Citat:
Ursprungligen postat av
Louie
Så vad säger ni, era s.k. experter, kika i spåkulan och berätta när priskraschen kommer?
I mitt område går priserna upp som aldrig förr på villor.
Jag har tidigare gissat på senhösten/vintern i år och står fast vid detta än så länge.
Just nu är det många indikatorer på att vi är på väg mot en nedgång. Brist på containerfartyg driver upp fraktpriser=skapar inflation. Enormt mycket nya pengar skapat senaste året=skapar inflation. Tecken på att det kommer bli matbrist under året (pga coronanedstägningar och utslagningseffekter av jordbrukare i fattigare länder) vilket kommer driva upp matpriser=skapar inflation. Högre inflation=högre räntor=värdenedgång på bostäder.
Under Coronaåret så har även sparandet varit rekordhögt och när vaccineringen kommit en bit så kommer ekonomin öppna upp och då ska väldigt mycket pengar konkurrera om resurser på marknaden vilket bör skapa prisökningar=högre inflation=högre räntor.
Utöver detta så har 10-åringen börjat röra på sig. Volatiliteten på börsen har tilltagit på sistone (framför allt nassen) vilket brukar vara ett tecken för annalkande krasch (marknaden är orolig).
Och framför allt som du nämner villapriserna/bostadspriser rusar trotts sämre fundamenta. I slutet av bubblor så brukar det alltid vara en sista snabb rusning innan dessa spricker. (Det är ett sjukdomstecken, inte tecken på en frisk marknad)
Jag har ansett att vi har haft en bubbla i flera år nu (framförallt en monetär bubbla som drivit upp fastighetspriser) men nu är första gången jag säger ett datum/tidsspann jag tror prisnedgången kommer börja.
Kommer säkert ha fel men jag börjar se allt fler indikatorer på att det kan komma att ske.