2020-01-25, 16:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Wow vilken insikt du har.

Du har redan definierat att "det reella värdet" och "inkomster" utgörs av försäljningspriset då borde du kunna svara på vad du avser med "pris".

Om du köper en bostad för 5 miljoner och säljer den för 7 miljoner vad aver du på med "pris", är det 5 eller 7 miljoner?
bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Inköpspris 5mkr, försäljningspris 7mkr, vinst 2 mkr? Bara mitt förslag. "Pris" i 1) är försäljningspris om du är säljare och inköpspris om du är köpare. Vare sig du köper en fastighet, aktie, bitcoin, tulpanlök.

Det går snart inte att förstå dina frågor längre. De är stendumma. Jag svarar bara för jag vill se vart du ska gå med dem. Ett udda helgnöje, umgås med dumskallarna svenne-banan och fb-liksom.
2020-01-25, 16:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Inköpspris 5mkr, försäljningspris 7mkr, vinst 2 mkr? Bara mitt förslag. "Pris" i 1) är försäljningspris om du är säljare och inköpspris om du är köpare. Vare sig du köper en fastighet, aktie, bitcoin, tulpanlök.

Det går snart inte att förstå dina frågor längre.

Jag märker att du har svårt att förstå men frågan är enkel:

Om du köper en bostad för 5 miljoner och säljer den för 7 miljoner vad aver du på med "pris" i din text som jag fetade, är det 5 eller 7 miljoner?
2020-01-25, 16:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Om man bott kvar i sin HyresOrätt o placerat en miljon hade man haft 10 miljoner.

MEN - hyran hade stigit o hyresOrätten renoverats med dubbla hyran.

Rätt på Ett Sätt - om man nöjt sig med att bo på 20 kvm

Men om man vill bo i minst 100 kvm då (hyresOrätt) - vad hade hyrorna blivit på
sikt jfrt med bra Köpebostad - o bostäder i de tre stora städerna har stigit extremt.

MEN HELA JÄVLA SAMHÄLLSSYSTEMET ÄR JU HEELT JÄVLA SJUUKT

Hela jävla upplägget att det skall vara normalt att låna till en bostad är sjukt

Skall man låna för att köpa ett paket cig - eller till kvällsmat frukost o läsk?

Det är inte normalt - alltså varför skall det vara normalt att låna till en bostad?

Den är ju lika behövlig som mat o dryck. Detta med normalt att låna till bostad
är en sinnesjuk indoktrinering o maniplulaton.

PS - hur kommer det sig att bostäder för 40-60 miljoner köps kontant (istället
för som det självklara med lån)
Det enda sjuka i bostads-systemet är de som inte bygger på "köpare och säljare", t.ex bidrag och hyresreglering. Köp o Sälj är bevisat i alla historiska tester, som t.ex Sovjetunionen 200 miljoner människor testas i 70 år, som det enda fungerande systemet för att få någonting gjort alls. Du ska vara glad för att det finns bostadsrätter. Annars skulle ingen kunna flytta till t.ex Stockholm längre. Om man inte kände någon (vänster-)politiker, som skulle fördelat en lägenhet till dig.
2020-01-25, 16:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag märker att du har svårt att förstå men frågan är enkel:

Om du köper en bostad för 5 miljoner och säljer den för 7 miljoner vad aver du på med "pris" i din text som jag fetade, är det 5 eller 7 miljoner?
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

"Pris" i 1) är dagens värdering av fastigheten, det aktuella försäljningspriset. Som dagens kurs för en aktie.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-25 kl. 16:44.
2020-01-25, 16:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1) bubbla = pris som överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.

Du får samma svar igen, eftersom det täcker din fråga. "Pris" i 1) är försäljningspris om du är säljare och inköpspris om du är köpare. Vare sig du köper en fastighet, aktie, bitcoin, tulpanlök.

Ja uppenbarligen klarar du inte av att svara på vad "pris" i din text avser, du får kanske ta dig en funderare och återkomma när du vet?

