2020-11-09, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nja, fast köpa en bostad är ju inte en kostnad, det har ju fb-liksom helt rätt i. Du får ju en tillgång för pengarna, som är lika mycket värt som dina pengar initialt..
Vilket även gäller bilar. Så en Tesla kostar inte heller någonting.

Ni är magiska.
2020-11-09, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Vilket även gäller bilar. Så en Tesla kostar inte heller någonting.

Ni är magiska.
Jag tycker att det är magiskt att diskutera med människor i en tråd om nationalekonomi som inte vet skillnaden mellan en investering och konsumtion, kan inte annat än le åt kommentaren ovan.

Har du funderat på att jobba inom finansbranschen ? Gör det och presentera din idé om att investera i Tesla och glöm för guds skull inte förtydliga att du ska investera i bilar, inte i bolaget Tesla! Du kommer att gå en ljus framtid till mötes!
2020-11-09, 07:28
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är magiskt att diskutera med människor i en tråd om nationalekonomi som inte vet skillnaden mellan en investering och konsumtion, kan inte annat än le åt kommentaren ovan.

Har du funderat på att jobba inom finansbranschen ? Gör det och presentera din idé om att investera i Tesla och glöm för guds skull inte förtydliga att du ska investera i bilar, inte i bolaget Tesla! Du kommer att gå en ljus framtid till mötes!

Förstår inte vad du menar här. En bostad konsumerar man ja precis som en tesla. En bostad är ingen investering såvida du inte har tänkt att hyra ut den och få avkastning.

En bostad kan ge avkastning men det kan även en tesla om du t.ex startar taxiverksamhet. Att bara äga den ena eller den andra ger ingen avkastning. Förstår inte varför du hånar LarryLarry när han har rätt.

Edit: Att köpa en bostad är en kostnad inte i utgiften du betalar utan under åren den förbrukas/konsumeras. Anledningen att folk har svårt att förstå detta är pga förbrukningen/konsumtionen (i %) är i huvudsak lägre än inflationen. Det sorgliga i ekvationen är att du kan ha förbrukat hela huset på t.ex 50 år men att tomten i nominella kronor är mer värd än vad du betalde för huset+tomten en gång i tiden vilket ger sken av "vinst" på din bostad trotts det är ett ruckel.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2020-11-09 kl. 07:45.
2020-11-09, 07:51
Medlem
Citat:

Herregud vad pinsamt. Den uppenbara retoriken flyger över ditt huvud. Snälla ta med dig läxan att man inte ska vara spydig om man har en IQ under 80.
2020-11-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Förstår inte vad du menar här. En bostad konsumerar man ja precis som en tesla. En bostad är ingen investering såvida du inte har tänkt att hyra ut den och få avkastning.

En bostad kan ge avkastning men det kan även en tesla om du t.ex startar taxiverksamhet. Att bara äga den ena eller den andra ger ingen avkastning. Förstår inte varför du hånar LarryLarry när han har rätt.

Edit: Att köpa en bostad är en kostnad inte i utgiften du betalar utan under åren den förbrukas/konsumeras. Anledningen att folk har svårt att förstå detta är pga förbrukningen/konsumtionen (i %) är i huvudsak lägre än inflationen. Det sorgliga i ekvationen är att du kan ha förbrukat hela huset på t.ex 50 år men att tomten i nominella kronor är mer värd än vad du betalde för huset+tomten en gång i tiden vilket ger sken av "vinst" på din bostad trotts det är ett ruckel.

Nej, du konsumerar inte bostäder, du investerar i en bostad.

Konsumtion kostar pengar
Investering ger avkastning och betalar tillbaka sig själv över en livscykel.

Det som kostar i bostaden är driften och möjligen räntan på lånet, du skriver inte av värdet på en bostad som du gör med en bil. Möjligen är ett köp av bil en extremt dålig investering men en köp av en bostad är aldrig konsumtion, om du köper en 500-lapp för 500kr så har du inte konsumerat något.

