ekonomin klarar inte det.

Din polare kanske får ett bättre liv om han accepterar att bo någon annanstans än i Stockholm. Han får troligen ungefär samma lön i en mellanstor stad. Men där får han sig ett bättre boende.

Jaaaaa vilken bra lösning. Alla vanliga svenskar som inte har råd med boende i Stockholm ska flytta därifrån! Vad bra då att tjejen i kassan på din lokala ICA, snubben som hjälper dig köpa skjorta på Brothers, städaren som håller rent på ditt kontor, vårdpersonalen som tar han om din sjuka mamma och taxichauffören som kör dig hem till din Djursholmsvilla från stan alla har 2,5h enkel till jobbet eftersom de flyttat till Surahammar och nu får pendla till Stockholm för att ha råd med ett hus där deras barn har eget rum och där man kan få leva i någon form av lugn och ro och inte klämma ihop sig och ha 75cm till grannens tomtgräns när man står och grillar.

Eller så omfamnar vi tanken kring att vi har ett problem: vanliga svennar kan inte längre leva ett fullt liv i vår huvudstad medan blattar får allt serverat och vi har en ekonomi som bygger på fortsatt vansinne.
2021-03-14, 12:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jaaaaa vilken bra lösning. Alla vanliga svenskar som inte har råd med boende i Stockholm ska flytta därifrån! Vad bra då att tjejen i kassan på din lokala ICA, snubben som hjälper dig köpa skjorta på Brothers, städaren som håller rent på ditt kontor, vårdpersonalen som tar han om din sjuka mamma och taxichauffören som kör dig hem till din Djursholmsvilla från stan alla har 2,5h enkel till jobbet eftersom de flyttat till Surahammar och nu får pendla till Stockholm för att ha råd med ett hus där deras barn har eget rum och där man kan få leva i någon form av lugn och ro och inte klämma ihop sig och ha 75cm till grannens tomtgräns när man står och grillar.
Jag pekar bara på hur verkligheten är beskaffad. Sluta lipa över det.

Sedan är det de lågavlönades eget beslut hur dom gör. En del kanske tycker det är så kul att jobba centralt att dom tar smällarna med resor. (Och att bo i Enköping och jobba i Stockholm city innebär inte speciellt lång restid).

Och vill dom inte jobba i Stockholm har du redan fått förklarat för dig att då måste företagen öka lönerna för att få folk. Och då stiger priserna i centrala butiker.
Det är också en verklighet som du inte verkar kunna ta till dig.

Dina inlägg handlar bara om att du inte klarar av att ta till dig verkligheten. Och skriver gnäll-inlägg som i grunden handlar om att du vill ha, men inte betala vad det kostar. Dvs samma som att betala för en Skoda men kräver att få en Lamborghini.

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Eller så omfamnar vi tanken kring att vi har ett problem: vanliga svennar kan inte längre leva ett fullt liv i vår huvudstad medan blattar får allt serverat och vi har en ekonomi som bygger på fortsatt vansinne.
Det där är bara en vandringssägen som verklighetsfrånvända omhuldar. Invandrare har det tuffare än bortklemade infödda.

För övrigt har höginkomsttagare ofta långa restider. Och dom lipar inte för det.
2021-03-14, 12:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Ha ha! Kan lova dig att jag har full insyn i de projekten och att en Kalle Anka-tidning har mer anknytning till verkligheten än det där dravlet...........
Kan ju vara så att Kalle Anka är en av dina informationskällor.
Nja, visst har självkörningsprojekten en del utmaningar. Och det kommer ta ett tag innan det jag skrev är verklighet. Den läskunnige noterade tidsspannet 50-100 år. (Kanske var för stora siffror för Eysedease).

Citat:
För övrigt undrar jag hur du på fullt allvar tror att en storstad skulle fungera utan "knegare"?
Står exakt ingenstans att den skulle vara utan knegare. Din läsförståelse är ganska bedrövlig.
Eftersom teknikutveckling gör att staten expandera så finns det utrymme för knegare. De drar också nytta av teknikutvecklingen.

Citat:
Varför skulle t.ex en rörmokare/elektriker hellre bo i en "no-go-zon" i Stockholm
Det är väl bäst att du frågar de som gör det. Jag bara pekar på att det är deras eget val. Och har pekat på att det kan vara ekonomiskt bättre att lämna Stockholm.