Hittills har du i alla fall sagt att försäljningspriset är både "det reella värdet" och "inkomster" i din text samt att "pris" är antingen anskaffningspriset eller försäljningspriset. Då har vi 2 alternativ eftersom du är osäker på vad pris avser.

Jag tar exemplet att du köper en bostad för 5 miljoner och säljer den för 7 miljoner och stoppar in dessa siffror i din text:

A) pris = anskaffningspris:
1) bubbla = 5 miljoner som överstiger 7 miljoner, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till 7 miljoner.
Nej detta uppfyller inte din definition av bubbla så ett stigande pris är alltså ingen bubbla. Då testar vi alternativ B.

B) pris = försäljningspris:
1) bubbla = 7 miljoner som överstiger 7 miljoner, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till 7 miljoner.
Nej 7 miljoner är inte mer än 7 miljoner så inte ens ett fallande pris ger en bubbla enligt din definition. Det går helt enkelt inte att hitta ett exempel på köp eller säljpris som någonsin ger en bubbla enligt din definition.
2020-01-25, 17:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja uppenbarligen klarar du inte av att svara på vad "pris" i din text avser, du får kanske ta dig en funderare och återkomma när du vet?

Hittills har du i alla fall sagt att försäljningspriset är både "det reella värdet" och "inkomster" i din text samt att "pris" är antingen anskaffningspriset eller försäljningspriset. Då har vi 2 alternativ eftersom du är osäker på vad pris avser.

Jag tar exemplet att du köper en bostad för 5 miljoner och säljer den för 7 miljoner och stoppar in dessa siffror i din text:

A) pris = anskaffningspris:
1) bubbla = 5 miljoner som överstiger 7 miljoner, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till 7 miljoner.
Nej detta uppfyller inte din definition av bubbla så ett stigande pris är alltså ingen bubbla. Då testar vi alternativ B.

B) pris = försäljningspris:
1) bubbla = 7 miljoner som överstiger 7 miljoner, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till 7 miljoner.
Nej 7 miljoner är inte mer än 7 miljoner så inte ens ett fallande pris ger en bubbla enligt din definition. Det går helt enkelt inte att hitta ett exempel på köp eller säljpris som någonsin ger en bubbla enligt din definition.
2) Man kan inte räkna ut om det finns en bubbla eller inte nu, bara om det fanns. Om någon kunde det skulle han bli miljardär, alternativt bubblan skulle spricka direkt.

Definitionen är generell. "Pris" betyder alltid aktuellt pris, dagens värde, som t.ex dagens aktiekurs. Inköpspriset är alltid "pris" men bara den dag när affären gjordes.

Jag påminner om 2). Du håller återigen på med något meningslöst, man kan inte räkna ut om man är i en bubbla eller inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-25 kl. 17:07.
2020-01-25, 17:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
2) Man kan inte räkna ut om det finns en bubbla eller inte nu, bara om det fanns. Om någon kunde det skulle han bli miljardär, alternativt bubblan skulle spricka direkt.

Definitionen är generell. "Pris" betyder alltid aktuellt pris, dagens värde, som t.ex dagens aktiekurs. Inköpspriset var "pris" men bara den dag när affären gjordes.

Jag påminner om 2). Du håller återigen på med något meningslöst, man kan inte räkna ut om man är i en bubbla eller inte.

Nyss skrev du att "pris" avsåg antingen köp eller försäljningspris och inte ett uppskattat marknadsvärde, har du ändrat dig?
Citat:
Ett pris på ett hus är exakt det man betalar.
Givet det du hittills påstått kan du skapa vilket fiktivt exempel som helst med ett tänkt köp och försäljning utan att det enligt din definition någonsin klassas som en bubbla.
2020-01-25, 17:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nyss skrev du att "pris" avsåg antingen köp eller försäljningspris och inte ett uppskattat marknadsvärde, har du ändrat dig?

Givet det du hittills påstått kan du skapa vilket fiktivt exempel som helst med ett tänkt köp och försäljning utan att det enligt din definition någonsin klassas som en bubbla.