Herregud, det här är ju helt grundläggande.
2020-11-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Herregud vad pinsamt. Den uppenbara retoriken flyger över ditt huvud. Snälla ta med dig läxan att man inte ska vara spydig om man har en IQ under 80.
Vi säger så, nu ska jag gå och investera i en kopp morgonkaffe och bulle och kolla i Booli om jag ska konsumera lite bostäder.
2020-11-09, 11:05
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Man ser inte skogen för alla träd. Det är inte priset på bostäder som går upp, utan värdet på fiat som sjunker. Titta bara på börsen; i princip allt (aktier, fonder, råvaror, kryptovalutor) ökar i värde i förhållande till cash. Till och med en idiot har därför kunnat investera sig "rik" på börsen de senaste 10-20 åren, ungefär som på bostadsmarknaden.

Det är inte så att jag missunnar Biden segern, men jag tror att trenden kommer att accelerera nu när USA:s nya regim börjar anamma The Great Reset (ett finare ord för planekonomi): titaniska sociala reformer, skuldavskrivningar, medborgarlöner och satsningar på s.k. grön energi. Det mesta lär i praktiken finansieras genom att trycka ännu mer USD än vad som skett under Trump. Den som inte regelbundet skyfflar över slantar till typ vad som helst utom fiat tror jag kommer att sluta som väldigt fattig.
Senast redigerad av SmygandeJesus 2020-11-09 kl. 11:13.
2020-11-09, 11:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygandeJesus
Man ser inte skogen för alla träd. Det är inte priset på bostäder som går upp, utan värdet på fiat som sjunker. Titta bara på börsen; i princip allt (aktier, fonder, råvaror, kryptovalutor) ökar i värde i förhållande till cash. Till och med en idiot har därför kunnat investera sig "rik" på börsen de senaste 10-20 åren, ungefär som på bostadsmarknaden.

Det är inte så att jag missunnar Biden segern, men jag tror att trenden kommer att accelerera nu när USA:s nya regim börjar anamma The Great Reset (ett finare ord för planekonomi): titaniska sociala reformer, skuldavskrivningar, medborgarlöner och satsningar på s.k. grön energi. Det mesta lär i praktiken finansieras genom att trycka ännu mer USD än vad som skett under Trump. Den som inte regelbundet skyfflar över slantar till typ vad som helst utom fiat tror jag kommer att sluta som väldigt fattig.
Trump har vid flertal tillfällen försökt få FED att stampa på gasen. Jag har faktiskt svår att se hur Biden ska kunna påverka FED mer än Trump. Skuldavskrivningar kan vi dock glömma. Det är exponentiellt ökande skulder till lägre kostnad som ligger i planen.

FED är förstås tydliga med att de kommer köra gasen i botten för att sedan öka successivt. Oavsett vem som är president.

När man vet det så behöver man besluta hur man ska förhålla sig till det.
2020-11-09, 11:46
Medlem
Citat:

Enig. Vi närmar oss sluttampen för generation fiat. Sen om det handlar om 5 år eller 50 år tills fiat inte längre är herre på täppan är svårare att säga men spelar mindre roll för poängen: fiat kommer fortfarande bli mindre och mindre värt.

Vad gäller aktuell tråd gör det dock ändå inte situationen självklar. Gemene man hamnar de facto redan i en fiat-skuld de inte kan bära - utan att äga ett skit bortom en rätt att tillträda en bostad. En rätt de förövrigt kan förlora. Så deras liv hänger på att någon köper den där rätten att tillträda en bostad dyrare. Inte alla hamnar där, men tillräckligt många för att göra det svårt att beskriva det som självklart att rätterna ska öka i värde, ens mot fiat.
2020-11-09, 11:57
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Trump har vid flertal tillfällen försökt få FED att stampa på gasen. Jag har faktiskt svår att se hur Biden ska kunna påverka FED mer än Trump. Skuldavskrivningar kan vi dock glömma. Det är exponentiellt ökande skulder till lägre kostnad som ligger i planen.