Citat:
Nä! Stockholmarna kommer nog att få hosta upp betydligt mer stålar i framtiden för alldagliga utgifter eftersom det går fyra idioter på en intelligent knegare, och det är bara idioterna som kommer välja bosätta sig där långsiktigt, dom andra föredrar alternativen.
Låter som att jag har rätt ang Kalle Anka.

Var och en kan ju grunna ett tag över varför priserna är så höga i Stockholm. Är det som Eysedease påstår att just idioter är de som fixar de höga inkomsterna så de har råd att betala.
Eller kan det vara så att det kan finnas vissa brister i Eysedease orerande.
2021-03-14, 12:35
Medlem
Citat:
(Och att bo i Enköping och jobba i Stockholm city innebär inte speciellt lång restid).

Här märker man ju att du förmodligen aldrig satt din fot i Mälardalen. Hastigheter går ner redan vid Stäket många dagar. Har släkt som bott i Enköping och jobbat i Järfälla. På en bra dag tar det 35 min, på en dålig dag 1,5h. Det var helt ohållbart att kombinera med barn på dagis och fritid. Du kan inte gå på vad Google maps säger I restid en söndagmorgon.

Citat:

Det där är bara en vandringssägen som verklighetsfrånvända omhuldar. Invandrare har det tuffare än bortklemade infödda.

För övrigt har höginkomsttagare ofta långa restider. Och dom lipar inte för det.

Sluta bara. Jag jobbar inom vård och omsorg och anställer nästan bara blattar. Jag skulle säga att 75% av de jag anställer har en postadress innanför tullarna (inte en c/o alltså) med lägenhet de fått tilldelad sig.

Det är möjligt att högavlönade pendlar men det är ju just för att de är högavlönade. Boris Lennerhov pendlar Båstad-Gekås varje dag men han cashar ju lätt 200k/mån. För den lönen kan jag själv pendla 2h enkel väg dagligen. Men inte för 25k/mån.
Senast redigerad av blekmyr 2021-03-14 kl. 12:38.
2021-03-14, 18:11
Medlem
Så vad säger ni, era s.k. experter, kika i spåkulan och berätta när priskraschen kommer?
I mitt område går priserna upp som aldrig förr på villor.
2021-03-14, 19:13
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
En villa i Bromma eller Täby idag för 4 miljoner? På 35 kvadrat då eller? Och utan tomt.

30 min FRÅN Täby eller Bromma, ut på landsbygden (så mycket landsbygd man nu hinner komma till).
2021-03-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Så vad säger ni, era s.k. experter, kika i spåkulan och berätta när priskraschen kommer? I mitt område går priserna upp som aldrig förr på villor.
Istället för att luta dig mot experter kan du luta dig tillbaka och lyssna på dig själv. Förra priskraschen kom 2017, och den kom efter en ren irrationell spekulationsbubbla där fjortisar trodde att det var så man blev rik, genom att "flippa bostadsrätter". Den här vändan pumpas priserna av en helt annan anledning, och nästa priskrasch kommer i samband med att du kommer till insikt om hur fattigt ditt liv och ditt område är. Det känns inte så just nu - just nu är hela världen liten och fattig.

Eftersom så många instinktivt vill gråta i sina pseudonyma internet-avatarar på flashback vill jag vara tydlig med att detta inte handlar om att mobba dig och ditt liv, ingen känner dig här och ingen bryr sig. Det är alltså tvärt om en seriös indikator som antagligen kommer att stämma.
2021-03-14, 20:41
Bannlyst
Citat:
Jag pekar bara på hur verkligheten är beskaffad. Sluta lipa över det.

Sedan är det de lågavlönades eget beslut hur dom gör. En del kanske tycker det är så kul att jobba centralt att dom tar smällarna med resor. (Och att bo i Enköping och jobba i Stockholm city innebär inte speciellt lång restid).

Och vill dom inte jobba i Stockholm har du redan fått förklarat för dig att då måste företagen öka lönerna för att få folk. Och då stiger priserna i centrala butiker.
Det är också en verklighet som du inte verkar kunna ta till dig.