Pris är dagsaktuellt värde = reellt värde. Du frågade vad "priset" var vid en försäljning och då är det försäljningspriset. Nästa dag har en fastighet, en aktie, en tulpanlök, ett annat pris, det är då uppskattat. Om nästa dags pris är för högt för att ge avkastning på sikt har det stigit för mycket = bubbla.
2020-01-25, 17:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Pris är dagsaktuellt värde = reellt värde. Du frågade vad "priset" var vid en försäljning och då är det försäljningspriset. Nästa dag har en fastighet, en aktie, en tulpanlök, ett annat pris.

Jaha så nu ändrar du dig om reellt värde också, det sa du tidigare var försäljningspriset, hela din definition som du gjort faller ihop som ett korthus.
2020-01-25, 17:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jaha så nu ändrar du dig om reellt värde också, det sa du tidigare var försäljningspriset, hela din definition som du gjort faller ihop som ett korthus.
Jag har inte ändrat något. Ett hus reella värde på försäljningsdagen är försäljningspriset. Det är du som tänker statiskt, du verkar inte kunna förstå att ett hus ändrar reellt värde dagligen. Om ett hus såldes varje dag skulle priset bli olika hela tiden. Då skulle reellt värde vara försäljningsvärdet.

För svårt för dig att se hus som aktier, med dagliga förändringar? Varför är Volvo värt 100 kr/aktie en dag och 110 kr nästa? Vad är det riktiga värdet, det reella värdet? Naturligtvis det senaste 110 kr.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-25 kl. 17:15.
2020-01-25, 17:19
Medlem
en bubbla existerar inte, de som jobbar inom privat sektor som har hjärna och pengar har flyttat efter jobben, oftast utomlands och de som är kvar är bottenskrap inom offentlig sektor som oftast knullat till sig sina jobb eller blivit inkvoterade. lån brukar bankerna inte vara så förtjusta att låna ut när det är lågkonjuktur för de vet att värdet på en bostad eller hus kommer att sjunka i värde.

men detta är enkelt att begripa och man behöve rinte ens ha en examen för att fatta detta. klart är man en analfabet och fd fackpamp och inavlad vattenskalle så kan de vara besvärligt att begripa logiska sammanhang.
2020-01-25, 17:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har inte ändrat något. Ett hus reella värde på försäljningsdagen är försäljningspriset. Det är du som tänker statiskt, du verkar inte kunna förstå att ett hus ändrar reellt värde dagligen. Om ett hus såldes varje dag skulle priset bli olika hela tiden. Då skulle reellt värde vara försäljningsvärdet.

För svårt för dig att se hus som aktier, med dagliga förändringar? Varför är Volvo värt 100 kr/aktie en dag och 110 kr nästa? Vad är det riktiga värdet, det reella värdet? Naturligtvis det senaste 110 kr.

Jo här har du dina tidigare definitioner om du har glömt det: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citat:
Den intäkt 1) talar om i bostadsexemplet är försäljningspriset eller hyresinkomsten. Min villa kostade 7 mkr och är nu värd 14 mkr. Om jag säljer den får jag 7mkr i inkomster. Tack vare prisbubblan.

Svaret är så självklart att det känns löjligt att skriva det. Men du verkar vilja ha löjliga svar.
Citat:

Försäljningspriset är det reella värdet.

Om du någonsin hade ägt en bostad så hade du känt till de kalkyler man gör innan köp, t.ex jämför räntekostnader med att hyra istället. Och att man inte köper om man inte tror man kan sälja för samma. Och att man betalar extra bra om man tror priserna ska stiga. Jag tror hela den här tråden bygger på din personliga okunskap. Synd du inte kan ta till dig andras kunskap på FB.
Citat:
Ett pris på ett hus är exakt det man betalar.
Eftersom hela din definition nu har fallit när du har backat från alla dina definitioner om samtliga termer får du väl fundera på en ny bubbeldefinition som du står bakom. Se gärna till att definiera alla termer du använder från början så behöver det inte ta så här många inlägg innan du kapitulerar helt från din definition.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-01-25 kl. 17:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in