FED är förstås tydliga med att de kommer köra gasen i botten för att sedan öka successivt. Oavsett vem som är president.

När man vet det så behöver man besluta hur man ska förhålla sig till det.

Jag försvarar inte Trump. Skuldsättningen har ökat rejält under hans tid vid makten och det du säger stämmer till stor del! Jag tror dock att man kommer att kombinera skuldexpansion som du nämner med skuldavskrivning.

Problemet är att staten ska lösa samma problem som den har varit med och orsakat från början, med samma medicin dessutom (pengatryckning). Biden använder helt öppet samma slagord som IMF och World Economic Forum för The Great Reset: "Build back better". Retoriken har övertoner av planekonomi. Han kommer bl.a. att avskriva stora delar av de amerikanska studentlånen. Mängder av amerikanska företag har också redan under år 2020 beviljats lån som i praktiken inte behöver betalas tillbaka. Det är fråga om enorma summor.

Summan av kardemumman är att tåget enligt min uppfattning inte har gått ännu; det har knappt startat. Vi har ingen egentlig "bostadsbubbla". Om 8-10 år står vi här igen, med en kris av venezuelanska proportioner. Kan man inte köpa bostadsrätt/hus till överkomligt och rimligt pris så tror jag dock att man till viss del kan skydda sig genom att skaffa andra slags ekonomiska tillgångar.

Självklart kommer bostadspriserna någon gång i framtiden att sjunka eller rasa. När det har blivit så illa kan man dock fråga sig hur många veckor man klarar sig på en genomsnittlig månadslön.
Senast redigerad av SmygandeJesus 2020-11-09 kl. 12:20.
2020-11-09, 12:18
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag försvarar inte Trump. Skuldsättningen har ökat rejält under hans tid vid makten och det du säger stämmer! Jag är dock övertygad om att de djupliggande ekonomiska problemen nu kommer att förvärras. Staten ska lösa samma problem som den har varit med och orsakat från början, med samma medicin dessutom.

Biden använder helt öppet samma slagord som IMF och World Economic Forum för The Great Reset: "Build back better". Han kommer bl.a. att avskriva stora delar av de amerikanska studentlånen. Amerikanska företag har också redan under år 2020 beviljats lån som i praktiken inte behöver betalas tillbaka. Det är fråga om enorma summor. När den privata sektorn står stilla är det fritt fram för offentliga sektorn att börja experimentera med planekonomi.

Summan av kardemumman är att tåget enligt min uppfattning inte har gått ännu; det har knappt startat. Vi har ingen bostadsbubbla. Om 8-10 år står vi här igen, med en kris av venezuelanska proportioner. Kan man inte köpa bostadsrätt/hus så tror jag att man bör skydda sig genom att skaffa andra slags ekonomiska tillgångar.
Ytterst osannolikt att han kommer flytta studieskulder från individer till staten. Vilket i prakten är vad som görs om staten betalar skulderna.

Vad man däremot gör är samma sak som du nämnde man gjort för företag. Man sätter realräntan till negativ och sparkar iväg påbörja av amorteringen till 50 år i framtiden. Dödsboet och inflationen får hantera studieskulderna.

Detta är inte djupliggande problem. Det avsiktlig design i de kreditbaserade valutorna vi använder.
2020-11-09, 12:21
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vad man däremot gör är samma sak som du nämnde man gjort för företag. Man sätter realräntan till negativ och sparkar iväg påbörja av amorteringen till 50 år i framtiden. Dödsboet och inflationen får hantera studieskulderna.

Detta är inte djupliggande problem. Det avsiktlig design i de kreditbaserade valutorna vi använder.

Modern Monetary Theory. Framtiden får utvisa om det håller

Problemet är mycket djupt just för att systemet avsiktligt har designats på detta sätt.
Senast redigerad av SmygandeJesus 2020-11-09 kl. 12:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in