Dina inlägg handlar bara om att du inte klarar av att ta till dig verkligheten. Och skriver gnäll-inlägg som i grunden handlar om att du vill ha, men inte betala vad det kostar. Dvs samma som att betala för en Skoda men kräver att få en Lamborghini.

Du är för räntesänkningar som riksbanken hållit på med. Du är för en politik som skickat priser mot himlen! Verkligheten hade inte behövt vara beskaffad på detta skitdåliga vis som du alltid applåderat.
2021-03-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Så vad säger ni, era s.k. experter, kika i spåkulan och berätta när priskraschen kommer?
I mitt område går priserna upp som aldrig förr på villor.

Jag har tidigare gissat på senhösten/vintern i år och står fast vid detta än så länge.

Just nu är det många indikatorer på att vi är på väg mot en nedgång. Brist på containerfartyg driver upp fraktpriser=skapar inflation. Enormt mycket nya pengar skapat senaste året=skapar inflation. Tecken på att det kommer bli matbrist under året (pga coronanedstägningar och utslagningseffekter av jordbrukare i fattigare länder) vilket kommer driva upp matpriser=skapar inflation. Högre inflation=högre räntor=värdenedgång på bostäder.

Under Coronaåret så har även sparandet varit rekordhögt och när vaccineringen kommit en bit så kommer ekonomin öppna upp och då ska väldigt mycket pengar konkurrera om resurser på marknaden vilket bör skapa prisökningar=högre inflation=högre räntor.

Utöver detta så har 10-åringen börjat röra på sig. Volatiliteten på börsen har tilltagit på sistone (framför allt nassen) vilket brukar vara ett tecken för annalkande krasch (marknaden är orolig).

Och framför allt som du nämner villapriserna/bostadspriser rusar trotts sämre fundamenta. I slutet av bubblor så brukar det alltid vara en sista snabb rusning innan dessa spricker. (Det är ett sjukdomstecken, inte tecken på en frisk marknad)

Jag har ansett att vi har haft en bubbla i flera år nu (framförallt en monetär bubbla som drivit upp fastighetspriser) men nu är första gången jag säger ett datum/tidsspann jag tror prisnedgången kommer börja.

Kommer säkert ha fel men jag börjar se allt fler indikatorer på att det kan komma att ske.
2021-03-14, 21:48
Medlem
Enda som försvårar den där analysen är att USA nu printar welfare-checkar så befolkning ska shoppa loss. Och de gör det.

Det är bara det att de inte köper TV-apparater eller kostymer. De köper pixliga mån-katter. Boomers lever kvar i en föråldrad verklighet där artificiellt skapade pengar gick mot fastigheter. Det gör de inte längre - nu går de mot tillgångar som knyter ännu mindre mot inflations-begreppet än så.

Ska FED höja räntan för att en alien punk gick för 50 miljoner sek?

------

Det är ganska givet att vi kommer få en post-corona depression. Skulle säga att det är bra mycket mindre givet när. Många betar att allt ska rasa redan i höst, men jag är inte helt övertygad.

Något annat jag anser är svårt är att prognostisera hur lång tid det tar för den lokala ekonomin att expandera. Vi kan ju ta Stockholms bostadsmarknad som exempel. Vi har haft rejäl utflytt från Stockholm, efter många år av svag inflytt. Regeringen har samtidigt räddat bostadsmarknaden, men den effekten är ju inte mer än neutral.

Det vill säga det är uppenbart att det som drivit/driver bostadsmarknaden uppåt just nu handlar om lokal kontraktion. Corona kom och världen krympte. Man bor där man bor. Corona sög och skapade en mörk tillvaro i hemmet, så man vill gärna flytta - men inte speciellt långt, för världen är pytteliten. Priser? Äh. Vad är månadskostnaden? Vad får jag låna? Världen är så liten ändå.

Detta kommer självfallet ändras igen, och som utveckling ser ut med covid-19 bör det ske ganska snart. Men hur lång tar det för ekonomin att expandera efter en sån här kontraktion?

Anledningen att det är så svårt att gissa är att jag inte vet vad man ska använda som empiriskt exempel att titta på. Jag kallar det som hänt "lokal kontraktion" här för att jag tänker att det är ett begrepp som gör att folk förstår vad jag menar - men det är ingen vedertagen beskrivning, jag har inte sett något exempel på detta alls som man kan jämföra med.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-14 kl. 22:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in